2009-10-31, 00:28
Fick mitt Win 7 Home Premium på posten idag äntligen. Gick och hämtade ut det och kom hem glad i hågen och började installera. Gick smärtfritt i början ändå till första omstarten under installationen. Då fastnar BIOS:et när den skall börja läsa av AHCI-portarna. Blev tvungen att göra en reset på BIOS och efter mycket strul och meck upptäcker jag att datorn startar fint när man ställer IDE till vanligt läge (utan AHCI).

Kan inte längre använda AHCI eftersom Windows 7 verkar ha stökat till något. Hur kunde MS missa en sådan här sak

Förutom det så fungerar OS:et bra...
Citera
2009-10-31, 07:40
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Fick mitt Win 7 Home Premium på posten idag äntligen. Gick och hämtade ut det och kom hem glad i hågen och började installera. Gick smärtfritt i början ändå till första omstarten under installationen. Då fastnar BIOS:et när den skall börja läsa av AHCI-portarna. Blev tvungen att göra en reset på BIOS och efter mycket strul och meck upptäcker jag att datorn startar fint när man ställer IDE till vanligt läge (utan AHCI).

Kan inte längre använda AHCI eftersom Windows 7 verkar ha stökat till något. Hur kunde MS missa en sådan här sak

Förutom det så fungerar OS:et bra...

Ok.
Varför skrev du inte denna kommentaren i den stora Windows 7-tråden?
Var det verkligen nödvändigt att skapa en helt ny tråd när du inte ens har några problem som du vill ha hjälp med?
Citera
2009-10-31, 09:00
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ok.
Varför skrev du inte denna kommentaren i den stora Windows 7-tråden?
Var det verkligen nödvändigt att skapa en helt ny tråd när du inte ens har några problem som du vill ha hjälp med?

Om jag inte hade velat ha hjälp eller se om någon annan har upplevt samma problem, hade jag väl inte postat inlägget?
Citera
2009-10-31, 22:07
Det löste sig till slut. Provade att installera på en annan hårddisk och där gick det fint. Då provade jag den första disken igen, och tog bort de gamla partitionerna, lade till nya och formaterade dem dessutom.

Måste ha blivit något korrupt på disken första gången, kanske något som låg kvar och skräpade i MBR. Skumt fel i alla fall.
Citera
2009-11-01, 17:32
Medlem
iversen-s avatar
Det är ett värde i registret du skall ändra bara. Sen skall det funka fint med AHCI
Citera
2009-11-01, 18:14
Kanske skall förtydliga att det inte hade något att göra med att inte kunna starta Windows. Grejen var att inte ens BIOS kunde hitta hårddiskarna. Hade alltså inte med fel drivrutin att göra.
Citera
2009-11-01, 22:05
Medlem
iversen-s avatar
AHCI är en funktion och inte en port på ditt moderkort. Installerar du win7 med AHCI funktionen påslagen i BIOS kan det uppstå problem när sedan os'et skall laddas. Därav att jag skrev att du skulle ändra ett värde i registret innan du slår på AHCI i BIOS.
Citera
2013-06-01, 18:45
Bumpar min gamla tråd med en länk som löser problemet:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/...hci-drive-help

Installerade om min gamla stationära dator idag och stötte på problemet igen, och tack vare länken ovan ordnade det sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in