2004-01-16, 08:49
Medlem
mirakelpiskans avatar
Funderade lite hypotetiskt över vegetariska alternativ. Ibland kan det vara trevligt att kunna bjuda på ett vegetariskt alternativ som är ganska likt kött-motsvarigheten, tex. schnitzel och vege-schnitzel.

Så min fundering är följande:

Vad är den vegetariska motsvarigheten till en biff eller kotlett?

Grillad zuccini eller squash? Har hört att vissa svampar skall vara ruskigt lika en köttbit i konsistens.

Tack på förhand.
Citera
2004-01-16, 09:29
Medlem
chaos77s avatar
Motsvarigheter sådär har jag inte riktig koll på.
Angående det där med svamparna så kanske det kan stämma,
vet inte vilken och hur den ska vara tillagad dock,
men quorn är väl en svampprodukt av nåt slag?
Quornfärsen påminner ju en hel del om vanlig köttfärs.

Lixom schnitzeln så finns det ju allt möjligt sånt
köttbullar - vegbullar
korv - soyakorv osv.
Citera
2004-01-16, 17:53
Medlem
Anarkogossens avatar
Det bästa är det som görs på soya-bönor och svamp.
Quorn är en mycko jävla svamp som man hittade i england för några år sedan (har jag för mig). Den innehåller massvis med protein (=den är dyr), och fungerar därför mycket bra som subsistut till kött.

Quorn-filéer är ljusa till köttet, mycket "möra", och påminner om perfekt tillagad kyckling. De är bara lite salta, i övrigt mycket smakfattiga, så man kan krydda dem till att smaka som man vill. Fungerar utmärkt istället för kyckling, och man kan nog få det att påminna om fläsk också.

Quornbiffar är mörkare och kan fungera som nöt, men har en bismak. Kan fungera om man har tillräckligt mycket tillbehör.

Tofu (kallas ibland japansk "bönost"), påminner mer om ost, men kan också fungera som ersättning för kött.

Snackar vi om "rena" ingredienser, så är ju squash och aubergine köttiga i konsistensen (om man saltar dem får man ut vattnet). Bland svampar så är portabello ganska kraftig och kan nog fungera.

Mina åsikter...
Citera
2004-01-17, 00:43
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Det bästa är det som görs på soya-bönor och svamp.
Quorn är en mycko jävla svamp som man hittade i england för några år sedan (har jag för mig). Den innehåller massvis med protein (=den är dyr), och fungerar därför mycket bra som subsistut till kött.

Quorn-filéer är ljusa till köttet, mycket "möra", och påminner om perfekt tillagad kyckling. De är bara lite salta, i övrigt mycket smakfattiga, så man kan krydda dem till att smaka som man vill. Fungerar utmärkt istället för kyckling, och man kan nog få det att påminna om fläsk också.

Quornbiffar är mörkare och kan fungera som nöt, men har en bismak. Kan fungera om man har tillräckligt mycket tillbehör.

Tofu (kallas ibland japansk "bönost"), påminner mer om ost, men kan också fungera som ersättning för kött.

Snackar vi om "rena" ingredienser, så är ju squash och aubergine köttiga i konsistensen (om man saltar dem får man ut vattnet). Bland svampar så är portabello ganska kraftig och kan nog fungera.

Mina åsikter...

har bara ätit tofu i soppa på nåon resturang. konsistensen var långt i från kött. mer gamal mozzarella
Citera
2004-01-17, 01:07
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
har bara ätit tofu i soppa på nåon resturang. konsistensen var långt i från kött. mer gamal mozzarella
Nä, konsistensen är inte som kött, jag sa ju det; snarare ost. Men den är proteinrik och kan fungera som ett substitut för kött.
Citera
2004-01-18, 19:57
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Nä, konsistensen är inte som kött, jag sa ju det; snarare ost. Men den är proteinrik och kan fungera som ett substitut för kött.
ska det fungera ska det smaka gott också
Citera
2004-01-19, 08:29
Medlem
mirakelpiskans avatar
Jag får prova lite portabello till helgen då.

Min erfarenhet av grillad squasch är att man måste få ut vätskan, men att man får något som nästan liknar en bit kött om man grillar och kryddar med grillkrydda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in