• 1
  • 2
2009-10-28, 21:17
Medlem
Jag har en vän. Denna vännen hotar mig nu med att han ska ta sitt liv. Han säger att han har skrivit brev och att det inte är mitt fel. Han har då en stor ångest över hans dåtid. Ibland får han då dessa ångestperioder, senaste var julen 2008. Efter mycket slit och stora bensinkostnader så började han må bra. Jag vet inte om det var min närvaro eller hans psykolog. Nu har han inte någon kontakt för att han ej haft ångest på så länge.

Hur fan hjälper jag honom? Jag har viljan men jag har ej kunskapen, jag vet ej hur man hjälper en person som har ångest över dåtiden. Alltså en tvångsmässig ångest över dåtiden...
Citera
2009-10-28, 21:20
Medlem
Awesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Jag har en vän. Denna vännen hotar mig nu med att han ska ta sitt liv. Han säger att han har skrivit brev och att det inte är mitt fel. Han har då en stor ångest över hans dåtid. Ibland får han då dessa ångestperioder, senaste var julen 2008. Efter mycket slit och stora bensinkostnader så började han må bra. Jag vet inte om det var min närvaro eller hans psykolog. Nu har han inte någon kontakt för att han ej haft ångest på så länge.

Hur fan hjälper jag honom? Jag har viljan men jag har ej kunskapen, jag vet ej hur man hjälper en person som har ångest över dåtiden. Alltså en tvångsmässig ångest över dåtiden...

Din kompis säger du?
Citera
2009-10-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Din kompis säger du?

aa det gör jag
Citera
2009-10-28, 21:23
Medlem
Promotions avatar
Citat:

Du ringer larmcentralen: 112.
Citera
2009-10-28, 21:24
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Det var ju ett trevligt ämne som man får posta sitt första inlägg i

Men, har fått den uppfattningen av vad jag läst om detta tidigare. Att personer vilka hotar med detta inte i själva verket är de som oftast gör det. Det är snarare ett rop på hjälp än något annat.

Rekommenderar att ni försöker få personen i fråga att ta kontakt med psykvården.
Citera
2009-10-28, 21:34
Bannlyst
Trollskogen.

https://www.flashback.org/showthrea...1#post19504211
Citera
2009-10-28, 21:36
Medlem
Sun-beams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Det var ju ett trevligt ämne som man får posta sitt första inlägg i

Men, har fått den uppfattningen av vad jag läst om detta tidigare. Att personer vilka hotar med detta inte i själva verket är de som oftast gör det. Det är snarare ett rop på hjälp än något annat.

Rekommenderar att ni försöker få personen i fråga att ta kontakt med psykvården.

Så behöver det inte alls vara, hade en släkting som "hotade"/pratade med/om självmord, och han tog verkligen självmord. Så man ska aldrig säga att det är personer som inte pratar om det som gör det på riktigt, för det skiljer sig från person till person.
Citera
2009-10-28, 21:37
Medlem
Ingoteras avatar
Åk över och hålla din vän sällskap. Åk till psykakuten med din vän ifall du anser att det behövs efter ditt besök där.
Hoppas det går bra för er.
Citera
2009-10-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingotera
Åk över och hålla din vän sällskap. Åk till psykakuten med din vän ifall du anser att det behövs efter ditt besök där.
Hoppas det går bra för er.

Jag föreslog de, men han ville inte. Han ville sitta ensam. Jag kan ju inte bara köra till honom och sen bli utkörd... slöseri på bensin.
Citera
2009-10-28, 22:10
Medlem
Ingoteras avatar
Citat:
Jag föreslog de, men han ville inte. Han ville sitta ensam. Jag kan ju inte bara köra till honom och sen bli utkörd... slöseri på bensin.
Jamen åk iaf hem till honom och kolla hur han mår. Sov över eller ta han till psyket ifall du tycker det behövs.
Citera
2009-10-28, 22:55
Medlem
Gabriel Knights avatar
Försök prata med honom kring de saker han ångrar och få honom att se några positiva lärdomar utifrån de där sakerna.
Det finns massor med saker som jag ångrar och mår dåligt över men när jag fått perspektiv på det hela bla genom att prata med kompisar om det inser man ofta att man lärt sig något av misstagen och att det mitt i bedrövelsen var bra att jag gjorde misstagen jag ångrar för de hjälpte mig att växa som människa och jag har fått erfarenheter av livet som jag kan dela med andra och kanske rent av kunna skratta åt en del av de tokigheter som man har ställt till med i sin okunnighet genom åren istället för att bara se det negativa och sorgliga.

För övrigt är självmord tyvärr ingen bra medicin mot ångest eller andra psykiska sjukdomar utan det är bättre att prata med någon om sina problem så att man får hjälp och stöd på olika sätt.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-10-28 kl. 22:58.
Citera
2009-10-28, 23:03
Medlem
lithionits avatar
Citat:

I många städer finns det psykiatriska akutmottagningar som kan göra hembesök hos folk som mår dåligt, tycker att du borde kontakta er närmsta psykakut och berätta om situationen och fråga om vad de anser att du bör göra.

Hur ser din kompis kontakt med sin familj ut? finns det nån möjlighet att du kan berätta om situationen för dem och få dem att hjälpa dig?

Men om du tror att han kommer begå självmord närsomhelst och att du inte kan stoppa honom tycker jag att du ska höra av dig till polisen så att de kan ta honom till närmsta psykakut o få honom inskriven på lpt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in