• 1
  • 2
2009-10-29, 15:36
Medlem
Tjena.

Sitter och försöker förstå mig på när man ska använda debet och kredit i olika sammanhang inom bokföring. Och jag tycker det verkar krångligt något jävulskt, men då det är större idioter än mig (hoppas jag) som tycks ha fått grepp om det så kan det väl inte vara allt för obegripligt.
En grej som jag fastnade vid när jag höll på att slå i en företagsekonomibok var detta:
"Om kassan ökar till följd av att företaget får inbetalningar ska detta alltid noteras på debetsidan."
Också lite längre ner så läser jag:
"Ökade inkomster bokförs alltid på kontots kreditsida, detta gäller exempelvis inkomster från försäljning av varor eller tjänster."

Där hängde jag inte riktigt med, om jag får säljer något ska jag då notera händelsen på debet eller kredit sidan?
Citera
2009-10-29, 15:42
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unzipabanana
Tjena.

Sitter och försöker förstå mig på när man ska använda debet och kredit i olika sammanhang inom bokföring. Och jag tycker det verkar krångligt något jävulskt, men då det är större idioter än mig (hoppas jag) som tycks ha fått grepp om det så kan det väl inte vara allt för obegripligt.
En grej som jag fastnade vid när jag höll på att slå i en företagsekonomibok var detta:
"Om kassan ökar till följd av att företaget får inbetalningar ska detta alltid noteras på debetsidan."
Också lite längre ner så läser jag:
"Ökade inkomster bokförs alltid på kontots kreditsida, detta gäller exempelvis inkomster från försäljning av varor eller tjänster."

Där hängde jag inte riktigt med, om jag får säljer något ska jag då notera händelsen på debet eller kredit sidan?

Debit är alltid = Kredit.

Säljer du någonting:
-------------debit---------kredit
Kassa--------100------------0--
Försäljning-----0------------100-

Summa-------100-----------100

Du noterar alltid på båda sidorna.
Citera
2009-10-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Debit är alltid = Kredit.

Säljer du någonting:
-------------debit---------kredit
Kassa--------100------------0--
Försäljning-----0------------100-

Du noterar alltid på båda sidorna.

Precis! Det har med "dubbel bokföring" att göra.

Om du köper in något så blir det alltså omvänt:

-------------debet---------kredit
Inköp--------100------------0--
Kassa----------0------------100

Kassan ökar alltid i debet

edit: notera stavningen, debet, inte debit
Citera
2009-10-29, 18:32
Medlem
Bud Fluds avatar
Titta på vilken kontotyp det är som används, de anges genom första siffran i kontonumret.

1*** - Tillgångskonton
Ökar i debet, minskar i kredit

2*** - Skuld och eget kapital (eget kapital ses som företagets skuld till ägarna)
Ökar i kredit och minskar i debet

3*** - Intäktskonton

4***-7*** - Kostnadskonton
Ökar i debet och minskar i kredit

Exempel: Du tar ett lån som sätts in på ditt bankkonto, alltså ökar både dina skulder och dina tillgångar. Eftersom du vet att kassan ökar i debet så måste det betyda att ökningen i lån ska in på kreditsidan.

Se också över de två andra exemplen i tråden.

Något som fortfarande är oklart?
Citera
2009-10-29, 19:10
Medlem
D C
+ - Assets
- + Liabilities
- + Owner's Equity
- + Income
+ - Expenses

D = Debit
C = Credit

En ganska bra mall jag lärt mig. Har tyvärr bara hållit på med detta på engelska, men det är bara att översätta. Gäller bara att veta vilket konto man ska notera sakerna i.
Citera
2009-10-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
[...]
3*** - Intäktskonton

4***-7*** - Kostnadskonton
Ökar i debet och minskar i kredit

[...]

Inte att glömma kontoklass 8XXX som innehåller intäkter och kostnader av finansiell karaktär, men ökar/minskar på samma sätt som ovan.
Citera
2009-10-29, 20:36
Medlem
Härligt att se dessa hjälpsamma människor.
Bra pedagosika exempel.
Anser att jag kan redovisning, men när jag träffar en revisorer känner jag mig alltid borta.
Debit och kredit måste nötas.
Citera
2009-10-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Baldersson
Härligt att se dessa hjälpsamma människor.
Bra pedagosika exempel.
Anser att jag kan redovisning, men när jag träffar en revisorer känner jag mig alltid borta.
Debit och kredit måste nötas.

Debet!
Citera
2009-10-30, 14:58
Medlem
Bucketshops avatar
Jag tycker det är enklare att få en bättre överblick när man gör bokföringen för hand på papper istället för på datorn. Så om du inte redan gör det för hand så skulle du kunna testa om du får mer kläm på det på så sätt. Du borde heller inte haka upp dig på just orden debet och kredit, lär dig bara vilken sida de olika kontona ökar och minskar på så blir det hela ganska naturligt var siffrorna ska ligga.
Citera
2009-10-30, 16:01
Medlem
deMorgans avatar
Varje gång jag har fastnat med debet/kredit minns jag vad min gymnasielärare så till oss. Jag tänker alltid på "tysk", men egentligen handlar det om T-I-S-K.

Det handlar alltså om tillgångar,intäkter, skulder och kostnader. Sen tänkte jag på plus-minus-minus-plus. Det här innebär då att tillgångar ökar på debetsidan, intäkter minskar på debet sidan, skulder minskar på debetsidan och kostnader ökar på debetsidan.

Så. TISK & plus-minus-minus-plus bör du hålla i huvudet och då kommer du aldrig ha problem.
Citera
2009-11-04, 22:41
Medlem
NashuaMoments avatar
T: +
S/e:-
I: -
K: +
Citera
2009-11-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jag tycker det är enklare att få en bättre överblick när man gör bokföringen för hand på papper istället för på datorn. Så om du inte redan gör det för hand så skulle du kunna testa om du får mer kläm på det på så sätt. Du borde heller inte haka upp dig på just orden debet och kredit, lär dig bara vilken sida de olika kontona ökar och minskar på så blir det hela ganska naturligt var siffrorna ska ligga.

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in