Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Rakt på sak. Topic: Detta är inget jag påstår är sant, det är bara en rolig teori som slagit mig. Denna åskådning går alltså i grund och botten ut på att alla människor (ja du läste rätt ditt blindstyre, "alla") är egoistiska svin innerst inne i märgen.
Tycker "alla" och "svin" är för hårddraget.
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Tror du har en poäng där.
Dock inte när det gäller relation föräldrer och barn, visst finns det svin där med men inte en "normal" förälder, vettiga föräldrar skulle utan att blinka offra sitt liv om det räddade sitt eget barn.
Du har rätt men... En förälder förväntar sig något från sitt barn: bra betyg, hyfs, social kunskap, jobb o.d.
När barnet inte infriar detta tror jag föräldrar känner sig ledsna över sitt misslyckande. Fas två är att de gör allt för att få barnet på rätt spår igen. Om detta misslyckas blir de förtvivlade och tillslut förbannade, "varför orkar inte skitungen lyfta ett finger". Jag tror att man kan se att detta betyder att föräldrarna kommer tvinga barnet att lyckas så att de själva blir nöjda.
Citat:
Ursprungligen postat av whrwht
Bjuder jag min polare eller en främling på godis har jag alltid en avsikt. Min polare pga att vi är polare och jag vill ju såklart att han ska tycka bra om mig och forsätta vara min vän. Främlingen bjuder jag för att känna mig tex för att må bra av att göra "goda"gärningar, kanske mildra en skuldkänsla eller kanske få plus poäng hos någon i närheten. (tänk: afrikbarn, cancerfonder, en snäll gärning)
Ligger mkt sanning i det du skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av Alcoholocaust-
Har haft denna diskussion med ett par bekanta och vi kom inte fram till en enda handling som icke är egoistisk i grunden..
Var ju trist att ni inte kom fram till något vettigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Survivorstyle
Jag håller med - visst måste varje med vilje utförd handling vara egoistisk. Annars är det ju inte med vilje. Sen kan man ju ha mer eller mindre ädla motiv. Som "jag vill ge lisa en födelsedagspresent för att hon ska ge mej en när jag fyller år" eller "jag vill ge lisa en födelsedagspresent för att jag tycker om henne och hennes lycka gläjder mig". Båda anledningarna är egoistiska, de gynnar mej i slutändan. Eller så måste man omdefiniera vad egoistisk betyder.
Jag ger folk presenter för att:
A) det som du skrev
B) för att jag älskar att se deras glädje
Summa summarum: alla handlingar är inte egoistiska och likväl är alla människor inte svin. Man har det goda och det onda i sig, på samma gång, men skillnaden ligger i att man har mer eller mindre av det i sig - en obalans.
En människa "bör" vara god. Vissa människor är alltför patetiska för att "orka" bry sig.
Sanningen är subjektiv vilket leder till att det
du tror är rätt, är
alltid rätt.
Så - lite cyniskt - till syvende och sist är vi alla enbart en kemisk reaktion i en kropp.