2009-10-28, 15:27
Medlem
jumpcuts avatar
Jag tankte testa Win7, men jag har inga tomma DVD-skivor hemma, och lat som jag ar tankte jag att det sakert var enklare att installera det fran USB-sticka an att ga ner och kopa en skiva. Dessutom kan jag ju dra in det pa min netbook via USB-sticka om jag fick det att fungera...

Nar man googlar sa hittar man tonvis av sidor som sager att man ska anvanda sig av diskpart, enda problemet ar att jag inte lyckades hitta min USB-sticka dar overhuvudtaget, sa det tipset funkade inte. Sedan laste jag om nagot HP USB format-verktyg som man skulle formatera stickan med for att sedan anvanda sig av xcopy <cd>:\*.* <usb>\*.* /<cd> /<usb> (<cd> respektive <usb> ersatts alltsa med enhetsbokstaven, sa for mig sag det ut sahar: xcopy f:\*.* e\*.* /f /e). Det fungerade daremot inte att boota med denna losning...

Da har Microsoft en losning, namligen ett ISO-Tool som man kan anvanda om man har laddat ner en ISO fran deras hemsida. Det ska tydligen fungera felfritt, men min iso ar ju inte riktigt ren, sa det fungerade inte heller...

Efter en liten tids letande hittade jag sa programmet winsetupfromusb. Det kunde inte varit enklare...

Sa om ni har problem med de tips jag hade problem med, testa http://www.filestube.com/4f8be9777b9...USB-0-2-1.html helt enkelt.

Nu ska vi bara se om det fungerar att installera
Citera
2009-10-28, 15:32
Medlem
http://www.sweclockers.com/forum/sho...92#post9569792
Citera
2009-10-28, 15:34
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nar man googlar sa hittar man tonvis av sidor som sager att man ska anvanda sig av diskpart, enda problemet ar att jag inte lyckades hitta min USB-sticka dar overhuvudtaget, sa det tipset funkade inte. Sedan laste jag om nagot HP USB format-verktyg som man skulle formatera stickan med for att sedan anvanda sig av xcopy <cd>:\*.* <usb>\*.* /<cd> /<usb> (<cd> respektive <usb> ersatts alltsa med enhetsbokstaven, sa for mig sag det ut sahar: xcopy f:\*.* e\*.* /f /e). Det fungerade daremot inte att boota med denna losning...

Diskpart går ju i regel bara ut på att man ska formatera USB stickan till NTFS och det går ju att lösa på annat sätt än med diskpart.

Det räcker inte enbart med att kopiera filerna du måste installera bootsektorn också genom att köra:
bootsect /nt60 X:
från \boot kagalogen på instllationsskivan.
Citera
2009-10-28, 15:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
http://www.sweclockers.com/forum/sho...92#post9569792
Tack for omtanken, men som jag skrev sa fungerade inte Microsofts USB-Tool for mig.

Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Diskpart går ju i regel bara ut på att man ska formatera USB stickan till NTFS och det går ju att lösa på annat sätt än med diskpart.

Det räcker inte enbart med att kopiera filerna du måste installera bootsektorn också genom att köra:
bootsect /nt60 X:
från \boot kagalogen på instllationsskivan.
NTFS har jag fatt for mig kan vara skadligt for USB-stickor... Fast det gar ju att formatera i fat32 ocksa, bara att skriva det istallet for ntfs vid formateringen

Naja, mitt tips kvarstar. Mycket smidigt program

Dessutom funkade det felfritt att installera, bara att dra ut USB-stickan efter forsta rebooten.
Citera
2009-10-28, 16:10
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

NTFS har jag fatt for mig kan vara skadligt for USB-stickor... Fast det gar ju att formatera i fat32 ocksa, bara att skriva det istallet for ntfs vid formateringen

Skadligt och skadligt... om du har för brättom när du ska ta ut stickan så att den fortfarande håller på att skriva till den, kan du förlora inforamtion om du har NTFS på stickan, i västa fall kan du förlora all information som ligger på den. Går iofs att formatera om den efter den har blivit skadad.

Fat32 är mycket snällare om en fil råkar bli skadad, då är det ofta bara den aktuella filen som rycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in