2009-10-26, 13:49
Medlem
livemannens avatar
Undra nu om det finns bågra kända skatter som ligger gömda här i vårt vackra land. nån på Fb måste känna till någon "myt" om begravda skatter
Citera
2009-10-26, 18:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livemannen
Undra nu om det finns bågra kända skatter som ligger gömda här i vårt vackra land. nån på Fb måste känna till någon "myt" om begravda skatter

Det finns moderna myter om guld. En mycket framstående gammal professor i historia säger sig ha sett och hållit i guld. Det fick ligga kvar eftersom platsen inte var föremål för en riktig utgrävning.
Citera
2009-10-27, 19:07
Medlem
frankensteins avatar
Det var en pojke och hans morfar som hittade en större guldskatt utanför Lund förra sommaren. Så hoppet finns ju.
(Sökte på Sydsvenskan men hittade inget.)

Men för att knyta an till din fråga så: Nej, inte så vitt jag vet.

Däremot borde det finnas en ansenlig mängd skatter på Falsterbo-näset. Vet inte hur många tyska koggar som har förlist där men det är en hel del.
Citera
2009-10-28, 10:42
Medlem
TheBusters avatar
Finns tva(2) stycken som jag vet om som skall ligga kvar:

Första:
Enligt legenden:
När valdemar Atterdag landsteg pa Gotland och sedermera brandskattade Visby genom att ställa upp trenne ölkar pa stora torget som skulle fyllas med guld, silver och ädla stenar pa lika manga dagar.

Enligt en historia han tagit hjälp av en häxa för att besegra Gutarna med trolldom.

Häxan fick aldrig betalt som utlovat för sina tjänster sa när danska krigsflottan seglade hem med sitt byte sa nedkallade häxan en storm över skeppen som förliste mellan stora och lilla Karlsö.

Andra sägnen är att ett av de otaliga sjömonsterna som lever utanför gotland hade 2 ädelstenar som den lekte med i morgonsolen pa stranden. En morgon sa glömde monstret dem pa stranden, en fattig fiskare hittade dem och överlämnade dem till ett kloster i Visby.

Valdemars soldater stal dessa, när skeppen kom mellan stora och lilla karlsö sa stod kaptenen pa däck och beundrare stenarna.

Monstret kände igen sina stenar och sänkte skeppet för att aterta dem. En idag kan man se monster dimmiga sommarmornar leka med sina stenar pa strandarna pa Karlsöarna.

Än idag sa har ingen hittat skeppen med de trenne ölkaren med Visbys alla skatter.

Den andra är om Tsarens guld som användes i köpet av Alaska, Jag aterkommer när jag har hittat lite källor pa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in