2004-01-17, 23:33
Medlem
Tänkte först skriva ett inlägg i tråden om tanten med "djurkonsten", men insåg att det var bättre med en ny tråd.

Varför äter du inte människokött?

Min egen motivering:
Jag äter djurkött, alla varianter jag kommit över hittills. Det stör mig inte ett dugg. Däremot uppskatter jag att veta att djuret i fråga har lidit så lite som möjligt, så helst äter jag djur som är dödade i vilt tillstånd, eller som jag har varit med och fött upp och slaktat.
Ett djur som slaktas på "mitt" sätt vet jag hur mycket det verkar lida, och det är inte mycket. Djurets polare bryr sig inte, hur mycker än folk vill tala om att de känner att en av dem har dött.

Nu till människoätandet. Minimalt lidande vid dödsögonblicket går nog att fixa, lönnmord på lite avstånd så lär inte personen märka vad som händer, samma resonemang om det rör sig om ett spädbarn, en gravt utvecklingsstörd eller en väldigt dement åldring. Alltså blir det ett mycket snävt urval. Obra
Sedan kommer omgivningen att ha stora problem med att acceptera mitt beteende. Risken är stor att det kommer påföljder, det är nog större risk att bli åtalad än att resten av korna spetsar en.
Dessutom skulle den ätnes släkt och vänner lida, både av förlusten, och av vetskapen att deras anförvant är uppäten. Inte bra alls.
Sedan tillkommer ju risken att fler skulle börja med lönnmördande i gastronomiskt syfte, och det sätter ju mig, och mina nära och kära i en risk. Inte heller bra.

Slutsatsen av det här är att om jag dödar och äter djur ser jag inga speciella nackdeler, medan människoätande har de här nackdelarna:
-snävt urval
-risk för att bli fängslad, med psykiskt lidande för min omgivning som följd
-orsakar många människor lidande
-ökar risken för att jag ska bli dödad och äten, eller någon nära mig.

Klart att man inte äter människor!

Fixat: Det finns säkert stavfel kvar, men nu har jag i alla fall försökt...
Citera
2004-01-18, 00:13
Medlem
En stor anledning förutom det uppenbara till att jag inte skulle kunna tänka mig äta människokött har med kvalitén att göra.

Det var en forskargrupp i USA som gjorde ett intressant studie och dom kom fram till att nästan alla amerikaner var otjänliga/mkt dåliga som människoföda med våra nuvarande bestämmelser om gifthalter, sjukdom osv.

(har tyvärr ingen källa jag kan uppge, men det går säkert att goggla fram)

Men om det bjuds på en spentstig urinvånare från nån djup regnskog så bangar jag inte!
Citera
2004-01-18, 00:24
Medlem
Mr. Beeblebroxs avatar
Har fått för mig att det heller inte kan vara speciellt nyttigt att äta djur av samma ras av någon anledning. Har hört det någonstans, eller drömt det. Men jag misstänker ändock att det inte är så hälsosamt.

Men förutom att mina vänner kan bli uppätna om det blir en "trend" att äta människokött så anser jag nästan att det är bättre. Jag kan ta reda på om människan levt ett bra liv och döda på ett sätt som en människa inte märker något av alls och slipper allt lidande vilket jag inte direkt kan göra med kor och små grisar.

Fast förståss, finns ju rätt mycket moral i det också. Jag skulle aldrig kunna göra det med tanke på min religion, men jag tror andra inte gör det för att de känner avsmak och helt enkelt har instinkten att inte äta djur av sin egen ras vilket de flesta andra djur har.

Jaja, lite rörigt.
Citera
2004-01-18, 00:29
Medlem
bomba_usas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
En stor anledning förutom det uppenbara till att jag inte skulle kunna tänka mig äta människokött har med kvalitén att göra.

Det var en forskargrupp i USA som gjorde ett intressant studie och dom kom fram till att nästan alla amerikaner var otjänliga/mkt dåliga som människoföda med våra nuvarande bestämmelser om gifthalter, sjukdom osv.

(har tyvärr ingen källa jag kan uppge, men det går säkert att goggla fram)

Men om det bjuds på en spentstig urinvånare från nån djup regnskog så bangar jag inte!

hahahahahah de jävlarna duger inte ens till att ätas hahahahahaha fy fan vad kul!!
Citera
2004-01-18, 01:03
Medlem
Ruskigbusss avatar
SKÄL MOT ATT ÄTA MÄNNISKOR:

1) Kulturella
Det är tabu i vår kultur.
Detta gäller de flesta kulturer utom vid speciella tillfällen.

2) Näringsmässiga

Jag äter inget dägg-djur som äter andra djur, dvs inte katter, hundar, apor (inkl människor), björnar, valar (inkl delfiner) m fl. Har heller ingen lust på hajar, rovfåglar eller as-ätare som ål och kräftor.

De gifter som finns både i naturen och som vi själva har "förädlat fram" - koncentreras ju högre upp i näringskedjan man kommer.

Dessutom har jag också för mig, liksom Mr. Beeblebrox, att det inte är nyttigt att äta sin egen art, diverse gifter och bakterier är så att säga redan anpassade för att stå emot vårt immunförsvar. (Någon biologisk kunning kan säkert säga om jag har rätt eller fel.)

(Sen är jag lite dubbelmoralisk eftersom jag äter griskött, vilket liksom människan är all-ätare.)

3) Gastronomiska
Kan inte tänka mig att människokött är gott. Die Kinder Überraschung gav mig skäl till detta.

Givetvis vet man aldrig vad man kan göra om man hamnar i en extrem situation då det gäller att äta människokött eller dö. (Det berömda fallet med de som fastnade på en fjälltopp i Anderna efter att deras flygplan kraschat.)
Citera
2004-01-18, 02:34
Medlem
Nadss avatar
Det ligger inte ens i våra gener att döda vår egen ras för föda.
Svin dödar ibland dom svaga av sin egen avkomma, men från det är det långt till kannibalism. Att äta andra arter är långt ifrån att äta sin egen.
Det ruskigbuss skrev var mycket bra!
Ganska tarvlig inlägg annars passar väl bättre under övrigt och inte "djurrättsfrågor"
Citera
2004-01-18, 08:28
Medlem
Orsaken att denna tråd ligger här är att det i tråden om döda-djur-blir-konst diskuterades om det moraliska i att döda och äta djur. En given parallell är då om det är rätt att göra detsamma med människor.
Citera
2004-01-18, 12:26
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
Då hoppas jag att du delar med dig.
Citera
2004-01-19, 13:45
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Beeblebrox
Har fått för mig att det heller inte kan vara speciellt nyttigt att äta djur av samma ras av någon anledning. Har hört det någonstans, eller drömt det. Men jag misstänker ändock att det inte är så hälsosamt.

De flest rovdjur käkar sina artfränder om de behöver eller kommer åt. Isbjörnen t ex, tvekar inte en sekund om det dyker upp en fet och go´unge, smack bara, ner i magen. Det berättas att Amundsen fick frågan varför han inte, som Scott, tog hästar utan hundar till Sydpolen. Han svarade "Hästar äter inte hästar." Visst äter rovdjur sina släktingar, även om det inte sker i större omfattning.
Citera
2004-01-19, 21:51
Medlem
Mr. Beeblebroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
De flest rovdjur käkar sina artfränder om de behöver eller kommer åt. Isbjörnen t ex, tvekar inte en sekund om det dyker upp en fet och go´unge, smack bara, ner i magen. Det berättas att Amundsen fick frågan varför han inte, som Scott, tog hästar utan hundar till Sydpolen. Han svarade "Hästar äter inte hästar." Visst äter rovdjur sina släktingar, även om det inte sker i större omfattning.

Åh, så man kan göra det utan att få några skador/sjukdomar?
Men då måste det ha varit meningen att man skulle ha kunnat äta varandra. Rätt häftigt egentligen. Man kan leva i en liten by och för att överleva äter man upp alla som fyllt femtio.
Skulle vara praktiskt.
Citera
2004-01-19, 22:14
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Beeblebrox
Åh, så man kan göra det utan att få några skador/sjukdomar?
Men då måste det ha varit meningen att man skulle ha kunnat äta varandra. Rätt häftigt egentligen. Man kan leva i en liten by och för att överleva äter man upp alla som fyllt femtio.
Skulle vara praktiskt.

Om det inte vore för alla märkliga tabun vi har som styr våra dagliga liv, så javisst. Fast som någon skrev så är det nog inte helt bra att basera sin föda på något som ligger högst upp i näringskedjan, det samlas mycket skit i det köttet. Jag vet inte om det är sant, men människolever skall vara direkt giftigt, om den inte kommer från ett barn eller en väldigt ung individ.
Citera
2004-01-20, 00:09
Medlem
kaizens avatar
att äta upp någon som är självdöd finns det ju inget direkt fel i. förudom gravskändning om man nu tänker på sådant. men att döda någon för att få sig en munsbit tycker jag är väldigt egoistiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in