Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-27, 23:01
  #1
Medlem
herrpages avatar
Jag är väldigt förtjust i hur crunchbang linux ser ut. Så jag tänkte att jag skulle få mitt arch linux att se liknande ut.
Så jag börjar med att installera openbox, pcmanfm, gdm etc. Och får genast massor av problem.
Så jag tänkte om det finns någon magisk tutorial som tar mig egenom hur man skapar ett ganska perfekt openbox?
Har också läst att man tydligen kan köra openbox över gnome/kde. Hur går det till?
Citera
2009-10-27, 23:07
  #2
Medlem
Det finns ju Openbox "sample configs" att ladda hem på nätet, sen kan man ju kolla på andras och göra likadant ..
Citera
2009-10-27, 23:10
  #3
Medlem
http://urukrama.wordpress.com/openbox-guide/
Citera
2009-10-27, 23:14
  #4
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj.
http://urukrama.wordpress.com/openbox-guide/


Oh nice, tack!
Citera
2009-10-27, 23:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrpage
Oh nice, tack!
Varsegod!
Håller på att använda den jag med faktiskt
Citera
2009-10-27, 23:25
  #6
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj.
Varsegod!
Håller på att använda den jag med faktiskt

Har du fått den att se ut som du vill då? ^^
Citera
2009-10-28, 12:47
  #7
Medlem
Jag själv använder Fluxbox för tillfället, rätt fint det med;>

Men är det något speciellt du behöver hjälp med?
Citera
2009-10-28, 13:12
  #8
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N-Gage
Jag själv använder Fluxbox för tillfället, rätt fint det med;>

Men är det något speciellt du behöver hjälp med?

Nja, mja. Alltså, ingenting verkade fungera med varandra. Typ, pcmanfm o gtk.
och gdm var meckigt att ändra om themes på.
Det är en mer overall förklaring hur man installerar och får det att se riktigt snyggt ut jag behöver ^^
Citera
2009-10-28, 13:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrpage
Har du fått den att se ut som du vill då? ^^
Japp, nästan iallafall.
Skulle behöva en klocka är i och för sig ganska skönt att sitta vid datorn och inte ha en aning om vad klockan är
Just nu kör jag utan någon panel och funderar på att ha conky med något snyggt typsnitt som skriver ut dagens datum och vad klockan är.
Citera
2009-10-28, 16:40
  #10
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj.
Japp, nästan iallafall.
Skulle behöva en klocka är i och för sig ganska skönt att sitta vid datorn och inte ha en aning om vad klockan är
Just nu kör jag utan någon panel och funderar på att ha conky med något snyggt typsnitt som skriver ut dagens datum och vad klockan är.

Det låter iof ganska nice. Jag tänkte iof köra med tint2 o klocka. O så ere ju nice att ha wicd manager i tint.
Citera
2009-10-28, 19:08
  #11
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrpage
Det låter iof ganska nice. Jag tänkte iof köra med tint2 o klocka. O så ere ju nice att ha wicd manager i tint.

Tint2 är najs ^^
Förut när jag körde openbox använde jag nästan enbart urukramas blogg som handbok, openbox wiki har också en del matnyttigt.

Openbox är DEN bästa fönsterhanteraren genom tiderna, enligt mig ^^ funkar verkligen skitbra!
För att kunna köra gnome-program och så måste man köra vissa gnome-processer, dessa borde starta tillsammans med det första gnome-program du startar. Vill du inte att det första gnome-program du startar ska ta lite extra lång tid på sig lägger du lämpligt vis till dessa processer i autostart-filen!
Har för mig att det står i bloggen hur man gör det.
Bakgrund fixar du med "feh".

Tipset för att få till conky är att söka på conkyrc och helt enkelt coppa andras configfiler.
Hur du ändrar teman hittar finns beskrivet på ett par ställen, bara att söka
Citera
2009-10-28, 20:45
  #12
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Tint2 är najs ^^
Förut när jag körde openbox använde jag nästan enbart urukramas blogg som handbok, openbox wiki har också en del matnyttigt.

Openbox är DEN bästa fönsterhanteraren genom tiderna, enligt mig ^^ funkar verkligen skitbra!
För att kunna köra gnome-program och så måste man köra vissa gnome-processer, dessa borde starta tillsammans med det första gnome-program du startar. Vill du inte att det första gnome-program du startar ska ta lite extra lång tid på sig lägger du lämpligt vis till dessa processer i autostart-filen!
Har för mig att det står i bloggen hur man gör det.
Bakgrund fixar du med "feh".

Tipset för att få till conky är att söka på conkyrc och helt enkelt coppa andras configfiler.
Hur du ändrar teman hittar finns beskrivet på ett par ställen, bara att söka

Ska läsa egenom den. Skapade en go conkyrc för ett par år sedan, har kört me den sen dess ^^
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback