Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-26, 13:52
  #1
Medlem
drkarloffs avatar
Jobbar som lärarvikarie i Stockholm dels genom en förmedling och dels direkt för en skola. Det förra ger 110 kr i timlön och det senare 135 kr i timlön (båda inklusive semesterersättning). Pluggar för övrigt det sista året till högstadielärare. Är detta ok lön? Är det alldeles för lite? Hur ser det ut annorstäders än Stockholm?
Citera
2009-10-26, 13:56
  #2
Medlem
Det är en helt okej timlön för vikarie. Jobbar själv uppe här i Gällivare till ett företag som är ute som mek i Lkab/Aitik. Utan alla underjordstillägg och allt sånt så sitter jag också på en stabila 110kr i timlön.

Övertid helger 100%, övertid på varddagar 50%.
Citera
2009-10-26, 14:09
  #3
Avstängd
Gudrun.Schymans avatar
Talar ni om lön per faktiskt arbetad timme eller lön per lektionstimme? Det är stor skillnad.

Senast jag jobbade som lärare fick jag 225 kronor per 60 minuters lektionstimme, vilket var riktigt dålig timlön med tanke på all för- och efterarbete med lektionsförberedelser, närvarorapportering,
provupprättande och provrättning.

Som timvikarie blev jag också arbetslös lovdagar och de dagar som var studiedagar för de ordinarie lärarna.
Citera
2009-10-26, 14:20
  #4
Medlem
Som heltidsanställd högstadielärarvikarie på vischan fick jag 18900:- i månaden. Rektorn sade att ingångslönen för högstadielärare då var 19600:-; det kan ju ha ändrats alternativt varit halvsant.

Jag var ämneslärare i tyska och delade klassföreståndarskapet för en åtta med en gympalärare. Exakt hur många lektionstimmar det var i veckan kommer jag inte ihåg, men det borde ha varit omkring 16-20 delat på svenska, tyska och engelska.
Citera
2009-10-26, 21:22
  #5
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drkarloff
Jobbar som lärarvikarie i Stockholm dels genom en förmedling och dels direkt för en skola. Det förra ger 110 kr i timlön och det senare 135 kr i timlön (båda inklusive semesterersättning). Pluggar för övrigt det sista året till högstadielärare. Är detta ok lön? Är det alldeles för lite? Hur ser det ut annorstäders än Stockholm?

Det är värdelöst men det är det som bjuds. Dom har ju inte svårt att hitta studenter eller outbildade som behöver extrajobb... Så länge folk inte vägrar att jobba för detta klarar dom sig, och folk lär inte vägra att jobba...
Citera
2009-10-26, 21:42
  #6
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeeq
Det är en helt okej timlön för vikarie. Jobbar själv uppe här i Gällivare till ett företag som är ute som mek i Lkab/Aitik. Utan alla underjordstillägg och allt sånt så sitter jag också på en stabila 110kr i timlön.

Övertid helger 100%, övertid på varddagar 50%.

Jaha, så fint då. Är du typ lärarvikarie i gruvan, eller? Eller har du överhuvud taget gått klart grundskolan? Har du utomjordingstillägg med?

OnT: Jag har en kompis som klarar sig fint som vikarie. Nu har han förvisso en mycket bohemisk livsstil, men det verkar som det finns ganska många vikariat om man vill jobba en del. Detta är alltså Stockholm.
Citera
2009-10-27, 18:03
  #7
Medlem
drkarloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun.Schyman
Talar ni om lön per faktiskt arbetad timme eller lön per lektionstimme? Det är stor skillnad.
Jag får betalt för tiden som jag är i skolan, oavsett antal lektionstimmar, man är dock garanterad minst fyra timmars lön.

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
OnT: Jag har en kompis som klarar sig fint som vikarie. Nu har han förvisso en mycket bohemisk livsstil, men det verkar som det finns ganska många vikariat om man vill jobba en del. Detta är alltså Stockholm.
Jobb finns det absolut, men då det aldrig handlar om åtta-timmars arbetsdagar (åtminstone inte för mig) blir den totala lönen ett skämt jämfört med vanliga arbeten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback