Citat:
Ursprungligen postat av Elrandhir
Hur länge ligger själva effekten av att man tagit en 5 mg stesolid kvar i kroppen?
Låt oss säga att du tar en på morgonen kl 7:00, hur länge känner du dig då lite dåsig?
Skulle som sagt vara lite intressant med en djupare redogörelse angående hur Stesolid beter sig till skillnad från Sobril.
Mvh
Jag har haft både Sobril och Stesolid utskrivna och tycker personligen att man blir dåsigare av Sobrilen. Jag använder i snitt benso kanske max 10 tillfällen per månad och har inte gått upp eller behövt ändra dos något under den tid som jag använt mig av dom.
Jag upplevde att Sobrilen hade ett långsammare påslag men slog på starkare när effekten väl kom efter ca 40-50 min. Mysig känsla där man helst vill mysa ned sig i soffan och kramas. Effekten avtar dock relativt snabbt. Ca dos 30 mg per tillfälle.
I jämförelse med Sobril så tycker jag att Stesolid kommer mer smygande men ändå snabbare. Lättar något på spänningar efter redan 20 min men smyger sig sedan på mer och mer utan att man riktigt märker av upptrappningen under efterföljande halvtimme. Ger inte mig samma mysiga effekt utan istället bara en avslappnad obrydd känsla. Kan göra mig något trött och få mig att se något släpig i ögonlocken just precis när effekten slagit på efter ca 40 min. Efter det blir jag nästan piggare än innan, speciellt vid påfyllning. Effekten för mig på stesolid är mindre märkbar utåt jämfört med sobril. Ca dos 10-20 mg per tillfälle. 5 mg gör nästan varken till eller från gällande effekt och dåsighet för mig.
Xanor har jag endast testat hemma under slapptillfällen. Somnat alla gånger efter ca 30 min utan att ens känna att effekten börjat sätta in och varit seg som ett as dagen efter. 1-2 mg per tillfälle har det varit då.