• 1
  • 2
2009-10-30, 17:35
Medlem
Gefans avatar
Har sökt och hittat en tråd om detta men det är inte tillräckligt för att övertyga mina föräldrar om att jag som 18åring får dricka alkohol i hemmet.

Till saken, jag som 18åring har tillförskaffat mig alkohol (på ett lagligt/olagligt sätt, har det någon betydelse?) och hade nu tänkt dricka detta i hemmet.
Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.
Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366).

Så står det i lagen. Kan man hitta det någonstans där det står tydligare? För min tolkning är att det är lagligt att dricka det på stället, och på stället är på krogen/resturang och inom hemmet.

Snabba svar uppskattas!
Citera
2009-10-30, 17:44
Bannlyst
TS lugna ner dig nu.

Man får dricka starköl när man är 10 år i Sverige, men man får inte sälja starköl till någon som är 10 år.
Citera
2009-10-30, 17:47
Medlem
Mengele.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefan
Har sökt och hittat en tråd om detta men det är inte tillräckligt för att övertyga mina föräldrar om att jag som 18åring får dricka alkohol i hemmet.

Till saken, jag som 18åring har tillförskaffat mig alkohol (på ett lagligt/olagligt sätt, har det någon betydelse?) och hade nu tänkt dricka detta i hemmet.
Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.
Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366).

Så står det i lagen. Kan man hitta det någonstans där det står tydligare? För min tolkning är att det är lagligt att dricka det på stället, och på stället är på krogen/resturang och inom hemmet.

Snabba svar uppskattas!

Du får ju supa på krogen, varför skulle du inte få göra det hemma? Om jag inte har helt fel så får man dricka på inhägnat område om man är över 18, dvs krogen, hemma eller hos någon polare.
Citera
2009-10-30, 17:53
Medlem
Gefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
TS lugna ner dig nu.

Man får dricka starköl när man är 10 år i Sverige, men man får inte sälja starköl till någon som är 10 år.
Tack, det är sådana svar jag uppskattar. Men det var något som mina föräldrar hade hittat på systembolagets hemsida som löd att personer under 20 år inte för dricka alkohol någon annan stans än på krogen.

Citat:
Ursprungligen postat av dontknowtomuch
vad fan snackar du om? det är väl ingen som sätter en pistol mot ditt huvud och säger att du inte får dricka öl? passar det inte att dricka hemma, så dra till krogen då? tror inte polisen börjar knacka dörr och kollar om du dricker eller inte idag om dom inte gjort det tidigare..

Inte det som det handlar om, utan mer om det skulle hända något om jag hade druckit hemma och det sedan hade hänt mig något, att mina föräldrar skulle stå till svars för detta.
Citera
2009-10-30, 17:56
Bannlyst
Citat:
Tack, det är sådana svar jag uppskattar. Men det var något som mina föräldrar hade hittat på systembolagets hemsida som löd att personer under 20 år inte för dricka alkohol någon annan stans än på krogen.

Inte det som det handlar om, utan mer om det skulle hända något om jag hade druckit hemma och det sedan hade hänt mig något, att mina föräldrar skulle stå till svars för detta.

Du får ju köpa alkohol oavsett ålder och folköl efter att du har fyllt 18.
Citera
2009-10-30, 18:04
Medlem
Citat:

Ja du får dricka alkohol hemma när du är 18+...
Citera
2009-10-30, 18:09
Bannlyst
Det är väl ingen åldersgräns på att dricka alkohol hemma? Gränserna är för att få köpa själv på bolaget och för att bli serverad på krogen.
Citera
2009-10-30, 18:27
Medlem
saprofyt.s avatar
Om de köper alkohol till dig har de begått ett brott, men självklart är det inte ett brott att låta dig dricka hemma. Jag är själv 18 och dricker alkohol hemma utan problem.
Citera
2009-10-30, 18:41
Medlem
Giffoxs avatar
Citat:

Du får inte köpa alkohol på andra ställen.
Citera
2009-10-30, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Du får inte köpa alkohol på andra ställen.

Du kan aldrig straffas för att köpa alkohol, bara för att sälja. Alkoholen kan däremot beslagtas om du är under 20.
Citera
2009-10-30, 19:48
Medlem
Gefans avatar
Ok, får tacka så mycket för alla svar. Ledsen om jag var lite grinig innan.
Citera
2009-10-30, 20:08
Medlem
Giffoxs avatar
Tack, det var bra att du förtydligade det. Jag vet egentligen vad jag fick för mig när jag läste att föräldrarna hade sagt att förtäringen (endast) var tillåten på en pub vilket förutsätter och närmast inbegriper ett köp e.d. Det jag ville få sagt var väl att de hade fel och att man får dricka alkohol på andra ställen men att endast pubar får sälja till en 18-åring. Dock är det som du säger inte straffbelagt att köpa. Sen kan man i och för sig ha en straffrättsligt meningslös diskussion hurvida det är "otillåtet" att köpa alkohol eftersom den kan bli förverkad på grund av att den har varit föremål för ett brott från säljarens sida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in