Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Hur räknar du nu?
Generellt måste man ta minst 75 % av de poäng man får studiemedel för under en termin (om man söker terminsvis eller ett år om man söker årsvis). Ett år är 60 hp. 75 % av ett år är alltså 45 hp. På en termin är det 22.5 hp.
Jag tror jag fattar hur du tänker men det går inte att räkna på det sättet om han har fått studiemedel både förra och denna terminen.
Anledningen till att han frågade var väl, om jag förstod det rätt, att han inte ens hade sökt studiemedel för denna termin då han var förvissad om att han ändå inte skulle få det beviljat? Jag kan ju i och för sig ha missförstått allting.
Om han fick studiemedel för föregående termin och endast klarade 50 % av dessa kurser, alltså 15 hp, så borde han inte rimligen bli beviljad studiemedel för denna termin, som ju har pågått ett tag nu.
Skulle han emellertid söka studiemedel nu så skulle de poängen han redan har tagit denna termin, alltså sedan Augusti, (jag förstod det som att han fortsatt sina studier trots ofullständiga poäng) vilket borde vara runt 12 hp förutsatt att kurserna har varit uppdelade så, något som visserligen inte är så troligt. Möjligen så har han ju åtminstone avslutat en 7,5 poängskurs vilket han skulle behöva för att komma upp i 75 % medräknat föregående termins betyg.
Det är alltså möjligt att räkna på detta sätt men det förutsätter som jag tidigare skrev att man tar de poäng man inte lyckats ta den föregående terminen den rådande terminen för att få studiemedel till nästa termin.
Förstår ni?