• 2
  • 3
2010-05-26, 21:15
Medlem
för att få en perfekt openbox på min htpc vill jag ha bort sleep mode, men jag hittar verkligen ingenting i inställning i openbox. det jag hittade var lite inställningar till xorg.conf, så jag lade till detta:
Kod:
Section "ServerFlags"
        Option	"BlankTime"	"5"
        Option	"StandbyTime"	"0"
        Option	"SuspendTime"	"0"
        Option	"OffTime"	"0"
EndSection
jag startade om xorg, men efter tio min går den som vanligt ner i sleep mode, vilket blir lite störigt när man kollar på svtplay eller lyssnar på musik då ljudet dör med skärmen.
(att jag satte 5 på blanktime var för att jag ville testa om det bara släckte skärmen, vilket skulle varit okey, men det hände ingenting efter 5 min).
ingenting av vikt kunde finnas i Xorg.0.log...
Citera
2010-09-19, 00:53
Medlem
jaha, då är jag tillbaka. thunar vill inte använda sig av åäö, säger någonting om invalid character. nån som vet hur detta kan åtgärdas?
undrar också om det finns nåt sätt att få alla program på svenska utan att använda gnome-settings-dameon...?
Citera
2010-09-19, 01:12
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
jaha, då är jag tillbaka. thunar vill inte använda sig av åäö, säger någonting om invalid character. nån som vet hur detta kan åtgärdas?
undrar också om det finns nåt sätt att få alla program på svenska utan att använda gnome-settings-dameon...?
Hade samma problem själv förut, men hittade ett script som löste det... är relativt packad och trött nu men kan säkert gräva fram det på min gamla dator till imorgon om du orkar vänta.

Edti: Grejen med åäö alltså.
Edit igen: Fattar inte riktigt hur Openbox kan ändra språken på programmen?
Citera
2010-09-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Hade samma problem själv förut, men hittade ett script som löste det... är relativt packad och trött nu men kan säkert gräva fram det på min gamla dator till imorgon om du orkar vänta.

Edti: Grejen med åäö alltså.
Edit igen: Fattar inte riktigt hur Openbox kan ändra språken på programmen?
haha. win!

funderade på om man kunde styra det genom xorg, men jag hittade inget sånt (plus att evdev kör över mina "XkbLayot" och sånt störigt).
Citera
2010-09-19, 16:31
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
Det är inte så att du har fört över filerna från en dator med ett annat os som har annan enconding på filnamnen?

Om det är så kan du använda convmv för att byta till UTF-8.
Citera
2010-09-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Det är inte så att du har fört över filerna från en dator med ett annat os som har annan enconding på filnamnen?

Om det är så kan du använda convmv för att byta till UTF-8.
nej. visst pallar thunar inte av att visa åäö via monterade samba-delningar, men också mappar i hemkatalogen failar på den punkten.
installationen är gjord med hjälp av installationswikin på archlinux.se.

convmv - är det som mv fast med en konvertering?

edit: det handlar inte bara om visning av mappar med åäö utan också att ändra/skapa filer/mappar med åäö.
Senast redigerad av serein 2010-09-19 kl. 19:57. Anledning: tillägg
Citera
2010-09-26, 19:02
Medlem
va fan...
det var ju bara att lägga till
Kod:
export LC_ALL=sv_SE.UTF-8
i ~/.profile

jag ber om ursäkt.
Citera
  • 2