2009-10-30, 18:47
Medlem
Får handledaren en klumpsumma eller hur fungerar det?
Spelar det någon roll ifall handledaren gör ett bra jobb eller inte?
Citera
2009-10-30, 19:01
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullebangmamma
Får handledaren en klumpsumma eller hur fungerar det?
Spelar det någon roll ifall handledaren gör ett bra jobb eller inte?

En vän var VFU-handledare för 4-5 år sen. Så som han förklarade det så fick rektorn (i det aktuella fallet rektor för ett rektorsområde med tre skolor) bestämma hur pengarna skulle användas.
I min väns fall fick han inget extra i lön eller så, men han var nöjd ändå då summan gick till hans arbetslag och sen användes till någon gemensam kompetensutveckling.
Det ska även tilläggas att de andra i arbetslaget hjälpte till mycket under VFU:n.

Lärosätena brukar vara glada om de hittar någon som tar emot studenter, så det ska nog mycket till om de ska vägra betala ut delar av ersättningen.

Det brukar snarare vara de mottagande skolorna som klagar på att lärarstudenterna är så dåliga att de anser att handledarnas tid slösas bort. Vet ett exempel med en student som inte fick göra klart sin VFU efter att ha somnat upprepade gånger under lektioner (det var inte han som ledde lektionerna kanske ska tilläggas).
Citera
2009-10-30, 20:02
Medlem
Ok tack för svaret.
Jag är nyfiken på hur det funkar. Jag hade vfu för några veckor sedan och min handledare var brutalt oengagerad. Hon sa tom att det var skönt med ett extra tillskott i kassan.
Citera
2009-10-30, 20:58
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullebangmamma
Ok tack för svaret.
Jag är nyfiken på hur det funkar. Jag hade vfu för några veckor sedan och min handledare var brutalt oengagerad. Hon sa tom att det var skönt med ett extra tillskott i kassan.

Det skall du förstås nämna för ditt lärosäte. Men om de har svårt att få tag i handledare så gör de nog inget åt saken, utan hon får köra handledning nästa termin igen om hon vill.

Har ganska många vänner som läst till förskollärare/lärare och generellt så verkar det som att unga handledare som brinner för sitt yrke handleder bra och skiter i pengarna. Äldre, bittra handledare gör det för att de blivit lovade en del av ersättningen som påslag på lönen.
Citera
2009-10-30, 21:15
Medlem
rincewind56s avatar
När jag läste till lärare (numera avhoppad) så fick VFU-handledaren betalt i form av kompledigt. Alltså ingen extra lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in