Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-10-30, 20:49
Medlem
Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få här, jag har själv gett upp hoppet.

Jag försöker installera Windows 7 på min netbook (Acer Aspire One, om det är väsentligt), från ett usb-minne
Har tidigare använt RC-versionen men sedan fick jag för mig att installera Windows XP igen.

Efter det gick Windows 7 aldrig mer att installera.

Det händer såhär:
Jag bootar från usb-minnet, efter "Windows is loading files..." eller liknande så kommer en bild upp där det står att ntoskrln.exe saknas, felkod 0x00000098.

Om jag startar installationen från Windows XP, så kommer den förbi "Expanding files" (där jag fått bluescreen vid tidigare försök),
sedan vid omstarten kommer det istället upp att ntfs.sys saknas.

Måste jag installera via DVD-skiva? Hjälper det ens?
Externa DVD-läsare är ju inte jättebilliga trots allt, vill helst undvika.

Har försökt mig på fixboot utan framsteg.
Har även försökt få hjälp utav Microsoft, men man måste visst ha en kod som man först har tillgänglig när man har installerat sitt OS för att få support (HUR jävla smart är detta...)

Någon som vet hur man kan tänkas fixa detta?
Citera
2009-10-30, 21:47
Medlem
Sane?s avatar
Om du fått datorn att boota från usbminnet så är det värsta löst, det verkar som du helt enkelt misslyckats med kopieringen av filerna från win7 dvdn till usb-minnet. Se till att du tar med alla dolda och systemfiler.
Citera
2009-10-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Om du fått datorn att boota från usbminnet så är det värsta löst, det verkar som du helt enkelt misslyckats med kopieringen av filerna från win7 dvdn till usb-minnet. Se till att du tar med alla dolda och systemfiler.

Haha det värsta problemet var det minsta problemet med andra ord?
Efter jag gjort minnet bootbart så kopierade jag innehållet från skivan (eller iso-filen) la in det på minnet.

Har "visa dolda filer och mappar" ikryssat, så alla filer borde följt med?
Citera
2009-10-30, 22:17
Medlem
thezushs avatar
Det brukar oftast krävas mer än bara "Kopiera" filer rakt av från en skiva till ett USB-minne för att få det att fungera. Prova följ guiden på följande länk för att se om det fungerar!

http://maketecheasier.com/boot-and-i...ive/2009/01/23
Citera
2009-10-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thezush
Det brukar oftast krävas mer än bara "Kopiera" filer rakt av från en skiva till ett USB-minne för att få det att fungera.
Givetvis, jag har gjort precis vad som står i den guiden, förutom att jag inte packade upp iso-filen med WinRAR, utan mountade den med Daemon Tools.

Ser inte varför det skulle göra någon skillnad dock, och det tror jag inte att det gör heller
Citera
2009-10-30, 22:41
Medlem
http://www.modmyeee.com/eee7.html
Citera
2009-10-30, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinistermorgon
http://www.modmyeee.com/eee7.html

Tack, ska testa.
Fast borde det inte bli samma felmeddelande som originalet får?
Citera
2009-10-31, 00:38
Medlem
jumpcuts avatar
Testa att ladda ner en annan kopia i stallet, jag tror helt enkelt att det ar nagonting knasigt med din rip. Jag installerade Win7 pa en Acer Aspire One ZG5 i gar helt utan felmeddelanden. Last en hel del om det ocksa, och aldrig snubblat over nagon med samma problem.

Ut i torrent-trasket med dig igen helt enkelt
Citera
2009-10-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Testa att ladda ner en annan kopia i stallet, jag tror helt enkelt att det ar nagonting knasigt med din rip. Jag installerade Win7 pa en Acer Aspire One ZG5 i gar helt utan felmeddelanden. Last en hel del om det ocksa, och aldrig snubblat over nagon med samma problem.

Ut i torrent-trasket med dig igen helt enkelt
Det är en äkta version av Windows 7 Professional, har även testat med RC-versionen, där jag istället fick bluescreen vid installationen.

Nej det är därför jag inte hittar något om det, jag hittar INGEN som har haft ett liknande problem! Bara massa om att Vista får samma meddelande efter en uppdatering, och då ska man återställa filerna som nämns.
Men eftersom jag inte ens får komma in till installationsfönstret så...
Citera
2009-10-31, 10:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeForsberg
Det är en äkta version av Windows 7 Professional, har även testat med RC-versionen, där jag istället fick bluescreen vid installationen.

Nej det är därför jag inte hittar något om det, jag hittar INGEN som har haft ett liknande problem! Bara massa om att Vista får samma meddelande efter en uppdatering, och då ska man återställa filerna som nämns.
Men eftersom jag inte ens får komma in till installationsfönstret så...
Du far alltsa inte ens komma in till installationsfonstret? Det later ju jattekonstigt... Men du har en USB-sticka som du gjort bootbar och kopierat over ISO:n till? Har du testat att gora om proceduren med diskpart, kan du inte skriva ner exakt hur du gar tillvaga?

Har du testat om du kommer in till installationsfonstret om du bootar upp en annan dator med USB-stickan?

Grejen ar ju att om du bootar med USB-stickan sa maste det vara dar problemet ligger eftersom att datorn inte ska bry sig om harddisken overhuvudtaget...

Det finns ett program som heter WinSetupFromUSB som du skulle kunna testa, senaste versionen ar 0.2.1 eller nat, jag gjorde en trad om det for bara nagon dag sedan faktiskt. Testa med det och se om det funkar.
Citera
2009-10-31, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
kan du inte skriva ner exakt hur du gar tillvaga?

Har du testat om du kommer in till installationsfonstret om du bootar upp en annan dator med USB-stickan?

Det finns ett program som heter WinSetupFromUSB som du skulle kunna testa, senaste versionen ar 0.2.1 eller nat, jag gjorde en trad om det for bara nagon dag sedan faktiskt. Testa med det och se om det funkar.

http://blog.taragana.com/index.php/a...s-7-usb-drive/
Jag har följt den guiden.

Jag ska testa det! Återkommer med resultat!
Citera
2009-10-31, 12:08
Medlem
Okej, nu har jag testat med Microsofts egna verktyg, vilket fungerar precis lika dåligt som resten. (tänkte eftersom jag faktiskt har en laglig kopia så kan jag lika bra använda deras egna)

Det fungerar att boota från usb-minnet på min stationära så något fel på netbooken är det definitivt.

Men vad?

(En moderator får gärna lägga till att det fungerar från en annan dator i förstainlägget... uppenbarligen går det inte att ändra själv!?)
Senast redigerad av MickeForsberg 2009-10-31 kl. 12:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in