Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-10-31, 15:16
Medlem
Thubbes avatar
En av personerna som stod för den kontroversiella "20 farligaste drogerna" listan som Storbritannien begärde har nu blivit sparkad. En dålig dag för mänskligheten imo :/

http://www.drugnews.nu/article.asp?id=5535

http://www.documentary-log.com/d97-the-20-most-dangerous-drugs/

1. Heroin
2. Cocaine
3. Barbiturates
4. Street methadone
5. Alcohol
6. Ketamine
7. Benzodiazepines
8. Amphetamine
9. Tobacco
10. Buprenorphine
11. Cannabis
12. Solvents
13. 4-MTA
14. LSD
15. Methylphenidate
16. Anabolic steroids
17. GHB
18. Ecstasy
19. Alkyl nitrates
20. Khat
Citera
2009-10-31, 15:17
Medlem
Den är ju felaktig.
Citera
2009-10-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besus
Den är ju felaktig.
Felaktig och felaktig, den är inte felaktig i den meningen att listar drogerna i fel ordning. Den är felaktig eftersom den i över huvud taget finns, man kan inte jämföra så olika substanser i samma lista.
Citera
2009-10-31, 15:47
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Inrikesminister Allan Johnson (Labour) fick nog i fredags och uppmanade David Nutt i ett brev att avgår från rådet. Johnson skriver att ”jag kan inte tillåta allmän förvirring mellan vetenskapliga råd och politiken och har därför förlorat förtroendet i din förmåga att vara min rådgivare som ordförande för ACMD. Jag ber er därför att genast avgår från rådet”.

Ja, funkar inte forskning och politik ihop så sparkar vi bort forskning!

Moralpanik?
Citera
2009-10-31, 16:15
Medlem
caran672s avatar
Han tog väl fram sin lista baserat på lita ovanliga grunder? Nåt om det faktiska skadeverkningar drogerna har på samhället.

I vilket fall är ju hans lista rätt kontroversiell när man säger att tobak är farligare än flera andra droger man kan överdosera och dö på.

Nu visar SB att man inte tänker lyssna på forskare som inte presenterar de svar som man vill höra.

Snart sitter säkert en ny forskare i rådet som säger att cannabis ska va A-drog.
Citera
2009-10-31, 16:23
Medlem
Shaters avatar

"LONDON Professor David Nutt, ordförande för brittiska regeringens rådgivande organ om drogfrågor, har fått sparken efter upprepade påståenden om att ecstasy, cannabis och LSD är mindre farligt än alkohol och tobak."

De roliga är att det är sant..., om det är äns roligt?
Undrar vad han kommer göra nu?
Citera
2009-11-01, 15:57
Medlem
oscar2296s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shater
"LONDON Professor David Nutt, ordförande för brittiska regeringens rådgivande organ om drogfrågor, har fått sparken efter upprepade påståenden om att ecstasy, cannabis och LSD är mindre farligt än alkohol och tobak."

Sanningen kommer segra till slut, och då är det han som får jobben.
Citera
2009-11-01, 16:00
Medlem
Poddubnys avatar
Den där listan är så löjlig. Jag såg programmet om det på TV och det ända argumentet de hade för att cannabis var farligt var de obehagskänslor som kan uppstå vid ett rus, dvs att man nojjar. Alltså måste det betyda att det är värre att nojja på cannabis än att snea på LSD. Det köper inte jag.
Citera
2009-11-01, 16:10
Medlem
tapirs avatar
Gillar att GHB kommer så långt ner på listan. Visst, vid normalt rus så är det väl inte "så" skadligt, men om man ser till hur många som blivit torskar på det och andelen som börjat med det som avlidit av det så känns det ju faktiskt lite farligare.

Men hey, vem tackar nej till en grogg på kaustiksoda och klottersaneringsmedel?
Citera
2009-11-01, 18:02
Medlem
gebbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
En av personerna som stod för den kontroversiella "20 farligaste drogerna" listan som Storbritannien begärde har nu blivit sparkad. En dålig dag för mänskligheten imo :/

http://www.drugnews.nu/article.asp?id=5535

http://www.documentary-log.com/d97-the-20-most-dangerous-drugs/

1. Heroin
2. Cocaine
3. Barbiturates
4. Street methadone
5. Alcohol
6. Ketamine
7. Benzodiazepines
8. Amphetamine
9. Tobacco
10. Buprenorphine
11. Cannabis
12. Solvents
13. 4-MTA
14. LSD
15. Methylphenidate
16. Anabolic steroids
17. GHB
18. Ecstasy
19. Alkyl nitrates
20. Khat

Hur fan kan dom jämföra "ecstacy" me annat då de kan innehålla vadfan som helst. eller utgår dom från ren MDMA?
Citera
2009-11-01, 18:05
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gebbe
Hur fan kan dom jämföra "ecstacy" me annat då de kan innehålla vadfan som helst. eller utgår dom från ren MDMA?

Gatumetadon då? Vad fan är det för något. Lika bra att dom sparkade puckot. Den där listan har jag tyckt ha varit åt helvete felaktig ändå sedan den kom publicerades.
Citera
2009-11-01, 18:33
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Han tog väl fram sin lista baserat på lita ovanliga grunder? Nåt om det faktiska skadeverkningar drogerna har på samhället.I vilket fall är ju hans lista rätt kontroversiell när man säger att tobak är farligare än flera andra droger man kan överdosera och dö på.

Nu visar SB att man inte tänker lyssna på forskare som inte presenterar de svar som man vill höra.

Snart sitter säkert en ny forskare i rådet som säger att cannabis ska va A-drog.

Är det någon som vet hur de gick till väga när de mätte dessa skadeverkningar? Det är väldigt mycket jag ogillar med den där listan, men kanske främst den delen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in