2009-10-27, 14:32
Medlem
Snitz3ns avatar
det finns en hel del saker som hände under dn här tiden, man kommer på mera och mera händelser när ni skriver dom, men en av dom största sakerna oxå som någon nämnde måste ha varigt OS 02 skrällen mot vitryssland, salos jättemiss, som egentligen inte bara var salos fel utan hela laget, man ska inte spela lika mot vitryssland... men det var en stor sak det, tog ganska många veckor att smälta det
Citera
2009-10-27, 17:43
Medlem
VicVocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Elitseriens hittills bästa lag var Färjestad 01/02
118 poäng, 7 förlorade matcher på hela säsongen, 30 färre insläppta mål än tvåan, obesegrade i slutspelet.

Men er säsong var inte heller dålig..

Färjestad tog fler poäng 01/02 än vad Frölunda gjorde 04/05. I det fallet betyder det inte att dom var bättre. Motståndarna var sämre
Frölundas lag 04/05 hade piskat på Färjestad 01/02 lätt
Citera
2009-10-27, 17:52
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VicVoc
Färjestad tog fler poäng 01/02 än vad Frölunda gjorde 04/05. I det fallet betyder det inte att dom var bättre. Motståndarna var sämre
Frölundas lag 04/05 hade piskat på Färjestad 01/02 lätt

Så kan det säkert vara men elitseriens bästa lag är Färjestad 01/02.
Det är bara att kolla i statistiken.

Frölunda är ju dock bäst på att fuska, två raka slutspel är fan inte dåligt.
Citera
2009-10-27, 19:19
Medlem
Citat:
Så kan det säkert vara men elitseriens bästa lag är Färjestad 01/02.
Det är bara att kolla i statistiken.

Frölunda är ju dock bäst på att fuska, två raka slutspel är fan inte dåligt.
Tror du ens att Färjestad 01/02 skulle ha en chans i helvetet mot Frölunda 04/05 om de så fick ett handicap på en tre-fyra mål sådär?

Annars är ju OS-guldet tillsammans med de två HV-gulden finemang
Citera
2009-10-28, 23:32
Medlem
Ja så här spontant kommer jag att tänka på.

Mika Hannulas crosschecking i ansiktet på Sid the kid.

Vändningen i Hartwall

Os och Vm gulden 06

Nidermayers tackling på Foppa

Lockout säsongen när världens bästa ishockey spelades i Elitserien.
Citera
2009-10-29, 00:14
Medlem
CaptainCapslocks avatar
Framför allt är det fiaskot i Salt Lake City och guldet 2006. Vändningen i VM mot Finland är svår att inte nämna i ett sammanhang som detta. Djurgården svenska mästare 2000/2001. NHL-lockouten.
Citera
2009-10-29, 00:20
Medlem
loafmasters avatar
Målet som man väl fortfarande inte helt säkert idag vet ifall det verkligen var mål i VM-finalen 2003. Anson Carter rundar kassen och lägger pucken under Tellqvists benskydd. 12-13 minuters videogranskning följer innan domaren tar beslutet att pucken är inne. Det är nog det minne som etsat sig fast mest av allt tillsammans med kvartsfinalen samma år, OS 2006 samt 2002 och sista avgörande kvalseriematchen 2008 där Brynäs vann med 7-0.
Citera
2009-10-29, 10:28
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Målet som man väl fortfarande inte helt säkert idag vet ifall det verkligen var mål i VM-finalen 2003. Anson Carter rundar kassen och lägger pucken under Tellqvists benskydd. 12-13 minuters videogranskning följer innan domaren tar beslutet att pucken är inne. Det är nog det minne som etsat sig fast mest av allt tillsammans med kvartsfinalen samma år, OS 2006 samt 2002 och sista avgörande kvalseriematchen 2008 där Brynäs vann med 7-0.

Jo, det var regelrätt mål, på de uppförstorade slowmotion-bilderna ser man att den är inne.

Dessa händelser minns jag mest på internationell nivå:

OS-guldet 2006, särskilt BÅG:s öppenhjärtliga resonemang i gruppspelet om att lägga sig mot Slovakien för att få Schweitz i kvarten. Vilket jävla liv det blev, det är bara i Sverige som det är fult att tänka på det viset....

Vändningen i Hartwall 2003. Kvartsfinal i VM mot Finland i deras egen hemmaborg och underläge 1-5, vänds på en och en halv period till seger 6-5 och luften går ur varenda finne.

Debaclet mot Vitryssland 2002 måste också nämnas. Visst, Salo gjorde en prakttavla när han hoppade för att nicka bort pucken istället för att låta den gå över, men om de högavlönade utespelarna hade gjort hälften av vad man kan begära av dem hade matchen varit avgjord lååångt tidigare. Kollektivet ska ha mer skit för det fiaskot än Salo ensam, enligt mig.

Så till klubblagsnivån där det är både himmel och helvete.

Guldet 2004 var det mest oväntade. Innan säsongen hette förhandsfavorierna Frölunda, Färjestad och Linköping. Helvete vad fel experterna fick...

Guldet 2008 som säkrades borta mot ärkerivalen LHC var också helt fantastiskt. När kandicken Eric Johansson tryckte in guldmålet var det en underbar syn på läktarplats. Sittplats tömdes uppifrån och ner på ett så snabbt sätt så det kunde liknas vid att skifta läge på en persienn.... Många nämner FBK:s laguppställing 2002 som den starkaste genom tiderna (lockouten borträknad), men jag tycker HV:s trupp det året ska nämnas i sammanhanget.

Semifinal 7 2006. Total speldominas och ledning med 3-1 i period 3, detta med bara tre friska backar. Sedan den vidrigaste vändningen genom tiderna, och guldet gled HV ur händerna. Jag är säker på att Frölunda tämligen enkelt hade besegrats, därför svider det nederlaget extra hårt.

Lockoutsäsongen 2004-2005. Regerande mästare och missat slutspel. HV beslöt innan säsongen att inte ta in några NHL-spelare i laget och jag gillar resonemanget att ge grabbarna som vunnit guld chansen att hävda sig igen. Tyvärr gick det helt åt helvete....

Bästa enskilda matchen: Långfredag 2004. Underläge med 3-2 i finalserien mot FBK som "bara ska säkra guldet" på sin hemmaplan. När man kommer upp till Karlstad i bussarna är hela jävla staden guldsmyckad och småungar går runt med löpsedlar med guldtryck på. Sportbladet går runt och förbereder sina guldsouvenirer (smygreklam), vår busschaffis Wiberg snä'ser åt dem att "stoppa ner det där, de ska inte delas ut förrän på söndag".

Under matchens gång är det TOTAL FBK-dominans och Stefan Liv gör den bästa match jag någonsin sett en målvakt göra, särskilt under anstormingen i sista perioden. Matchen enda målskytt blir Fredrik Olausson, symboliskt nog. Vilken skön känsla att räcka lång näsa åt hela jävla Värmland...

Sedan spelades guldet enkelt hem med 5-0 i sista matchen på hemmaplan...
Citera
2009-10-29, 10:35
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
Lockoutsäsongen 2004-2005. Regerande mästare och missat slutspel. HV beslöt innan säsongen att inte ta in några NHL-spelare i laget och jag gillar resonemanget att ge grabbarna som vunnit guld chansen att hävda sig igen. Tyvärr gick det helt åt helvete....

Snacka om att stå fast vid sina beslut.

Jonathan Cheechoo
Brian Boucher
Anders Eriksson
Bryan McCabe
Manny Malhotra
Mathias Tjärnqvist

Samtliga spelare gick från NHL till HV71 under lock-outen. Men det där är verkligen säsongen som gav ordet guldbaksmälla ett ansikte.
Citera
2009-10-29, 10:41
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Snacka om att stå fast vid sina beslut.

Jonathan Cheechoo
Brian Boucher
Anders Eriksson
Bryan McCabe
Manny Malhotra
Mathias Tjärnqvist

Samtliga spelare gick från NHL till HV71 under lock-outen. Men det där är verkligen säsongen som gav ordet guldbaksmälla ett ansikte.

Tjärnqvist värvades innan säsongen på ett "normalkontrakt", därför räknar jag inte honom som "lockoutspelare". När man märkte att det gick åt helvete var man naturligtvis tvungna att agera, det ledde bara till ännu mer oreda och kaos i truppen..... Boucher och McCabe åker hem mitt under säsongen då de blir medvetna och att de inte är nr1 på sina positioner, Eriksson behöver en halv serie innan han är bra, de enda som presterar OK är Malhotra och Cheechoo vilket inte räcker.

En lång jävla mardröm avslutas med att slutspelet missas....
Citera
2009-10-29, 11:04
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
Vilken skön känsla att räcka lång näsa åt hela jävla Värmland...

Ni är så söta, jag förstår att en ny klubb som er behöver söka efter rivalitet men vi har redan en rival och en annan klubb som ligger före er i pipen så.. Fråga SSK eller LHC om dom vill leka..
Citera
2009-10-29, 12:01
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ni är så söta, jag förstår att en ny klubb som er behöver söka efter rivalitet men vi har redan en rival och en annan klubb som ligger före er i pipen så.. Fråga SSK eller LHC om dom vill leka..

Jag tycker farbror SweTech är så förbannat söt själv, det hade varit lika skönt att räcka lång näsa åt vilket gäng som helst som hade uppträtt på det viset, det hade inget med att det var just FBK att göra. Inte mitt fel att de var i final det året (också).

Jag tror nog istället att FBK-syndromet är att försöka få så mycket uppmärksamhet som möjligt och tro att det är de mot hela världen. Så är det inte. Visst, det är alltid skönt att knäppa en av de största giganterna genom tiderna på näsan, men det är fan så mycket goare att skåpa ut LHC.

Så sorry, din lilla läckerbit, jag har en känsla av att det enbart är Frölunda som har er som "största rival" trots att ni har hållit den högsta och jämnaste nivån de senaste tio åren, mer känslor än så är det inte kring er över lag. Jobbigt va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in