2009-10-28, 15:46
Medlem
Hej, jag behöver få tag i ister snabbt. Jag har gått runt i hela göteborg men alla säger bara: Det hade vi förr men inte längre,,

Saluhallarna, Ica Focus, Maxi, Coop, diverse charketurister alla säger nej.
Finns det nån som vet var jag kan få tag 2-3 kg tills helgen?
Citera
2009-10-28, 15:51
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Hej, jag behöver få tag i ister snabbt. Jag har gått runt i hela göteborg men alla säger bara: Det hade vi förr men inte längre,,

Kontakta ett slakteri eller en köttgrossist.
Citera
2009-10-28, 15:53
Medlem
dePauls avatar
Sävedalens chark brukar ha det. Ligger på Brattåskärrsvägen. Öppet to, fr 10-18.

~Paul~
Citera
2009-10-28, 15:56
Medlem
Azraels avatar
När jag köper ister så brukar jag beställa i charkdisken på Ica några dagar i förväg. Det borde nästan vilken butik som helst kunna ta hem.
Citera
2009-10-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sävedalens chark brukar ha det. Ligger på Brattåskärrsvägen. Öppet to, fr 10-18.

~Paul~

Kanon, tackar! Ska ringa dem direkt!
Citera
2009-10-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
När jag köper ister så brukar jag beställa i charkdisken på Ica några dagar i förväg. Det borde nästan vilken butik som helst kunna ta hem.
Jag tycker det också, men det har varit tvärnit precis överallt. Blankt nej, dock ska det sägas att charken i saluhallen vid järntorget erbjöd sig att kolla runt men det skulle ta ett par dagar. Men i matvaruaffärerna var det stopp.
Citera
2009-10-28, 16:03
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen

Det går att göra eget genom att smälta eller koka späck.
Jag upptäckte nyligen att ica har danskt ister i sitt sortiment (19kr/500g). I alla fall i min närmaste butik - tyvärr på vanadisvägen i Stockholm så det hjälper inte dig.
Citera
2009-10-28, 19:27
Medlem
woofers avatar
Jag trodde inte att ister var så ovanligt. Tycker att det brukar finnas i dom flesta butiker.

Vad ska du med just ister till? Har ju varken speciell smak eller färg. Kokosfett har liknande egenskaper om än något hårdare.
Citera
2009-10-29, 11:42
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Jag trodde inte att ister var så ovanligt. Tycker att det brukar finnas i dom flesta butiker.

Vad ska du med just ister till? Har ju varken speciell smak eller färg. Kokosfett har liknande egenskaper om än något hårdare.

Nu vet inte jag vad TS ska ha men jag vet själv att min mormor gör något julgodis som hon kallar för konfekt där hon använder ister.

Det måste vara det godaste som finns, mycket godare än marsipan och mandelmassa!
Citera
2009-10-29, 12:56
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Nu vet inte jag vad TS ska ha men jag vet själv att min mormor gör något julgodis som hon kallar för konfekt där hon använder ister.

Det måste vara det godaste som finns, mycket godare än marsipan och mandelmassa!

Ister är 100% fett, har ingen smak och ingen färg. Kokosfett är också 100% fett och har ingen smak eller färg. Detta kan jämföras med tex smör som är ca 80% fett och har både smak och färg.

Jag vet att det finns användningsområden för ister det jag ville belysa är att det oftast och utan större skillnad går att använda kokosfett istället om nu ister är svårt att hitta. Tipsa mormor
Citera
2009-12-25, 14:56
Medlem
GreenStuffs avatar
Köpte danskt ister på Coop för några dagar sedan...bara för att jag ville pröva att steka i det & se ifall det blev godare.... men, nä... inte imponerad av att använda det på det sättet (däremot inbillar jag mig att det tål värme bättre än smör).
Tydligen så ska Heart attack Grill i Arizona
http://www.heartattackgrill.com/
fritera sina fries i enbart ister samt att de doppar hamburgerbröden i ister innan de åker igenom toastern.....låter ju onekligen onyttigt som bara fan men samtidigt gott... Kolla på youtube länkarna på hemsidan !

Något annat bra man kan använda ister till ?
Citera
2009-12-25, 15:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Köpte danskt ister på Coop för några dagar sedan...bara för att jag ville pröva att steka i det & se ifall det blev godare.... men, nä... inte imponerad av att använda det på det sättet (däremot inbillar jag mig att det tål värme bättre än smör).
Tydligen så ska Heart attack Grill i Arizona
http://www.heartattackgrill.com/
fritera sina fries i enbart ister samt att de doppar hamburgerbröden i ister innan de åker igenom toastern.....låter ju onekligen onyttigt som bara fan men samtidigt gott... Kolla på youtube länkarna på hemsidan !

Något annat bra man kan använda ister till ?
Som vanligt så finns det kvalité och "kvalité". Ister är enligt min åsikt det bästa eller det sämsta, beroende på hur det är framställt .

De tillfällen där du kan använda ister är så många att det snarare är på sin plats att ställa frågan: Var kan man inte använda ister.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in