2009-10-31, 00:28
Fick mitt Win 7 Home Premium p posten idag ntligen. Gick och hmtade ut det och kom hem glad i hgen och brjade installera. Gick smrtfritt i brjan nd till frsta omstarten under installationen. D fastnar BIOS:et nr den skall brja lsa av AHCI-portarna. Blev tvungen att gra en reset p BIOS och efter mycket strul och meck upptcker jag att datorn startar fint nr man stller IDE till vanligt lge (utan AHCI).

Kan inte lngre anvnda AHCI eftersom Windows 7 verkar ha stkat till ngot. Hur kunde MS missa en sdan hr sak

Frutom det s fungerar OS:et bra...
Citera
2009-10-31, 07:40
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Fick mitt Win 7 Home Premium p posten idag ntligen. Gick och hmtade ut det och kom hem glad i hgen och brjade installera. Gick smrtfritt i brjan nd till frsta omstarten under installationen. D fastnar BIOS:et nr den skall brja lsa av AHCI-portarna. Blev tvungen att gra en reset p BIOS och efter mycket strul och meck upptcker jag att datorn startar fint nr man stller IDE till vanligt lge (utan AHCI).

Kan inte lngre anvnda AHCI eftersom Windows 7 verkar ha stkat till ngot. Hur kunde MS missa en sdan hr sak

Frutom det s fungerar OS:et bra...

Ok.
Varfr skrev du inte denna kommentaren i den stora Windows 7-trden?
Var det verkligen ndvndigt att skapa en helt ny trd nr du inte ens har ngra problem som du vill ha hjlp med?
Citera
2009-10-31, 09:00
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ok.
Varfr skrev du inte denna kommentaren i den stora Windows 7-trden?
Var det verkligen ndvndigt att skapa en helt ny trd nr du inte ens har ngra problem som du vill ha hjlp med?

Om jag inte hade velat ha hjlp eller se om ngon annan har upplevt samma problem, hade jag vl inte postat inlgget?
Citera
2009-10-31, 22:07
Det lste sig till slut. Provade att installera p en annan hrddisk och dr gick det fint. D provade jag den frsta disken igen, och tog bort de gamla partitionerna, lade till nya och formaterade dem dessutom.

Mste ha blivit ngot korrupt p disken frsta gngen, kanske ngot som lg kvar och skrpade i MBR. Skumt fel i alla fall.
Citera
2009-11-01, 17:32
Medlem
iversen-s avatar
Det r ett vrde i registret du skall ndra bara. Sen skall det funka fint med AHCI
Citera
2009-11-01, 18:14
Kanske skall frtydliga att det inte hade ngot att gra med att inte kunna starta Windows. Grejen var att inte ens BIOS kunde hitta hrddiskarna. Hade allts inte med fel drivrutin att gra.
Citera
2009-11-01, 22:05
Medlem
iversen-s avatar
AHCI r en funktion och inte en port p ditt moderkort. Installerar du win7 med AHCI funktionen pslagen i BIOS kan det uppst problem nr sedan os'et skall laddas. Drav att jag skrev att du skulle ndra ett vrde i registret innan du slr p AHCI i BIOS.
Citera
2013-06-01, 18:45
Bumpar min gamla trd med en lnk som lser problemet:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/...hci-drive-help

Installerade om min gamla stationra dator idag och sttte p problemet igen, och tack vare lnken ovan ordnade det sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in