2009-10-27, 15:19
Medlem
Här sitter jag nu med 200kr på kontot och ingen potentiell inkomst av någon jävla anledning.

Läser termin 7 av 9 på en kurs på universitet. Totalt har jag läst 240hp 202,5 är klara. Tyvärr klarade jag bara 15hp.
Som sagt så har jag framtida hyror för t.ex. oktober/november/december levnadsomkostnader etc som måste betalas tills våren. Till våren kommer jag kunna få CSN då jag är 100% att jag kan beta av det jag saknar nu under hösten. Men vad ska jag göra nu?

CSN kommer jag väl inte få om jag söker nu?

Soc bidrag kommer jag inte få för att jag pluggar?

Det enda alternativet som jag ser är att säga upp lgh/hyra ut och åka hem till mor och far och leva där tills våren. Men verkar vara ett jävligt surt alternativ, någon som har ett tips för hur detta skall lösas.
Citera
2009-10-27, 15:24
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyteskomikern
Här sitter jag nu med 200kr på kontot och ingen potentiell inkomst av någon jävla anledning.

Läser termin 7 av 9 på en kurs på universitet. Totalt har jag läst 240hp 202,5 är klara. Tyvärr klarade jag bara 15hp.
Som sagt så har jag framtida hyror för t.ex. oktober/november/december levnadsomkostnader etc som måste betalas tills våren. Till våren kommer jag kunna få CSN då jag är 100% att jag kan beta av det jag saknar nu under hösten. Men vad ska jag göra nu?

Det enda alternativet som jag ser är att säga upp lgh/hyra ut och åka hem till mor och far och leva där tills våren. Men verkar vara ett jävligt surt alternativ, någon som har ett tips för hur detta skall lösas.

Vad har du levt på innan? Har du haft CSN och blivit vägrad för att du inte klarat alla poäng?

Tror inte att du har någon möjlighet till soc eftersom man måste vara arbetslös..
Citera
2009-10-27, 15:31
Medlem
marre77s avatar
Citat:

Vad du kan göra är att be CSN om "nåd" alltså skriva ett personligt brev hur du ligger till och redovisar hur många poäng du har klarat och varför du inte har klarat de resterande poängen, det har fungerat för vissa av mina polare men samtidigt fungerade det inte för mig men det är ju värt ett försök helt klart, för jag menar alternativet med att flytta till dina päron är väl inte det optimalaste. Ett annat allternativ är ju att dela ut reklam, där kan du skrapa ihop ca 3 pix, man får ju göra det som krävs. Socialen är ett alternativ. Du kan be om en återbetalningsplan, ett mer eller mindre lån från soc, du kommer att vara tvungen att betala tillbaka pengarna dock så räkna inte med nått annat. Lycka till!
Citera
2009-10-27, 15:33
Medlem
Aerialss avatar
Citat:

Som sagt så har jag framtida hyror för t.ex. oktober/november/december levnadsomkostnader etc som måste betalas tills våren. Till våren kommer jag kunna få CSN då jag är 100% att jag kan beta av det jag saknar nu under hösten. Men vad ska jag göra nu

Nu fungerar det väl inte riktigt så, man skall ha klarat av 75% av alla poäng man hitintills läst. 75% av 240 är 180 - du hade klarat 200+? Så har det i alla fall fungerat när jag och mina klasskompisar strulat med CSN, dvs att vissa har fått pga att dem klarat mycket på kursen innan och tar med sig dem poängen till nästa.
Citera
2009-10-27, 15:46
Medlem
Det största problemet är väl hyran nu i slutet av månaden. Finns det någon lösning förutom nästående lån samt sms lån?
Citera
2009-10-27, 15:48
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Det största problemet är väl hyran nu i slutet av månaden. Finns det någon lösning förutom nästående lån samt sms lån?

Gå omkring hos olika arbetsgivare så som caféer och restauranger och förklara att du behöver en tillfällig anställning, och undrar om de behöver extrapersonal. Många caféer och lunchrestauranger blir glada över att någon bara vill jobba tillfälligt.
Citera
2009-10-27, 16:19
Medlem
SexyBeasts avatar
Jag vet inte om jag förstod din CSN-situation rätt.

Om du tog 50 % av poängen föregående termin (du måste ju upp i 75 %) så kan du få studiemedel om du har tagit 7,5 hp (eller vad det nu blir) denna termin och således når 75 %. Detta förutsätter emellertid att du till nästa termin tar de poängen du missade föregående termin. Förstår du?
Citera
2009-10-27, 17:36
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Jag vet inte om jag förstod din CSN-situation rätt.

Om du tog 50 % av poängen föregående termin (du måste ju upp i 75 %) så kan du få studiemedel om du har tagit 7,5 hp (eller vad det nu blir) denna termin och således når 75 %. Detta förutsätter emellertid att du till nästa termin tar de poängen du missade föregående termin. Förstår du?

Hur räknar du nu?

Generellt måste man ta minst 75 % av de poäng man får studiemedel för under en termin (om man söker terminsvis eller ett år om man söker årsvis). Ett år är 60 hp. 75 % av ett år är alltså 45 hp. På en termin är det 22.5 hp.

Jag tror jag fattar hur du tänker men det går inte att räkna på det sättet om han har fått studiemedel både förra och denna terminen.

TS, lyssna på Aerials, de tittar först på om du tagit 75 % av den senaste perioden och om du inte har det så tittar de på sammanlagd studieprestation. Har du därför tagit 202,5 hp av 240 hp. Nu har du ju 84,4 %.

Har du inte sökt CSN alls denna termin eller finns det ytterligare komplikationer som att du har blivit utskriven från din utbildning för att du inte klarat dina kurser?
Citera
2009-10-28, 00:15
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Hur räknar du nu?

Generellt måste man ta minst 75 % av de poäng man får studiemedel för under en termin (om man söker terminsvis eller ett år om man söker årsvis). Ett år är 60 hp. 75 % av ett år är alltså 45 hp. På en termin är det 22.5 hp.

Jag tror jag fattar hur du tänker men det går inte att räkna på det sättet om han har fått studiemedel både förra och denna terminen.

Anledningen till att han frågade var väl, om jag förstod det rätt, att han inte ens hade sökt studiemedel för denna termin då han var förvissad om att han ändå inte skulle få det beviljat? Jag kan ju i och för sig ha missförstått allting.

Om han fick studiemedel för föregående termin och endast klarade 50 % av dessa kurser, alltså 15 hp, så borde han inte rimligen bli beviljad studiemedel för denna termin, som ju har pågått ett tag nu.

Skulle han emellertid söka studiemedel nu så skulle de poängen han redan har tagit denna termin, alltså sedan Augusti, (jag förstod det som att han fortsatt sina studier trots ofullständiga poäng) vilket borde vara runt 12 hp förutsatt att kurserna har varit uppdelade så, något som visserligen inte är så troligt. Möjligen så har han ju åtminstone avslutat en 7,5 poängskurs vilket han skulle behöva för att komma upp i 75 % medräknat föregående termins betyg.

Det är alltså möjligt att räkna på detta sätt men det förutsätter som jag tidigare skrev att man tar de poäng man inte lyckats ta den föregående terminen den rådande terminen för att få studiemedel till nästa termin.

Förstår ni?
Citera
2009-10-28, 22:19
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Anledningen till att han frågade var väl, om jag förstod det rätt, att han inte ens hade sökt studiemedel för denna termin då han var förvissad om att han ändå inte skulle få det beviljat? Jag kan ju i och för sig ha missförstått allting.

Ja du har rätt. Jag förstår som sagt hur du tänker och visst har du helt rätt om han inte tagit studiemedel för den här terminen, vilket han alltså av någon outgrundlig anledning inte ens verkar ha sökt.

Däremot är det också sant att han bör få studiemedel oavsett vad i och med att han sammanlagt under hela sin studietid tagit tillräckligt många poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in