2009-10-29, 14:48
Medlem
Hej,

Nu är det såhär att jag är så förbannat trött på mitt tidigare liv, något som drabbar mig hårt än idag och jag tänkte därför ta mod till mig och försöka lösa problemet.

Tänkte kortfattat försöka berätta lite om mig, hur skulderna ser ut och vad jag vill göra åt problemet samt be dig om tips och för att komma tillrätta med dito.

Jag är 26 år gammal, har 4 olika skulder som totalt ligger på 120000 kronor. Det är två betalkort samt två lån (40000 resp 80000 kr). Det är obehagligt hög ränta på dessa och jag vill därför ta ETT större lån för att betala av alla mindre lån, få ner räntorna varje månad och redan där känna att en sten från bröstet försvinner. Bor i en hyresrätt. Jag har inga betalningsanmärkningar, fast jobb sedan 3 år tillbaka. Får ut 15000 efter skatt plus ytterligare 3000 kronor "svart" från annat jobb (alltså totalt 18000 kronor efter skatt). Under tiden jag drog på mig mina små lån (som idag alltså är rätt stora totalt sett) så följde en rad UC`s vilket jag idag förstått ligger mig i fatet. Jag är kund hos Nordea och fick för cirka ett år sedan ett nej till banklån hos dom (jag har tyvärr inte möjlighet till någon medsökande) pga dålig historik och för många UC förfrågningar. Idag har jag min hemförsäkring plus annan försäkring hos Länsförsäkringar. Har därför bokat ett möte med en rådgivare nästa vecka hos LF och för att försöka ordna detta. (något jag dragit mig för att göra då jag inte vill bli förnedrad som jag upplevt det som senast hos Nordea)

Jag är villig att flytta mitt lönekonto från Nordea till LF, vidare är jag villig att flytta den pension jag hunnit få hittills i livet till LF (om det är möjligt?) och även sparkonto (något som är nästintill tömt idag). Ja jag kan alltså i princip även suga av gubbjäveln eller ligga med kvinnan framför mig på mötet OM dom bara hjälper mig att få rätsida på min ekonomi och tillvaro.

Vad tycker ni jag ska göra för förberedelser vad det gäller papper och sådant inför mötet? Något annat att tänka på?

Min plan är att visa mina befintliga skulder idag, visa vad dom kostar mig varje månad i amortering och ränta. Vid sidan om det tänkte jag göra en kalkyl på om jag fick ett lån hos LF på 120000 kronor och vad det skulle innebära. Både LF och jag skulle bli vinnare enligt mig samt att jag börjar månadsspara 1000-2000 kronor för att verkligen visa att jag vill detta. Låter det bra, onödigt eller rentav dumt?

Kan någon bankanställd eller någon annan med tidigare erfarenheter ge mig tips, ideer, tankar så vore jag oerhört tacksam? Ställ gärna frågor om något i min text är oklart (eftersom jag vet att många kommer fråga hur jag kan vara så sjuk att jag lyckats dra på mig så mycket skulder så för att slippa besvara frågan så kan jag säga YES JAG VAR DUM I HUVUDET då)

Edit: När jag skaffade försäkringen hos Länsförsökringar ringde en kvinna och erbjöd mig rådgivningstid men jag tackade nej men har som sagt tagit mod till mig och bokat en tid nu iaf. Antar att det är standard för dom att erbjuda ett möte men då kan dom väl fan inte hånskratta mig rätt upp i ansiktet på mötet (de som jag är rädd för och jag vill inte bli förnedrad, känns jobbigt som det är redan och jag går ju till dom för att försöka lösa problemen.)

/Niklas
Senast redigerad av Ahlhagen 2009-10-29 kl. 15:16.
Citera
2009-10-29, 16:23
Medlem
Nu vet jag inte exakt vilket möte du har men är det låneansöknings-möte eller bara mest ekonomisk rådgivning? (Där de bara kommer försöka praka på dig massa pensionsförsäkringar och annat sparande)

Gör en budget att ta med, visa att du redan har funderat över din ekonomiska situation och ta med papper för lånen du har. De vill nog ha papper på att du har fastanställning med så det kan vara bra att fixa redan nu.

Jag skulle rekommendera att du inte tar med din svarta lön i budgeten och håller tyst om den. Gör en tight budget och så roar du dig med den svarta delen istället.
Citera
2009-10-29, 16:32
Medlem
Dalailamas avatar
skuldsanering hos kronkalle?

http://www.kronofogden.se/skuldsaner...680002196.html

Med tanken på räntorna på dina lån så har du ju hamnat i en jävla sits.
Citera
2009-10-29, 16:42
Medlem
Kaustis avatar
Jag har egentligen inget vettigt att tillägga till tråden, men jag måste få berömma dig TS för hur du hanterar detta Riktigt skönt att se någon som insett när det går för långt och försöker göra någonting åt det. Cred till dig!
Citera
2009-10-29, 16:59
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
skuldsanering hos kronkalle?

http://www.kronofogden.se/skuldsaner...680002196.html

Med tanken på räntorna på dina lån så har du ju hamnat i en jävla sits.

Eh.....skuldsanering för ett belopp på 120 000 kr om man är 26 år,
har arbete och saknar betalningsanmärkningar?

Du är totalt ute och cyklar.....bara och glömma det med skuldsanering
TS del. Helt glömma.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahlhagen
Vad tycker ni jag ska göra för förberedelser vad det gäller papper och sådant inför mötet? Något annat att tänka på?

Min plan är att visa mina befintliga skulder idag, visa vad dom kostar mig varje månad i amortering och ränta. Vid sidan om det tänkte jag göra en kalkyl på om jag fick ett lån hos LF på 120000 kronor och vad det skulle innebära. Både LF och jag skulle bli vinnare enligt mig samt att jag börjar månadsspara 1000-2000 kronor för att verkligen visa att jag vill detta. Låter det bra, onödigt eller rentav dumt?

Lugn och fin nu. Det ser ju hur bra ut som helst. Det ska normalt inte
vara några problem att byta pensionssparande...kan ske med viss
fördröjning m m.

Din plan är jättebra. Specificera alla dina skulder och räntor skriftligt
och ta gärna med underlag (senaste räkning specifikation).

Stämmer de uppgifter du har lämnat skall du få lånet utan problem.
Citera
2009-10-29, 19:30
Medlem
Mycket bra initiativ TS.

Kanske låter det som en tveksam idé men kolla också vad ICA-banken skulle kunna göra för dig. Jag hade själv ett relativt bra/ränteförmånligt så kallad medlemslån (blanco) på Swedbank tidigare. Men i samband med att jag hade kontakt med ICA-banken i somras erbjöd de sig att ta över det för en ännu bättre ränta.
Citera
2009-10-29, 19:43
Medlem
lån på 120.000, fast jobb och inga anmärkningar ser jag knappt som ett problem öht, i mitt liv har jag flera gånger gått från mycket pengar till stora skulder osv ett antal vändor fram och tillbaka, det jag lärt mig är att vill man bli av med en skuld på allvar så visst, leva snålt är bra men att öka sin inkomst är värt så mycket mer, jag tar X antal skitmånader där jag jobbar dubbelt, lever sparsamt och sparar 15-20' i månaden så är problemet löst rätt fort.

Sen finns det så väldigt många olika ställen man kan få lån på idag så du borde kunna få ett lån på minst 100' utan problem med ditt läge, frågan är bara vart du kan få lägst ränta, istället för att satsa järnet på en långivare och sen bli knäckt om det skiter sig skulle jag kolla läget hos så många som möjligt och sen gå vidare hos de man får bäst respons
Citera
2009-10-29, 19:57
Medlem
De flesta banker har rådgivning/lån på telefon om du tycker det personliga mötet är jobbigt. Tipsar också om att vissa banker har medlemslån, tex om du är med i facket eller hyresgästfäreningen eller annat så kan du få en lägre ränta tack vare det.

120 är inte så mycket om du har fast jobb, det kommer gå bra för dig!
Citera
2009-10-31, 16:37
Medlem
Tack för alla uppmuntrande svar (lite oväntat på flashback). Tänkte förtydliga några saker efter att ha läst alla era positiva och glada inlägg.

Alltså, jag har testat att ta lån tidigare och fått avslag, tex hos nordea face to face samt via några nätbanker. Det är det som enligt en del ligger mig i fatet idag. Jag har tagit ÜC förfrågningar på 100.000 so jag blivit nekad och jag har idag totalt 18 förfrågningar (ett för varje lån samt mobilen och en del andra då). Jag visste inte att en förfrågning kunde ge problem och de ligger kvar i tre år innan de försvinner ur systemet. Om knappt ett år kommer 90 % av alla mina förfrågningar vara borta vilket är positivt.

Jag vet inte om jag kan hitta lånepapprena för de fyra olika lånen/krediterna men ska leta igenom lägenheten. Men jag vet vad jag betalar varje månad och hur mycket av det som är ränt (ungefär). Tänkte försöka göra ett fint excel-ark med allt där jag gör två kolumner, den ena där jag berättar om hur det ser ut idag. Och en andra där jag berättar hur det ser ut efter ett lån hos LF.

Någon nämnde att jag skulle gå till fogden men eftersom jag aldrig funnits i deras register eller har mer skulder än möjligt att betala av så kommer dom aldrig hjälpa mig.

Jag vet inte vad detta är för typ av möte jag ska på, troligen är det bara ett rådgivningsmöte MEN killen som bokade mitt möte frågade vad jag ville prata om under mötet och då sa jag att jag har en trasslig ekonomi och vill ta ett större lån hos länsförsäkringar för att lösa detta och då även var villig att börja spara och flytta över mina pensionspengar (som man kan placera), mitt lönekonto och allt annat om dom hjälper mig.

Några mer tips inför mötet?

Jag planerar att klä mig i skjorta och slips för att ge ett seriöst och bra intryck. Är det kanske något jag ska undvika för att inte verka för seriös och "uppklädd" med den relativt låga inkomst jag trots allt har? Förresten, någon nämnde att jag inte ska säga något om min svarta lön, varför? Om dom inte vill ta med den så kommer dom väl ändå inte anmäla mig antar jag?

Återigen tack för alla positiva och konstruktiva svar. Har några dagar ytterligare på mig så kom gärna med fler ideer, tankar och tips.

/Ahlhagen
Citera
2009-10-31, 19:03
Medlem
Banken "får" inte ta med svarta inkomster i sin kalkyl, men det stärker ju ditt case inför rådgivaren att du verkligen kommer klara at betala lånet och visar att du är arbetsvillig.
Citera
2009-10-31, 22:13
Medlem
Om du kan komma till banken och visa att du HAR levt snålt och sparat pengar (gått plus varje månad) så väger det OERHÖRT mycket tyngre än om du kommer dit och säger att du TÄNKER göra det.

Action speaks louder than words.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in