2009-10-30, 08:38
Medlem
Jag har fått en tillsvidaretjänst och börjar på måndag. Inga papper är dock signerade och jag har därmed inget arbetsgivarintyg eller liknande.

Jag ska ner på banken idag, swebank för att vara tydlig, och höra med dom om jag kan få ta ut ett lång på drygt 25 000 sek som ska fungera som ett litet startkapital för inredning och andra småkostnader som tillkommer vid den flytt jag ska göra.

Jag har alltså inget konkret bevis på att jag har fått denna tjänst, har endast ingått i ett muntligt kontrakt. Jag har dock heller inga betalningsanmärkningar eller nåt annat strul. Hur som helst undrar jag om det ens är lönt att jag frågar eller om dom kommer kräva mig på ett intyg från arbetsgivaren?

Vad kan jag göra för att öka mina chanser till att få ta ett lån?
Citera
2009-10-30, 08:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Beror nog på hur det ser ut för övrigt.... Det bästa tror jag är att ta med sig ett budgetplan som kan visa att man klarar av kraven banken har. Sen så är det bara att berätta om jobbet och hoppas på det bättre...
Går inte Swebank med på lån testa andra banker.....

Tror att man kan prata till sig ganska mycket men inte allt dock...
Citera
2009-10-30, 08:55
Medlem
Tror inte det blir några problem alls. Jag har aldrig behövt visa några "papper" på mina anställningar när jag har tagit lån och 25 000 är ju inte precis några stora pengar för någon som har en tillsvidareanställning. Jag antar att de gör en snabbkoll på dig och har du då inga betalningsanmärkningar etc. så bör det vara lugnt så länge du kan visa att de har goda marginaler att betala. Lycka till.
Citera
2009-10-30, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Beror nog på hur det ser ut för övrigt.... Det bästa tror jag är att ta med sig ett budgetplan som kan visa att man klarar av kraven banken har. Sen så är det bara att berätta om jobbet och hoppas på det bättre...
Går inte Swebank med på lån testa andra banker.....

Tror att man kan prata till sig ganska mycket men inte allt dock...

Vad menar du med "hur det ser ut för övrigt" ?

Ska sätta mig och knåpa på en liten budgetplan då, om inte swedbank går med på det, vilken bank bör jag isåfall gå till? Jag skulle behöva pengarna inom en vecka. Men gärna redan idag.
Citera
2009-10-30, 08:59
Bannlyst
Har du papper/kontrakt osv kanske du har större chans att pressa räntan och övriga villkor.
Citera
2009-10-30, 09:04
Medlem
Bästa är väl kanske att tala sanning och berätta vad det är man behöver pengarna till, men finns det nåt man bör undvika att berätta vid ett lånesamtal? Eller nåt man kan säga som de ser som positivt?
Citera
2009-10-30, 11:20
Medlem
Det gick bra, jag fick lånet.
Citera
2009-10-30, 11:47
Medlem
grattis
Citera
2009-10-30, 22:51
Medlem
HarryHotters avatar