• 1
  • 2
2009-10-27, 12:36
Medlem
Bosnies avatar
Som rubriken lyder. Jag anvnder mig av bootcamp, jag vill ta bort OS X och ha endast Windows 7 men vet inte riktigt hur man gr, man partionerar ju upp hrddiskarna. Ngon som kan guida mig igenom det?
Citera
2009-10-27, 12:40
Medlem
tltpinnes avatar
Det lter litet som ett moment-22, d ju Bootcamp svitt jag vet ligger p O SX-partitionen, allts: om du tar tar bort din OS X-partition, s r jag tveksam till att du fr upp den dr Windows 7 loggan som r klickbar nr du startar om datorn. Det finns ju iofs lsa Bootcamp-drivrutiner att tanka, s kanske finns det en workaround till problemet. I vrsta fall fr du leva med att g miste om ett par gb i Windows 7.
Citera
2009-10-27, 12:42
Medlem
Bosnies avatar
Finns det ngot att stt eller program d? Installera Windows 7 och sedan drifrn radera os X?
Citera
2009-10-27, 12:52
Medlem
tltpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosnie
Finns det ngot att stt eller program d? Installera Windows 7 och sedan drifrn radera os X?

Om du pallar experimentera s freslr jag att du tankar valfri applikation som gr att man kan lsa HFS (apples filsystem) i Win, och drifrn helt sonika raderar datan p OS X-partitionen efter behag. Men det gller ju att veta VAD man kan radera utan att paja Win 7. Om Bootcamp p ngot stt lsts in i EFI:n (firmware), s kanske man kan radera hela "Macintosh HD", och sedan tervinna den nu fria datan med hjlp av typ partition magic eller s i Windows 7. Jag spekulerar s klart bara, men ja, har du tid s testa.
Citera
2009-10-27, 13:01
Medlem
Bosnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Om du pallar experimentera s freslr jag att du tankar valfri applikation som gr att man kan lsa HFS (apples filsystem) i Win, och drifrn helt sonika raderar datan p OS X-partitionen efter behag. Men det gller ju att veta VAD man kan radera utan att paja Win 7. Om Bootcamp p ngot stt lsts in i EFI:n (firmware), s kanske man kan radera hela "Macintosh HD", och sedan tervinna den nu fria datan med hjlp av typ partition magic eller s i Windows 7. Jag spekulerar s klart bara, men ja, har du tid s testa.

Intressant. Ska testa mig fram.

Har ett annat problem. Nu nr jag ska dela upp hrddiskarna fr att sedan partitionera s fr jag upp "Kontrollen misslyckades. Hrddisken kunde inte partitioneras." Reparera den hr hrddisken med skivverktyg. Jag r inne i programmet "skivverktyg" och hller p med ngon behrighetsreperation nu.

Notera: Frsta gngen jag hller p med mac systemet, har endast surfat p dem tidigare.
Citera
2009-10-27, 17:47
Medlem
flipper1446s avatar
S hr gr du:

1. Starta din dator med Mac OS-installationsskivan i. Hll ned C s gr installationsprogrammet igng.
2. Nr installationsprogrammet r igng ska du partitionera din hrddisk. G till menyn Verktyg > Skivverktyg, markera din hrddisk, vlj Partitionera, en partition i FAT-format.
3. Installera Windows som p en vanlig PC.
Citera
2009-10-27, 20:14
Moderator
^Eazs avatar
Massa OT Raderat.
/Mod
Citera
2009-10-27, 20:58
Medlem
Linkerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
S hr gr du:

1. Starta din dator med Mac OS-installationsskivan i. Hll ned C s gr installationsprogrammet igng.
2. Nr installationsprogrammet r igng ska du partitionera din hrddisk. G till menyn Verktyg > Skivverktyg, markera din hrddisk, vlj Partitionera, en partition i FAT-format.
3. Installera Windows som p en vanlig PC.
Hm, NTFS r kanske lite mer attraktivt.
Citera
2009-10-27, 21:22
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Hm, NTFS r kanske lite mer attraktivt.
Vilket r anledningen att man vljer att formattera disken som NTFS i Windows-setupen. Skivverktyg har som bekant inte std fr NTFS.
Citera
2009-10-28, 12:06
Medlem
Bosnies avatar
Hej. Vill testa hur enbart windows 7 funkar p den. Planerar att ha Os X senare.

Min os X skiva r frlorad s jag drog ner Max os X Leopard 10.5.4. Nr jag ska brnna .Dmg filen i skivverktyg s kommer det upp en ruta efter kontrollen: "Kunde inte brnna "Mac os X~" (enheten har inte std fr den begrda brnningstgrden). Vad kan det bero p? Mste man konvertera .dmg filen eller?
Citera
2009-10-28, 12:15
Moderator
^Eazs avatar
Varfr r ovsentligt, frgan r hur
OT Raderat.
/Mod
Citera
2009-10-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosnie
Hej. Vill testa hur enbart windows 7 funkar p den. Planerar att ha Os X senare.

Min os X skiva r frlorad s jag drog ner Max os X Leopard 10.5.4. Nr jag ska brnna .Dmg filen i skivverktyg s kommer det upp en ruta efter kontrollen: "Kunde inte brnna "Mac os X~" (enheten har inte std fr den begrda brnningstgrden). Vad kan det bero p? Mste man konvertera .dmg filen eller?
Verkar g att konvertera .dmg till iso med http://www.poweriso.com/download.htm.
Testa det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in