Citat:
Ursprungligen postat av Goulasch
Eftersom detta skrivs i filosofi-forumet så får ni räkna med att det blir rörigt. Har gått och funderat på varför hjärnan är uppbyggd som den är. Det är som två avdelningar, vi kan styra oss själva men ändå inte.
Om vi till exempel får i oss nåt gift kommer vi automatiskt att kräkas, men det är inte vi som bestämmer det utan hjärnan (samma med fylla osv). Är "vi" för dumma för att upptäcka giftet, och som följd tar hjärnan hand om det?
Men sen kan vi planera och genomföra självmord utan att hjärnan stoppar oss.
Det känns som hjärnan vakar över oss hela tiden så vi fungerar, men den låter ändå oss göra vad vi vill. Är hjärnan verkligen vår eller är det 2 separata "personligheter"?
Hur skulle det bli om vi kunde styra hjärnan och allt som är "förprogrammerat"?
Alltså jag blir tokig på det här

Jag har inte kräkts på många år, och då har jag ändå supit och fått i mig andra gifter. Hade jag druckit för mycket, eller något som jag inte tycker är gott, så hade jag nog kräkts. Men det vore i sådana fall jag som bestämde det, för jag vet att jag kräks när jag äter saker jag inte tycker om.
Detta tankesätt kan man för övrigt expandera till vilka objekt som helst. Trädet tillåter mig inte att gå igenom det, och när jag hoppar från trädet så stoppar marken mitt fall. Min hand darrar när jag äter fil&flingor för tidigt på morgonen, min fot sväller upp när jag stukar den. Frågan är kanske, var går gränsen mellan subjekt och objekt? Är det överhuvudtaget funktionellt att dela upp kroppen i olika delar på detta sätt, och sen att antropomorfisera dom? Var går i sådana fall gränsen mellan kroppen om omvärlden?
Existentiellt sett finns det inga gränser, förutom dom vi själva hittar på.
Så svaret torde vara, "hjärnan" och "du" är en del av en och samma helhet.