2009-10-28, 13:11
Medlem
znoxs avatar
datorn låter som fan, vet inte men jag tror att det är cpu fläkten,
jag har en acer M5100 men den har inte original delar förutom då cpu/chassi fläkten.
När jag lyssnar på datorn hör jag att ljudet går upp o ner.
vad ska jag göra?
men som min tanke är nu så ska jag köpa nya fläktar till hela datorn.
kan någon också säga hur jag ska koppla/installera de nya fläktarna både cpu/chassi fläktarna.
när jag köpt fläktarna vad mer måste jag köpa?
datorn har 10cm på vänster sida innan en vägg kommer.
(ventilations hål sitter vänster sidopanel)
bak har den typ 20 cm o fram är det fritt!(ventilations hål sitter där med)

http://upload.snelhest.org/images/091027SDC16410.JPG

o tips om var kan kan köpa sido panel i plexi till acer.
Citera
2009-10-28, 13:25
Medlem
HugoDs avatar
Öppna datorn = ta bort kåpa eller sidoplåt. Starta den. Nu bör du kunna höra vilken fläkt som låter illa. Om det är den som sitter i nätaggregatet(tex ett ATX) måste man öppna det för att se vilken typ av fläkt det är. Sedan kollar du på Kjell&Company, Datorer & kringutrustning / Datortillbehör / Kylning, fläktar / Fläktar och ser om du hittar en likadan.
OBS! Inga fingrar i datorn med nätsladden i.
Citera
2009-10-28, 13:29
Medlem
Bruc3s avatar
Om du sitter och spelar spel på den datorn, kan jag förstå varför fläktarna låter
Citera
2009-10-28, 13:50
Medlem
znoxs avatar
måste man ha en lika dan kan man inte bara köpa en ny
Citera
2009-10-28, 13:55
Medlem
znoxs avatar
det funkade spela vilka som helst spel på den datorn när den var original så jag vet inte varför folk tycker dåligt om den!
ja men det går ju bättre nu
Citera
2009-10-28, 14:03
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znox
det funkade spela vilka som helst spel på den datorn när den var original så jag vet inte varför folk tycker dåligt om den!
ja men det går ju bättre nu

När var det? -98 ?

Nej du behöver inte köpa exakt likadan fläkt, bara måtten stämmer så ska det nog gå bra.
Citera
2009-10-28, 19:30
Medlem
tatus.ses avatar
innan du ska tänka på att byta fläktar kolla vilket gör detta ovässen, det kan bli lager som gick ot helv.... det händer med orginala delar med tiden då man belasta dator som i spel under lång tid, damn och värme är inget bra till biliga fläktars lager. Det blir kanske bättre byta till nyare cpu kylare som ska kyla bättre än bara fläktar om det blir PSU som låter mycket då är detta värre, ny PSU kostar och att byta bara fläkt kan bli biliare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in