Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-27, 12:36
Medlem
Bosnies avatar
Som rubriken lyder. Jag använder mig av bootcamp, jag vill ta bort OS X och ha endast Windows 7 men vet inte riktigt hur man gör, man partionerar ju upp hårddiskarna. Någon som kan guida mig igenom det?
Citera
2009-10-27, 12:40
Medlem
tältpinnes avatar
Det låter litet som ett moment-22, då ju Bootcamp såvitt jag vet ligger på O SX-partitionen, alltså: om du tar tar bort din OS X-partition, så är jag tveksam till att du får upp den där Windows 7 loggan som är klickbar när du startar om datorn. Det finns ju iofs lösa Bootcamp-drivrutiner att tanka, så kanske finns det en workaround till problemet. I värsta fall får du leva med att gå miste om ett par gb i Windows 7.
Citera
2009-10-27, 12:42
Medlem
Bosnies avatar
Finns det något att sätt eller program då? Installera Windows 7 och sedan därifrån radera os X?
Citera
2009-10-27, 12:52
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosnie
Finns det något att sätt eller program då? Installera Windows 7 och sedan därifrån radera os X?

Om du pallar experimentera så föreslår jag att du tankar valfri applikation som gör att man kan läsa HFS (apples filsystem) i Win, och därifrån helt sonika raderar datan på OS X-partitionen efter behag. Men det gäller ju att veta VAD man kan radera utan att paja Win 7. Om Bootcamp på något sätt lästs in i EFI:n (firmware), så kanske man kan radera hela "Macintosh HD", och sedan återvinna den nu fria datan med hjälp av typ partition magic eller så i Windows 7. Jag spekulerar så klart bara, men ja, har du tid så testa.
Citera
2009-10-27, 13:01
Medlem
Bosnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Om du pallar experimentera så föreslår jag att du tankar valfri applikation som gör att man kan läsa HFS (apples filsystem) i Win, och därifrån helt sonika raderar datan på OS X-partitionen efter behag. Men det gäller ju att veta VAD man kan radera utan att paja Win 7. Om Bootcamp på något sätt lästs in i EFI:n (firmware), så kanske man kan radera hela "Macintosh HD", och sedan återvinna den nu fria datan med hjälp av typ partition magic eller så i Windows 7. Jag spekulerar så klart bara, men ja, har du tid så testa.

Intressant. Ska testa mig fram.

Har ett annat problem. Nu när jag ska dela upp hårddiskarna för att sedan partitionera så får jag upp "Kontrollen misslyckades. Hårddisken kunde inte partitioneras." Reparera den här hårddisken med skivverktyg. Jag är inne i programmet "skivverktyg" och håller på med någon behörighetsreperation nu.

Notera: Första gången jag håller på med mac systemet, har endast surfat på dem tidigare.
Citera
2009-10-27, 17:47
Medlem
flipper1446s avatar
Så här gör du:

1. Starta din dator med Mac OS-installationsskivan i. Håll ned C så går installationsprogrammet igång.
2. När installationsprogrammet är igång ska du partitionera din hårddisk. Gå till menyn Verktyg > Skivverktyg, markera din hårddisk, välj Partitionera, en partition i FAT-format.
3. Installera Windows som på en vanlig PC.
Citera
2009-10-27, 20:14
Moderator
^Eazs avatar
Massa OT Raderat.
/Mod
Citera
2009-10-27, 20:58
Medlem
Linkerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Så här gör du:

1. Starta din dator med Mac OS-installationsskivan i. Håll ned C så går installationsprogrammet igång.
2. När installationsprogrammet är igång ska du partitionera din hårddisk. Gå till menyn Verktyg > Skivverktyg, markera din hårddisk, välj Partitionera, en partition i FAT-format.
3. Installera Windows som på en vanlig PC.
Hm, NTFS är kanske lite mer attraktivt.
Citera
2009-10-27, 21:22
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Hm, NTFS är kanske lite mer attraktivt.
Vilket är anledningen att man väljer att formattera disken som NTFS i Windows-setupen. Skivverktyg har som bekant inte stöd för NTFS.
Citera
2009-10-28, 12:06
Medlem
Bosnies avatar
Hej. Vill testa hur enbart windows 7 funkar på den. Planerar att ha Os X senare.

Min os X skiva är förlorad så jag drog ner Max os X Leopard 10.5.4. När jag ska bränna .Dmg filen i skivverktyg så kommer det upp en ruta efter kontrollen: "Kunde inte bränna "Mac os X~" (enheten har inte stöd för den begärda bränningsåtgärden). Vad kan det bero på? Måste man konvertera .dmg filen eller?
Citera
2009-10-28, 12:15
Moderator
^Eazs avatar
Varför är oväsentligt, frågan är hur
OT Raderat.
/Mod
Citera
2009-10-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosnie
Hej. Vill testa hur enbart windows 7 funkar på den. Planerar att ha Os X senare.

Min os X skiva är förlorad så jag drog ner Max os X Leopard 10.5.4. När jag ska bränna .Dmg filen i skivverktyg så kommer det upp en ruta efter kontrollen: "Kunde inte bränna "Mac os X~" (enheten har inte stöd för den begärda bränningsåtgärden). Vad kan det bero på? Måste man konvertera .dmg filen eller?
Verkar gå att konvertera .dmg till iso med http://www.poweriso.com/download.htm.
Testa det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in