2009-10-28, 17:10
Medlem
Snabbdullahs avatar
Har nyss börjat hålla på med photoshop och jag lär mig nya saker varje dag, ett helt otroligt datorprogram måste jag säga. Har dock fastnat på en sak nu.

Jag har en bild på ett vanligt papper som det står en handskriven text på, jag skulle vilja ta bort den texten och skriva om den till något annat. Jag provade med att bara rita över texten med vit färg och skriva det jag ville ha skrivet med brushen, men det syntes att det var gjort i photoshop. Finns det något man kan göra för att få det att smälta in bättre i bilden så att det ser riktigt ut?

Tack på förhand!
Citera
2009-10-28, 17:16
Bannlyst
http://tinyurl.com/yjwtom5
Citera
2009-10-28, 17:17
Medlem
Snabbdullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elfsborgarens
http://tinyurl.com/yjwtom5
Har redan provat att googla, får dock inte fram det svar jag letar efter.
Citera
2009-10-28, 17:27
Medlem
Använd dig av cole effekt på texten så den får blyertskänsla, sedan kan du ju leka lite med feathern för att få den att smälta in bra.
Citera
2009-10-28, 17:33
Medlem
Snabbdullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajman
Använd dig av cole effekt på texten så den får blyertskänsla, sedan kan du ju leka lite med feathern för att få den att smälta in bra.
Som jag skrev innan så är jag en nybörjare. Var hittar jag Cole effect och var finns feathern?

Hittills har jag testat att göra ett nytt layer, skriva texten och välja Overlay och sänka opacityn. Det funkade sådär, men jag tycker fortfarande att det syns att man gjort det i photoshop.
Citera
2009-10-28, 17:38
Medlem
Aa det är lite lurigt ibland, "cole" effekt samt liknande hittar du under Filter > Artistic. Sedan högerklickar du på bilden och väljer feather så kan du leka lite med pixlarna.
Prova gärna lite olika effekter under Artistic tills det känns bra.
Citera
2009-10-28, 17:49
Medlem
Snabbdullahs avatar
Fan vad klurigt det här var då... Kan inte få det att se bra ut!
Citera
2009-10-28, 18:05
Medlem
Snabbdullahs avatar
Tror jag har börjat få till det nu. Nu måste jag bara ändra om texten så att den är vinklad på samma sätt som pappret är. Hur gör man det?
Citera
2009-10-28, 18:18
Medlem
TSCs avatar
Det är svårt att hjälpa när man själv inte ser hur det ser ut.

Ska du bara rotera eller ändra perspektiv så går du Edit>Transform och använd något utav alternativen där.

Se dock till att konvertera texten till en path innan du börjar vrida på den.
Annars blir kanterna lätt fula.
Högerklicka på textlagret och välj 'Convert to path'.
Citera
2009-10-28, 18:21
Medlem
Snabbdullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSC
Det är svårt att hjälpa när man själv inte ser hur det ser ut.

Ska du bara rotera eller ändra perspektiv så går du Edit>Transform och använd något utav alternativen där.

Se dock till att konvertera texten till en path innan du börjar vrida på den.
Annars blir kanterna lätt fula.
Högerklicka på textlagret och välj 'Convert to path'.
Jo, jag förstår att det blir svårt att hjälpa då man inte ser hur det ser ut.

Angående 'Convert to path' so hittar jag endast 'Convert to smart object'. Är jag på rätt ställe? Högerklickade på det layer som jag skrivit texten i.
Citera
2009-10-28, 18:32
Medlem
TSCs avatar
Förlåt, jag som blandade ihop alternativen.

'Convert to Shape' är det jag menar.
Det ska finnas i mitten i menyn som kommer fram när du högerklickar på lagret.

Fast jag misstänker att du har rasteriserat(Rasterize Type) texten när du gjorde tidigare effekter. Då finns inte alternativet kvar.
Man ska gärna ändra vinkel och form på texten innan man lägger till effekter på den.

Man måste ju inte konvertera till shape heller, det är mer en rekommendation.
Du kan ju alltid testa ändå och se hur det blir.
Citera
2009-10-28, 20:32
Medlem
Orgasmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbdullah
Jo, jag förstår att det blir svårt att hjälpa då man inte ser hur det ser ut.

Angående 'Convert to path' so hittar jag endast 'Convert to smart object'. Är jag på rätt ställe? Högerklickade på det layer som jag skrivit texten i.

Om du faktiskt postar det du har gjort så kanske vi här kan hjälpa dig lite bättre, du vet, en bild säger mer än 1000 ord

Annars är conceptart.org ett väldigt bra forum för att hålla på med alla sorters bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in