• 1
  • 2
2009-10-31, 22:05
Medlem
Jag har haft Sobril utskriven en längre tid, som jag tar vid behov.

Halveringstiden är rätt kort och känner att den effekt jag får ut av Sobril (Oxazepamen) är perfekt för mig, då jag aldrig är det minsta trött, utan bara känner mig mer avslappnad.

Jag har dock undrat över hur Valium /stesolid är kontra detta, då halveringstiden är så lång.

Hur mycket större effekt ger dessa /blir man tex dåsigare under en längre period, då halveringstiden är så lång?

Tex 1 15mg Sobril kan jag ju ta vid behov utan att det på något vis påverkar min omdömesförmåga, känner mig bara piggare vid de tillfällen jag är lite nere.

Kan ju tex köra bil utan de minsta problem (med normaldos av Sobril (15 mg), eftersom jag inte känner mig det minsta avtrubbad.

Lite för och nackdelar vore intressant att få höra.

Testat Xanor, men de känns för starka för min smak, tycker jag kan bli lite avtrubbad ibland, och då jag arbetar ofta så funkar detta mindre bra.

Tack på förhand!
Citera
2009-10-31, 23:27
Medlem
Oj va folk verka kunniga inom detta område då >.<
Citera
2009-11-01, 00:16
Bannlyst
En nackdel med stessolid är att blir så så jävla trött på dom.
Sobril e den enda benzo som jag fått utskriven om jag hade fått välja mellan sobril 25 mg och stessolid 10mg hade jag nog tagit sobrilen.
Citera
2009-11-01, 02:03
Medlem
AndersEklunds avatar
stessarna är sköna som fan.. sobril är nog de absolut sämsta bensopillerna jag tagit.. vilken besvikelse
Citera
2009-11-01, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClean
Sobril e den enda benzo som jag fått utskriven om jag hade fått välja mellan sobril 25 mg och stessolid 10mg hade jag nog tagit sobrilen.

aah tackar, mest detta jag undrade över, för jag vill inte bli trött eller dåsig, för detta förstör för mig i vardagen.
Citera
2009-11-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
stessarna är sköna som fan.. sobril är nog de absolut sämsta bensopillerna jag tagit.. vilken besvikelse

Jag är nte ute efter vad som är skönast igentligen,mest vad som hjälper mig, och det gör sobrilen, men ochså att det inte får göra mig slö eftersom jag arbetar och tränar mycket.
Citera
2009-11-01, 10:26
Medlem
Drapåtrissors avatar
Tar vid behov sedan ganska länge Sobril 15mg vid behov och visst blir man lite dåsig av dom. Men dom är å andra sidan inte lika vanebildande som t.ex Valium.
Citera
2009-11-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Tar vid behov sedan ganska länge Sobril 15mg vid behov och visst blir man lite dåsig av dom. Men dom är å andra sidan inte lika vanebildande som t.ex Valium.

Visst, tillfälligt kan du bli lite dåsig, men det är ändå en rätt så snabb övergående sak hos sobril.

Haft Xanor också, men det är för mycket för min del, och jag kan känna mig småtrött och seg väldigt länge.

Sobril har för mig hjälpt nerverna bra, men själva dåsigheten har suttit i relativt kort stund.
Citera
2009-11-01, 20:44
Medlem
Hur länge ligger själva effekten av att man tagit en 5 mg stesolid kvar i kroppen?

Låt oss säga att du tar en på morgonen kl 7:00, hur länge känner du dig då lite dåsig?

Tar jag tex en Sobril, så kanske jag känner av den väldigt milt i någon timme, men är sedan lugn större delen av dagen, dock så är dåsigheten bortblåst rätt så snabbt

Skulle djup beskrivning av hur de skiljer sig åt i effekt och varaktighet.

Det jag med det undrar är väl, om jag är ute och arbetar, blir trött och känner att att allt blir lite jobbigt (händer mig mest när jag blir trött att nerverna/humöret sjunker lite, och har då hellst inte nåt allas med andra människor att göra)

I detta läge kan jag ta en sobril, och då är det lungt igen (efter en stund), utan att jag för den delen inte skulle kunna klara av alla uppgifter jag har när jag arbetar, samt att jag också kan både styrketräna och motionera senare om jag vill det, utan att jag känner mig tröttare pga sobrilen.

Visst tar man sobrilen 1h före träning så är det väl kanske inte så lyckat, men det jag menade var ju att själva dåsigheten försvinner väldigt fort utan att den lugnande effekten gör det.

Skulle som sagt vara lite intressant med en djupare redogörelse angående hur Stesolid beter sig till skillnad från Sobril.

Mvh
Citera
2009-11-05, 12:51
Medlem
hydrochlorides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elrandhir
Hur länge ligger själva effekten av att man tagit en 5 mg stesolid kvar i kroppen?

Låt oss säga att du tar en på morgonen kl 7:00, hur länge känner du dig då lite dåsig?

Skulle som sagt vara lite intressant med en djupare redogörelse angående hur Stesolid beter sig till skillnad från Sobril.

Mvh

Jag har haft både Sobril och Stesolid utskrivna och tycker personligen att man blir dåsigare av Sobrilen. Jag använder i snitt benso kanske max 10 tillfällen per månad och har inte gått upp eller behövt ändra dos något under den tid som jag använt mig av dom.

Jag upplevde att Sobrilen hade ett långsammare påslag men slog på starkare när effekten väl kom efter ca 40-50 min. Mysig känsla där man helst vill mysa ned sig i soffan och kramas. Effekten avtar dock relativt snabbt. Ca dos 30 mg per tillfälle.

I jämförelse med Sobril så tycker jag att Stesolid kommer mer smygande men ändå snabbare. Lättar något på spänningar efter redan 20 min men smyger sig sedan på mer och mer utan att man riktigt märker av upptrappningen under efterföljande halvtimme. Ger inte mig samma mysiga effekt utan istället bara en avslappnad obrydd känsla. Kan göra mig något trött och få mig att se något släpig i ögonlocken just precis när effekten slagit på efter ca 40 min. Efter det blir jag nästan piggare än innan, speciellt vid påfyllning. Effekten för mig på stesolid är mindre märkbar utåt jämfört med sobril. Ca dos 10-20 mg per tillfälle. 5 mg gör nästan varken till eller från gällande effekt och dåsighet för mig.

Xanor har jag endast testat hemma under slapptillfällen. Somnat alla gånger efter ca 30 min utan att ens känna att effekten börjat sätta in och varit seg som ett as dagen efter. 1-2 mg per tillfälle har det varit då.
Citera
2009-11-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrochloride
Jag har haft både Sobril och Stesolid utskrivna och tycker personligen att man blir dåsigare av Sobrilen. Jag använder i snitt benso kanske max 10 tillfällen per månad och har inte gått upp eller behövt ändra dos något under den tid som jag använt mig av dom.

Jag upplevde att Sobrilen hade ett långsammare påslag men slog på starkare när effekten väl kom efter ca 40-50 min. Mysig känsla där man helst vill mysa ned sig i soffan och kramas. Effekten avtar dock relativt snabbt. Ca dos 30 mg per tillfälle.

I jämförelse med Sobril så tycker jag att Stesolid kommer mer smygande men ändå snabbare. Lättar något på spänningar efter redan 20 min men smyger sig sedan på mer och mer utan att man riktigt märker av upptrappningen under efterföljande halvtimme. Ger inte mig samma mysiga effekt utan istället bara en avslappnad obrydd känsla. Kan göra mig något trött och få mig att se något släpig i ögonlocken just precis när effekten slagit på efter ca 40 min. Efter det blir jag nästan piggare än innan, speciellt vid påfyllning. Effekten för mig på stesolid är mindre märkbar utåt jämfört med sobril. Ca dos 10-20 mg per tillfälle. 5 mg gör nästan varken till eller från gällande effekt och dåsighet för mig.

Xanor har jag endast testat hemma under slapptillfällen. Somnat alla gånger efter ca 30 min utan att ens känna att effekten börjat sätta in och varit seg som ett as dagen efter. 1-2 mg per tillfälle har det varit då.

Tack Hydro, var precis vad jag undrade över
Citera
2009-11-06, 17:21
Medlem
tem04s avatar
Jag med

Citat:
Ursprungligen postat av MisterClean
Men jag anser att Oxascand är bättre än Sobbarna fast det är samma ämne i skiten.
Men nog föredrar jag 25mgare mot Stessar....när man har käkat in sej på oxascand så mår man klart bäst på dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in