Citat:
Ursprungligen postat av Flickvaen
Jag vet inte riktigt i vilken del av forumet denna tråd passar in bäst, men jag gör ett försök här.
Att leva som fattig student är något som skrämmer mig, detta vill jag försöka undvika på bästa möjliga sätt. Därför undrar jag nu vad du som studerande anser vara den bästa starta man kan få om man ska börja plugga på högskola, rent pengamässigt ?
Låt oss säga att jag börjar plugga ht 2010, har fått tag i en lägenhet för ~4000kr/mån, har inga möbler och inga böcker, hur mycket bör jag ha sparat då?
Jag har räknat lite själv på detta och vill väll egentligen bara veta vad ni tycker. Om jag kommer in på någon utav utbildningarna jag hoppas på så kommer jag att plugga i 5.5år.
Hyra
5.5år x 12mån x -4000kr/mån = -144000kr
Mat
5.5år x 12mån x -2500kr/mån = -165000kr
Nöjen
5.5år x 12mån x -2500kr/mån = -165000kr
Csn bidrag
5.5år x 12mån x +7000kr/mån = +462000kr
Kostnad för att fylla en lägenhet
+25000kr
Summa
-37000kr
Räcker det då att jag har sparat 37000kr för att få en så bra skolstart som möjligt ?
Berätta gärna från egna erfarenheter
Stryk nöjen och möbler. "Bra skolstart" låter löjligt för mig, eftersom du fortfarande lever i Sverige. Det räcker inte med 100 gånger det beloppet som du nämner. Åk utomlands och plugga om vill ha det bra under studietiden. Italien och Frankrike, där lever du kungligt på studiemedlet på 13 - 14'000 per månad. Särskilt södra Italien. Hyr en möblerad lägenhet. Enda du behöver spara ihop är depositionen för att hyra en lägenhet. Varmt och skönt också.
Allvarligt, förstår inte hur du tänker riktigt. Din kalkyl är på sin höjd ett närmevärde och du kommer ändå att få ta saker som de kommer. Ibland gör man av med mer på mat, ibland mindre. Nöjen är kanske inte heller alltid aktuellt. Så kom igen! Ska man leva i det här landet... Hur som helst räcker inte 37 lakan till någonting om du är intresserad av min åsikt. Det är verkligen "bottom line" som jag ser det. Skit samma, prioritera utbildningen, resten är inte mycket att hoppas på ändå.