2009-10-29, 17:51
Medlem
Jag har tydligen denna vedervärdiga hudsjukdom enligt min läkare. Har massa rödbruna utslag på kroppen. Det ser vidrigt ut. Utseendet är inte så pass mycket av ett problem men det är klådan som är illa, har dock fått Atarax mot det nu så jag hoppas att det hjälper.

Jag behandlar mig med selsun schampoo men vet inte hur pass mkt det fungerar, kliar mest extra ett par dar efter att jag har behandlat mig med det så jag ska sluta använda det.

Jag använder också en hudvänlig hudlotion på kroppen för att hålla huden fuktig och inte uttorkad. Är detta en bra ide? o.O Detta är ju då en svampinfektion i huden. Jag vet inte om det är meningen att man ska hålla huden fuktig eller så torrt som man kan. Svar uppskattas.
Citera
2009-10-29, 19:11
Medlem
2MissMes avatar
Selsun är ju behandlingen mot svampen, sluta inte med det om du vill bli av med sjukdomen. Om du får hudproblem av det så be att få ett annat svampschampo utskrivet, det finns fler sorter som har andra aktiva ingredienser (och även utan parfym). Istället för en vanlig hudlotion skulle du kunna använda Propyless om du är torr, den har en viss antimikrobiell effekt mot vissa svampar och bakterier så den är bra om du har problem. Den finns receptfritt på apoteket om du vill prova.
Citera
2009-10-29, 19:14
Medlem
Prova fungoralshampoo och vänta fem minuter innan du spolar bort det, två gånger i veckan i tre veckor.
Citera
2009-10-30, 07:11
Medlem
Men hur är det meningen att schampoot ska funka? Jag vet inte hur mkt nytta det jag använder just nu gör, det framhäver mina utslag mycket mer och gör så att huden kliar lite värre i ca 2 dagar efter behandling.

Jag har hört att det finns rätt hög återfallsrisk med den här sjukdomen också? >,< Hur snabbt kommer den igen efter att man har blivit frisk från den isåfall?
Senast redigerad av TobaccoMan 2009-10-30 kl. 07:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in