2009-10-30, 21:03
Medlem
Tjenare där,

Jag köpte en säng från IKEA för cirka en månad sen, det var både en resårbotten (Sultan Silsand) och självaste madrassen ovanför (Sulan Tafjord). När jag var och bestämde mig för vilken säng jag ville ha så berättade personalen där att utifrån min vikt/längd så är en resårbotten med hårdhet Fast lämplig... och det kändes helt okej när jag testade den så det blev naturligt att jag köpte den då.
Men jag hade fel, det visade sig att den ändå är för hård tror jag för jag sjunker inte ner i den som jag borde och jag började få ryggont och var allmänt stel i ryggen allt eftersom jag började sova på den nya sängen.

Så min fråga är alltså hur jag ska gå tillväga för att möjligtvis byta ut min säng till en med hårdhet Mjuk? Jag har kvar kvittot och sängen är i princip oanvänd, den är skyddad med något svart överkast så den har garanterat inte blivit smutsig och de har en resårbotten på IKEA med hårdhet mjuk (Singås) för samma pris som den jag har just nu. Vad tror ni?
MVH Baned
Citera
2009-10-30, 21:44
Medlem
Goosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikea.se
Testa hemma i 90 dagar! Det är viktigt för oss att din nya Sultan madrass passar just dig, därför kan du testa den hemma och om du inte är nöjd är du välkommen till Byten & Återköp med madrass och kvitto för att byta till en annan modell.

Det bör alltså inte vara några problem att byta.
Citera
2009-10-30, 22:12
Medlem
woofers avatar
Det finns väl 3 hårdhetsgreader på ikea-sängar. Fast, medel och mjuk. Den mjuka är ju jättemjuk och den fasta är jättehård så jag rekomenderar den medelhårda.

Kör på en sådan själv och är riktigt nöjd.
Citera
2009-10-31, 10:55
Medlem
Snurrens avatar
Ja om du tycker att det är för hård botten trots den mjuka tjocka bäddmadrassen Tafjord, då bör du byta, men välj inte den mjukaste - det kan bädda för framtida ryggproblem.

Hur är det med bäddmadrassen? Känns den hård också? När jag var ute på Ikea Barkarby sist så hade dom en Tafjord i fyndrummet. Den var märkt med "för hård", kan det vara så att dom har problem med produktionen av denna madrass? När det gäller Tempur liknande så blir materialet hårt när det är kallt, men mjuknar av kroppstemperaturen, har TS kallt i sovrummet? Tanken med en sådan madrass är att den ska vara riktigt mjuk och följsam där det behövs.
Citera
2010-08-17, 10:17
Medlem
samma här...ligger i en silsand just nu och har ont i ryggen efter första natten. Det är verkligen inte lätt att känna sig för på varuhuset. Men det står ju att man har bytesrätt i 90 dagar så det borde väl vara lugnt?
Citera
2010-08-17, 10:24
Moderator
rotadents avatar
Bostad ---> Inredning

//Mod
Citera
2010-08-17, 10:26
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
samma här...ligger i en silsand just nu och har ont i ryggen efter första natten. Det är verkligen inte lätt att känna sig för på varuhuset. Men det står ju att man har bytesrätt i 90 dagar så det borde väl vara lugnt?

Ja, det ska vara lugnt. IKEA brukar inte bråka om bytesrätt och liknande utan de brukar vara väldigt tillmötesgående. Åtminstone enligt mina egna erfarenheter. Så hör av dig till dem och säg att du vill byta.
Citera
2010-08-17, 11:11
Medlem
Snurrens avatar
Dom marknadsför sin bytesrätt av sängar, det hängde uppe skyltar om det när jag var där sist, och dom sa något i högtalarna också. Det var väldigt generösa bytregler. Förr fick man ju inte byta använda sängar, men bytesrätten används nu som marknadsföring. Passa på!
Citera
2010-08-18, 03:32
Medlem
det här borde väl gälla även bäddmadrasser? Sämsta är ju att på ikea är det en standardmadrass som ligger i sängarna, resten kan man ju inte ens prova, så bäddmadrassen, den billigaste är som att sova på...ja fan vet, skönt är det inte iaf. men skönt att det går bra att byta sängen iaf
Citera
2010-08-18, 10:49
Medlem
Snurrens avatar
Ja som jag skrev så såg jag en bäddmadrass på fyndhörnan som var angiven som "för hård", så det kanske går att lämna tillbaka en sådan också. Normalt sett brukar man inte kunna lämna tillbaka bäddmadrasser, men nu kanske Ikea har tänkt om. För övrigt så säljer dom ju skyltex av bäddmadrasser från sängavdelningen på fyndhörnan och dom som har använts till sängprovning är ju mer än lovligt skitiga (och så har dom vitt tyg ).
Citera
2010-08-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baned
Tjenare där,

Jag köpte en säng från IKEA för cirka en månad sen, det var både en resårbotten (Sultan Silsand) och självaste madrassen ovanför (Sulan Tafjord). När jag var och bestämde mig för vilken säng jag ville ha så berättade personalen där att utifrån min vikt/längd så är en resårbotten med hårdhet Fast lämplig... och det kändes helt okej när jag testade den så det blev naturligt att jag köpte den då.
Men jag hade fel, det visade sig att den ändå är för hård tror jag för jag sjunker inte ner i den som jag borde och jag började få ryggont och var allmänt stel i ryggen allt eftersom jag började sova på den nya sängen.

Så min fråga är alltså hur jag ska gå tillväga för att möjligtvis byta ut min säng till en med hårdhet Mjuk? Jag har kvar kvittot och sängen är i princip oanvänd, den är skyddad med något svart överkast så den har garanterat inte blivit smutsig och de har en resårbotten på IKEA med hårdhet mjuk (Singås) för samma pris som den jag har just nu. Vad tror ni?
MVH Baned

Du har helt öppet köp i 3 månader hos ikea... Vad kostade sängen?
Citera
2010-08-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakkamus86
Du har helt öppet köp i 3 månader hos ikea... Vad kostade sängen?

Men nu är det nog 10 månader sedan TS köpte sin säng....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in