• 1
  • 2
2009-10-29, 12:42
Medlem
Har precis beställt denna dator https://www.sonystyle.se/SonyStyle/V...CCW1X5002B.CEK

Fullt medveten om att det är engelskt operativsystem, samt engelskt Tangetbord. Själva engelskan i operativet stör mig inte så himla mycket med tanke på vilken prestanda Denna laptop levererar.

Jag undrar dock hur jag löser problemet med "å,ä,ö" , Går det programmera knapparna på en laptop's tangentbord ?,

tack på förhand!

/J
Citera
2009-10-29, 12:57
Medlem
Lägg till Svenska.
Gå in i kontroll panelen och leta upp något som har med språk att göra. Ändra sedan allt du kan till Svenska eller Sverige så fixas klockan och siffror på samma gång. Där någonstans finns så att man kan ändra tangentbordet till vilket språk som helst.
Citera
2009-10-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Lägg till Svenska.
Gå in i kontroll panelen och leta upp något som har med språk att göra. Ändra sedan allt du kan till Svenska eller Sverige så fixas klockan och siffror på samma gång. Där någonstans finns så att man kan ändra tangentbordet till vilket språk som helst.

Okej!, Tack för hjälpen. Då vet jag att det går att lösa iallafall!, Har som sagt inte fått datorn ännu..

Samt att det är Windows 7 Home premium, Kan ej något om det :P
Citera
2009-10-29, 13:09
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shibbson
Okej!, Tack för hjälpen. Då vet jag att det går att lösa iallafall!, Har som sagt inte fått datorn ännu..

Njae, löst blir det ju inte. Du kommer att få en massa andra tangenter som blir uppf-ckade. Det är ju bara inställningen av vad en viss knapp ska generera för tecken som blir ändrat, inte själva trycket på tangenten.
Citera
2009-10-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yussuf
Njae, löst blir det ju inte. Du kommer att få en massa andra tangenter som blir uppf-ckade. Det är ju bara inställningen av vad en viss knapp ska generera för tecken som blir ändrat, inte själva trycket på tangenten.

ok :P... Men det går iallfall att lösa?
Citera
2009-10-29, 14:17
Medlem
yussuf menar att du måste komma ihåg vilka knappar som är å ä ö eller skriva på klisterlappar som du sätter på tangentbordet.

Dvs om du släcker lampan i rummet så att du inte ser tangentbordet (eller låtsas vara blind) så blir det som ett svenskt tangentbord efter att du ändrat till svenska.
Senast redigerad av panpo98 2009-10-29 kl. 14:30.
Citera
2009-10-29, 14:25
Medlem
Citat:
yussuf menar att du måste komma ihåg vilka knappar som är å ä ö eller skriva på klisterlappar som du sätter på tangentbordet om du inte kan den utantill.

Dvs om du släcker lampan i rummet så att du inte ser tangentbordet (eller låtsas vara blind) så blir det som ett svenskt tangentbord efter att du ändrat till svenska.

Ok, Men har formulerade sig inte så, han skrev att andra knappar kommer bli uppfckade.

Jag är inte så dum att jag tror knapparna byter utseende och blir ÅÄÖ
Citera
2009-10-29, 14:29
Medlem
Läs hans inlägg igen.
Utseendet på knappen stämmer inte med vad knappen gör efter du ändrat = blir uppf-ckade

Tex.
Du sitter vid en datorn nu. Om du ändra språket på den till engelska, japanska etc och låter din kompis skriva så kommer din kompis tycka att tangentbordet blivit uppf-ckade.

Hur tror du annars alla Svenskar ha kunnat skriva med Win 7 beta lagligt utan att allt de skriver blir fel.
Senast redigerad av panpo98 2009-10-29 kl. 14:56.
Citera
2009-10-29, 15:20
Medlem
Citat:
Läs hans inlägg igen.
Utseendet på knappen stämmer inte med vad knappen gör efter du ändrat = blir uppf-ckade

Tex.
Du sitter vid en datorn nu. Om du ändra språket på den till engelska, japanska etc och låter din kompis skriva så kommer din kompis tycka att tangentbordet blivit uppf-ckade.

Hur tror du annars alla Svenskar ha kunnat skriva med Win 7 beta lagligt utan att allt de skriver blir fel.

sluta va dum
Citera
2009-10-29, 16:02
Medlem
Det går bra. Lita på mig.
Jag har ändrat och lagt till språk massor med gånger
Citera
2009-10-29, 16:06
Moderator
^Eazs avatar
Inga problem.

Jag har en Dell Mini 9":are med engelskt keyboard. Har åäö där, både på jobb och hemma har jag engelska keyboards, och som du ser så skriver jag med åäö här med
Citera
2009-11-02, 08:12
Medlem
Okej!, Kanon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem