Citat:
"people who endorse conspiracy theories are especially likely to feel angry, mistrustful, alienated from society, and helpless over larger forces controlling their lives." (sid. 38)
Ja det var val att sla in oppna dorrar... Sjalvklart maste det till yttre betingelser for att borja se varlden pa ett annat satt. Anta att du ar en person som ar lyckligt lottad, fodd frisk i en valbargad familj med alla komparativa fordelar det innebar. Varfor skulle du borja ifragasatta hur varlden egentligen ar uppbyggd?
Jag ar helt klart konspiratoriskt lagd, men det innebar inte att jag koper alla argument for det. Jag kallgranskar den mesta information jag kan. Visar det sig att dessa kallor stammer sa koper jag det argumentet.
Nu pagar det en klappjakt(som nagon skrev) pa foliehattar och det ar en fullt naturlig reaktion fran det radande systemet. Allt enligt den hegelianska dialektikens princip om tes-antites-syntes.
Man forsoker forlojliga och forminska de som tror sig se nagonting annat an vad TV, tidningar och utbildningsvasendet forsoker dyvla pa en. Det har ar ingenting nytt da det ar eviga fragor som behandlas(styrande, styrda, manipulatorer). Det som ar nytt ar slagstyrkan och den snabba spridningen.
Om man som jag, tror att det finns en storre plan att likrikta manniskor och sudda ut alla olikheter inom oss for att lattare kunna manipulera oss sa infinner sig en paradox i att vi ocksa lattare ser samma saker som inte stammer. Vi har numera ganska liknande referensramar.
Jag tror vi har en fantastiskt spannande tid framfor oss, dar manga gamla sanningar kommer att kvaddas till forman for nagonting nytt.