Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-26, 19:56
  #1
Medlem
ManMannens avatar
Goder afton. Jag bor för närvarande med min mamma, studerar på heltid och får därmed studiebidrag, samt underhåll av min pappa. Likt alla rebelliska tonåringar har jag ingen lust att bo hos min mamma och har nu fått möjligheten att dela en lägenhet med en kär vän på en annan ort. Ifall jag skulle flytta, har jag fortfarande rätt till underhåll, och det av båda föräldrar? Eller försvinner den rättigheten helt i och med att jag flyttar ifrån en förälder?

Det är enda sättet för mig att klara av att betala mat och hyra. Studerar och kan därför inte få soc (eller?). Har pga utbildningen och sjuktillstånd inte möjlighet att jobba, och ifall jag skulle hitta något, ytterst lite. Har också tänkt att söka bostadsbidrag.

Tack på förhand.
Citera
2009-10-26, 20:09
  #2
Medlem
beror på underhållet i fråga har jag för mig. brukar ju finna vissa kriterier, vanligtvis är det väl tills det att personen fyller 18, eller tills den får ett jobb och kan ta hand om sig själv.
Citera
2009-10-26, 20:10
  #3
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habix
beror på underhållet i fråga har jag för mig. brukar ju finna vissa kriterier, vanligtvis är det väl tills det att personen fyller 18, eller tills den får ett jobb och kan ta hand om sig själv.

Jag får förlängt underhåll eftersom jag studerar. Lär väl inte vara någon skillnad?
Citera
2009-10-26, 20:45
  #4
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag får förlängt underhåll eftersom jag studerar. Lär väl inte vara någon skillnad?

Ring och prata med din pappa. Om det är han som betalar och inte FK så är det ju han som sitter på pengarna i villket fall. Är han schysst så fortsätter han betala trots att du inte bor hemma.

Dina föräldrar är underhållsskyldiga för dig fram tills dess att du är 21 (eller slutar plugga på gymnasienivå). Om du väljer att flytta blir alltså din pappa och din mamma gemensamt underhållsskyldiga för dig. I princip kan det innebär att om din pappa inte är så schysst, att din mamma och din pappa får bära dina kostnader till samma pengar som du skulle ha kostat om du bott hemma hos någon av dina föräldrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback