• 1
  • 2
2009-10-28, 13:52
Medlem
folioboys avatar
hej haft lite små problem med min dator den senaste tiden och det har blivit värre och värre...
det började med att ena hårddisken gick sönder sen lite random omstarter utan felmeddelanden eller loggar att titta på.
sen kunde jag inte starta datorn helt och hållet kom till inloggningen skrev in halva lösenordet sen dog datorn och för att sedan stanna precis innan bootloggan(bios) och läsa cdromen om igen och inget hjälpte provade med att plocka ut allting som inte behövs för att boota upp datorn men inget hjälpte nu plockade ihop allting för att återgå till att datorn försöker läsa cdromen nu har datorn varit strömlös över natten och nu fungerar det inte ens att trycka på strömbrytaren men inget händer värkar som något är knass och det rejält...

har ett amd690wm
amd64x2 5000+ 2,6gz
3g 6200 ddr2
och en sata på 435g

scarleo-p 2662 eller något sådant heter själva burken
Citera
2009-10-28, 15:01
Medlem
hasenfrasens avatar
För att felsöka en död dator lär du har tillgång till en snarlik dator att prova dina datorkomponenter i - ett åt gången. Det kan vara allt från cpu, minne, grafikkort, moderkort till nätaggregat eller annat, dvs precis vad som helst.
Citera
2009-10-28, 18:54
Medlem
hembränts avatar
Plocka ur allting ur datorn.

Sätt endast ihop: Moderkort, nätaggregat, processor (även sladden fram till on/off knappen)

Testa om den går att starta.

Om det går: Sätt i grafikkortet (så du får bild)

Fungerar detta så testar du att sätta i hårddisken.

På detta sätt får du oftast snabbt fram om det är ett hårdvarufel det hela handlar om.

Citera
2009-10-29, 10:29
Medlem
folioboys avatar
redan provat att göra så även fungerat utan on/off sladdarna fick ett tips ifrån supporten att man kan försöka tjuvkoppla datorn med en skruvmejsel där sw sdl sdweasdwq-någonting ska sitta men fungerade inte heller nätagget fungerar men moderkortet verkar inte få någon ström trots att dom sitter i >.< med andra ord datorn går inte att starta överhuvudtaget... men i morse när jag vaknade så såg jag ett vagt blått ljus ifrån on/off knappen provade att trycka då slocknade den...
när datorn fungerar ska den lysa skarpt blått. i värsta fall får jag lägga ut burken på blocket som "renoverings objekt"...
Citera
2009-10-29, 14:25
Medlem
Lazy_Voids avatar
I'll take it!
Citera
2009-10-29, 19:07
Medlem
hembränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folioboy
redan provat att göra så även fungerat utan on/off sladdarna fick ett tips ifrån supporten att man kan försöka tjuvkoppla datorn med en skruvmejsel där sw sdl sdweasdwq-någonting ska sitta men fungerade inte heller nätagget fungerar men moderkortet verkar inte få någon ström trots att dom sitter i >.< med andra ord datorn går inte att starta överhuvudtaget... men i morse när jag vaknade så såg jag ett vagt blått ljus ifrån on/off knappen provade att trycka då slocknade den...
när datorn fungerar ska den lysa skarpt blått. i värsta fall får jag lägga ut burken på blocket som "renoverings objekt"...

Det verkar antingen ha något med nätaggregatet eller just moderkortet att göra.

Testat med ett annat nätagg?
Citera
2009-10-29, 21:43
Medlem
Hankes avatar
har du testat att dra ur batteriet på moderkortet och vänta ett tag? Min dator kan låsa sig så där ibland så den inte kan starta öht.
Citera
2009-10-30, 09:49
Medlem
folioboys avatar
japp provat att ta ur batteriet... och flytta pluppen för att rensa cmos ifall jag får igång skiten
Citera
2009-10-30, 13:49
Medlem
hembränts avatar
Som sagt: Testat med ett nytt nätaggregat?

Funkar inte det så är det nog med stor säkerhet ditt moderkort det är fel på. Och den lättaste lösningen på det problemet är -----> Köp ett nytt.

Lycka till
Citera
2009-11-18, 12:19
Medlem
folioboys avatar
nu fick äntligen ihop lite klöver köpte ett nytt nätagg och samma veva igen...datorn läser cd romen precis innan själva "pipet" ska komma och bios loggan kommer upp...hurraaaah! 700spänn slängda i ån nästa hållplats nytt mobo slutar väll med att jag byt ut varandra krets innan jag får igång åbäket
Citera
2009-11-18, 15:34
Medlem
hasenfrasens avatar
...det är därför personer som t.ex. jag tar åt mig att kika på trilskandes datorer från vänner och vänners bekanta. Tar väldigt kort tid att felsöka om man har prylar att testa med och har gjort det ett antal hundra gånger - allt för en väldigt billig kostnad. Fråga runt i din bekantskapskrets... eller lämna in den till datorfirman runt hörnet och bli fakturerad 3 papp.
Citera
2009-11-20, 01:52
Medlem
folioboys avatar
firma aldrig igen! och tyvärr så är jag den som är kunnigast när det gäller datorer och elektronik...
men kan man på något sätt felsöka ett moderkort och kanske reparera det?
vill helst ha en billig lösning :S
Senast redigerad av folioboy 2009-11-20 kl. 01:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in