• 1
  • 2
2009-10-30, 17:56
Medlem
Hur skulle vi kunna förklara det faktum att vi med blotta tankens hjälp kan påverka materien som tex när vi bestämmer oss för att lyfta på armen?
Citera
2009-10-30, 18:13
Medlem
adequates avatar
Rubrik förtydligad.

/Mod
Citera
2009-10-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atjoo91
Hur skulle vi kunna förklara det faktum att vi med blotta tankens hjälp kan påverka materien som tex när vi bestämmer oss för att lyfta på armen?
Materialister menar att materien rör sig före vi "bestämmer" oss. Att hjärnan förändras före vi tänker på det. Det finns till och med "bevis" som talar för det...
Citera
2010-01-14, 13:43
Inom kvantfysken så pratar man ju mycket om möjligheten att man kan påverka materia bara genom att tänka på det.

Exempel som ofta ges är att man kan påverka vattenmolekyler så att snökristallerna på något sätt formar sig olika beroende på om man tänkte på kärlek eller hat osv osv.

Ett annat exempel som ges är där en slumpgenerator genererar fler 1r än 0r om man har tusenpers som fokuserar på att det skall gennereras 1r

Filmerna "what the bleep..." och speciellt "The secret" är ju inne på detta fenomen men jag vet att dom möts av mycket skeptism.

Då till min fråga.
Iom att detta borde vara rätt lätt att testa så borde det ju finnas vetenskapliga bevis på huruvida man kan påverka verkligeheten, om än i liten utsträckning, bara genom att fokusera på en viss sak?
Vad är den vetenskapliga synen på detta fenomen?
Citera
2010-01-14, 16:17
Medlem
Hjärnan är en beräkningsmaskin som reagerar på mönster och skickar sedan signal till frontalloben som aktiverar armrörelser.
Citera
2010-01-14, 16:32
Bannlyst
Citat:

Tanken verkar orsaka en hel del gott i denna värld; någon annan orsaksrelation är det rent destruktivt att spekulera om, därför är din frågeställning relevant.

Men vad är det för konstigt med att tanken bestämmer över materien? Tror du inte att kunskapen härskar här på jorden, även om dom flesta givetvis är okunniga?

Vad finns det att förklara? Varje dag klarar du ju av det...vissa människor har ingen chans, dom bara reagerar på stimuli som robotar.

Alltså, vissa människor kan tänka andra inte; dom som kan påverkar allt, dom som inte kan påverkar ingenting, fast dom tror att dom gör det.
Citera
2010-01-16, 01:00
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Inom kvantfysken så pratar man ju mycket om möjligheten att man kan påverka materia bara genom att tänka på det.

Exempel som ofta ges är att man kan påverka vattenmolekyler så att snökristallerna på något sätt formar sig olika beroende på om man tänkte på kärlek eller hat osv osv.

Ett annat exempel som ges är där en slumpgenerator genererar fler 1r än 0r om man har tusenpers som fokuserar på att det skall gennereras 1r

Filmerna "what the bleep..." och speciellt "The secret" är ju inne på detta fenomen men jag vet att dom möts av mycket skeptism.

Skepticismen grundar sig i att dom dragit resultaten ur rumpan. Folk som försöker tjäna pengar på förvirringen som råder kring kvantmekaniken.
Citera
2010-01-16, 14:00
Medlem
adagios avatar
Någon här som har något vasst argument för den fria viljan, om att den inte är illusorisk?
Citera
2010-01-16, 19:52
Medlem
Shalashaskas avatar
Kan det vara så att TS nyligen har tittat på den här smörjan?:
http://www.youtube.com/watch?v=ZdEl8OlQlLc
Citera
2010-01-17, 02:34
Medlem
Andre-Hs avatar
Klart du kan röra armen, du har ju nerver och muskler :S missförstår jag frågan?
Citera
2010-01-17, 14:38
Bannlyst
Citat:

enligt vissa fårskallar så styrs allting av några mystiska krafter om de kallar för "naturlagar". även våra tankar skapas av naturlagarna. naturlagarna är typ ateisternas och vetenskapens gudar. ingen kan dock förklara varför naturlagarna beter sig som dom gör. det är konstigt att de beter sig som om det fanns en intelligens bakom det.

vi gudstroende däremot tror att allting styrs av en kosmisk intelligens. våra kroppar, djurens kroppar, blommorna och materien styrs av denna universella medvetande. det förklarar varför människor beter sig som om de hade en intelligens. om vi styrdes av intelligensbefriade naturlagar så skulle det vara konstigt att vi ser spåren av intelligens överallt.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-01-17 kl. 14:41.
Citera
2010-01-18, 12:55
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Skepticismen grundar sig i att dom dragit resultaten ur rumpan. Folk som försöker tjäna pengar på förvirringen som råder kring kvantmekaniken.

Det var det jag misstänkte men är det fastlagt eller din egna åsikt?

Att tex böner inte påverkar ett skit är sedan länge vetenskapligt belagt. Vad jag vill veta är huruvida motsvarande belägg även tar död på det jag talar om ovan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in