2009-10-27, 11:59
Medlem
Hej behöver lite snabb hjälp, har haft bekymmer med min server som varit dör aldeles för länge nu.
Nu har jag fårr igång den med ett os som kallas MiniEX och det funkar bar, kan se alla filer och allt sådant.
Men jag har letat som en toke efter hur man delar ut filer och mappar på nätverket.
HAr bara möjlighet att sitta på internet nu och 2 timmar frammåt så skulle verkligen behöva hjälp.
Har inget internet till servern.

Tack.
Citera
2009-10-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Hej behöver lite snabb hjälp, har haft bekymmer med min server som varit dör aldeles för länge nu.
Nu har jag fårr igång den med ett os som kallas MiniEX och det funkar bar, kan se alla filer och allt sådant.
Men jag har letat som en toke efter hur man delar ut filer och mappar på nätverket.
HAr bara möjlighet att sitta på internet nu och 2 timmar frammåt så skulle verkligen behöva hjälp.
Har inget internet till servern.

Tack.

jag har precis börjat gå andra året på it och pluggar just nu väldigt mycket om servers osv. Jag kan tro att det är så att du måste göra användare till din server så att dem kan logga in på den. eller så är det någon inställning som tex att låsa upp hela servern.Det hade nog varit enklare om du hade använt windows 2003 server
Citera
2009-10-27, 12:20
Medlem
hehe saken är den att inga andra os jag testat på denna server har funkat.
och jag hat testat mycket.
Detta funkar.
Men altså det kan ju inte vara så svårt i alla andra linuxdistar finns ju funktionen. Men i miniEX kan jag inte hitta denna.
finns det något program eller något jag kan slänga in för att fixa biffen?
Citera
2009-10-27, 13:44
Medlem
Dela ut mappar till windows datorer eller?
isåfall behöver du ha samba installerat
Citera
2009-10-29, 12:26
Medlem
ja, dela ut till windows, linux xbmc etc.
Samba altså.
Hur installerar jag det på MiniEX?
tazpkg heter dess pakethanterare, jag har ju bara internet på distans så jag kommer testa att lägga in samba på usb och sedan installera på servern.
Citera
2009-10-29, 13:00
Medlem
Då är det nog bäst om du drar ner source, och sedan installerar med make, vilket jag antar finns i din dist?
Citera
2009-10-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av http://linux.exton.net/node/271
Installera nya program m m
SliTaz använder programmet Tazpkg. Läs manualen HÄR. Ett litet exempel dock: För att installera AbiWord kör man kommandona:
1. tazpkg get abiword
2. tazpkg install abiword-2.6.4.tazpkg
Ev. beroendeprogram installeras också. Observera att det också finns ett GUI för Tazpkg. Det heter TazpkgBox. Du startar det programmet genom att klicka på ikonen "Programhanterare" längst till höger i panelen. Andra förslag på program att installera om du har MiniEX på hårddisk eller USB-sticka: MPlayer och MPlayer-codecs (för att kunna spela upp AVI-filer m m), Wine (för att kunna köra bl a Spotify) och Samba (för att kunna kommunicera med dina windowsdatorer).

verkar bara vara att skriva "tazpkg get samba".
Jag vet inte hur man får samba att funger men det är antagligen bara att läsa i manualen (man samba)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in