2009-10-27, 21:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Hej behöver hjälp med vad jag kan göra.

Jag satt idag och kolla igenom mina inkomster från 2007 och framåt på grund av att jag tror jag riskerar en del återkrav från CSN.

Av en tillfällighet upptäckte jag ett stort fel i mina kontrolluppgifter från en arbetsgivare 2007.

På något sätt har de angett fel bruttoinkomst på mig i kontrolluppgiften till skatteverket.

Allt ser okej ut fram till och med mars då jag enligt löne spec tjänat 72000kr.

Aprils löne spec är klyddig med massa avdrag och tillägg.
Bruttolönen denna månad är 30137kr.
Den totala bruttolönen på aprils spec är dock 132875kr vilket inte stämmer.

I kontrolluppgiften från 2007 står det att jag fått en bruttolön på 233586kr under 2007 och betalt 65430kr i skatt.
När jag lägger ihop mina bruttolöner efter varje löne spec får jag själv en summa på 204415kr.
Det ser ut som att de har räknat med en del korrigeringar i april månad som inkomst vilket inte blir rätt.
Den skatt jag betalade in 2007 stämmer med min egen uträkning på 204415kr men inte på 233586kr.
Alltså har jag 2007 betalat skatt för ca 25000kr som jag inte fått .
Finns det någon möjlighet att rätta till detta med skatteverket så här långt efter eller är det helt kört?

Mvh
Citera
2009-10-27, 22:00
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Finns det någon möjlighet att rätta till detta med skatteverket så här långt efter eller är det helt kört?

Mvh

Ja, det är inga problem. Gå med en ansökan om omprövning bara.
Men du behöver ge in lite underlag för att påvisa att lämnad
kontrolluppgift är felaktig.
Citera
2009-10-27, 22:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Ja jag hittade lite info om omprövning på SKV och ska slå dem en signal imorgon... Skall jag kontakta arbetsgivaren också och be dem rätta till det som dem gjort fel? Det är ett ganska tydligt fel och lite slarvigt av mig att inte kollat detta tidigare....men hade precis börjat mitt första låsår som student och under perioden då det är deklartions tid var det mycket med tentor och sådant vilket gjorde att jag nog slarvade en del med deklarationen.
Citera
2009-10-27, 23:32
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ja jag hittade lite info om omprövning på SKV och ska slå dem en signal imorgon... Skall jag kontakta arbetsgivaren också och be dem rätta till det som dem gjort fel? Det är ett ganska tydligt fel och lite slarvigt av mig att inte kollat detta tidigare....men hade precis börjat mitt första låsår som student och under perioden då det är deklartions tid var det mycket med tentor och sådant vilket gjorde att jag nog slarvade en del med deklarationen.

Ja, det underlättar saken rejält om arbetsgivaren gör en rättelse eller
på annat sätt bekräftar felaktigheten.
Citera
2009-10-28, 10:39
Medlem
Diablo1118s avatar
Har pratat med arbetsgivaren idag och de upptäckte felet direkt + lite andra fel som sänker min bruttolön med ca 46000kr. Efter samtal med SKV så var det bara att begära omprövning och de tyckte att det såg ganska klart ut att det blivit fel och trodde att jag hade goda chanser att få tillbaka skatten för det som blivit fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in