2009-10-26, 12:30
Medlem
doktor-zs avatar
Hej

Jag har det senaste året haft stora problem med depresion pga av min ekonomiska situation och pga av att jag haft svåra besvär med rygg och nacke. Jag har haft stora problem med att sköt kost osv eftersom jag var "nere på botten" och såg ingen väg upp.
Sedan flera år tillbaka har jag jobbat timmar på ett åkeri men krisen slog hårt på dem och jag har inte jobbat där sedan Mars-April. Jag har fått lite hjälp av min far för att inte hamna efter med hyran. I somras jobbade jag som vikarie inom vården fram tills i mitten av augusti.

I somras träffade jag min blivande sambo och vi bestämde oss för att byta stad pga av mina jobb möjligheter skulle öka. Hon har hjälpt mig att få tillbaka livsgnistan och hjälpt mig "på fötter igen". Sagt och gjort så flyttade vi i augusti. Min sambo pluggar där vi flyttat men hade tänkt hoppa av sin kusr om vi kom iväg.
Jag hade under sensommare. kontakt med en gammal arbetsgivare i Norge och blev näst intill lovad att jag och min sambo skulle få komma och jobba när säsongen drog igång. Det är en fiskeindustri som ligger på Lofoten och den är därför beroende av att det fångas fisk för att det ska finnas jobb. Men i dagarna ringe dem upp och sa att det inte blir något jobb för att det inte fångas tillräckligt med fisk och deras "ordinarie" arbetare får helle rinte jobba så mycket som de brukar.

Min sista lön från sommarjobbet kom för en månad sedan och jag börjar få panik. Eftersom jag inte fått svar på något av de ca 20-30 jobb jag sökt så söker jag komvux till våren för att få in pengar från något håll. Jag ska läsa in några betyf från gymnasiet.

Jag ringer soc för att få hjälp dessa 2-3 månader fram tills januari. De säger att jag inte kan få hjälp eftersom min sambo har fonder.

Är det rimligt att jag ska leva på min sambos fonder? Hon är 19 och har precis fått "kontroll" över dessa pengar som eg är hennes föräldrars. Hur fan kan socialen förvänta sig att ens sambo ska betala räkningar och mat för två på CSN och fonder? Dom har ingen aning om hur vår relation är och om hon är redo att försörja mig på det här sättet.

Skippa gärna påhopp då jag anser mig berättigad till hjälp då jag jobbat och betalat skatt i ca 5-6 år. Tydligen så hjälper Soc mer gärna parasiter som letar efter kryphål i systemn att få slippa jobba.

Vad ska jag göra? Jag behöver hjälp.
Citera
2009-10-26, 12:49
Medlem
LadyTeas avatar
Ja det är rimligt, din sambo har ekonomiska resurser att försörja dig och ska därför göra det, enligt reglementet. Moraliskt är kanske en annan fråga men eftersom socialtjänstens förmåner endast betalas ut i de fall det inte finns några andra sätt att försörja sig och är det sista skyddsnätet så är det inte konstigt att de har valt att lägga upp det på det här sättet.

Att ni har flyttat ihop är en stark indikation på att förhållandet är seriöst och eftersom ni har en delad hushållsgemenskap är ni försörjningsskyldiga gentemot varandra när det gäller ekonomiskt bistånd.

Passar det inte så får du flytta till en egen lägenhet och därefter söka på nytt.
Citera
2009-10-26, 12:49
Bannlyst
Skriv dig på en annan adress. Där inte din sambo bor. Skriv dig hos en kompis som inneboende. Då får du även hjälp med den delen av hyran som ni (du och kompisen) skrivigt mellan er.

Detta innebär att de kan komma hem till din "nya" adress för att se om du bor där eller inte. Men det är ju bara att lägga en madrass på golvet, detta är bara din tillfälliga adress tills det fixat sig mellan dig och din flickvän .

Detta är en lösning som fungerar ett tag, kanske 3 - 4 månader. Men under tiden kan du ju hitta ett jobb. Eller bli sjukskriven för dina problem.
Citera
2009-10-26, 12:59
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norre24
Skriv dig på en annan adress. Där inte din sambo bor. Skriv dig hos en kompis som inneboende. Då får du även hjälp med den delen av hyran som ni (du och kompisen) skrivigt mellan er.

Detta innebär att de kan komma hem till din "nya" adress för att se om du bor där eller inte. Men det är ju bara att lägga en madrass på golvet, detta är bara din tillfälliga adress tills det fixat sig mellan dig och din flickvän .

Detta är en lösning som fungerar ett tag, kanske 3 - 4 månader. Men under tiden kan du ju hitta ett jobb. Eller bli sjukskriven för dina problem.

De kan också komma hem till TS gamla adress om de kan anta att det är TS faktiska vistelseadress. Kommer det då fram att TS bor kvar där så blir TS anmäld för bidragsfusk.

Det är inte helt ovanligt att de gör sådana här kontroller. Speciellt inte när man ändrar adress efter att ha blivit nekad ekonomiskt bistånd.
Citera
2009-10-26, 18:01
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
De kan också komma hem till TS gamla adress om de kan anta att det är TS faktiska vistelseadress. Kommer det då fram att TS bor kvar där så blir TS anmäld för bidragsfusk.

Det är inte helt ovanligt att de gör sådana här kontroller. Speciellt inte när man ändrar adress efter att ha blivit nekad ekonomiskt bistånd.

Då får väl TS bo hos kompisen några månader då..... så svårt ska det väl inte vara att va ifrån pöket
Citera
2009-10-26, 18:08
Medlem
doktor-zs avatar
Det ser mörkt ut alltså..

Grejen är den att min flickvän ska utomlands i 4 månader i slutet av januari. Hennes sparade pengar är tänkte att gå till resan nu när vi inte kom iväg till Noge. Jag skulle åkt med för Norgepengarna också.

Detta borde väl Socialen ta hänsyn till? Måste vi göra slut och flytta isär för att hon ska få ha sina pengar i fred och kunna komma iväg på resan? Biljetten är bokad så kvitto finns.

Edit: Det verkar vara ett stort misstag att hon flyttade ihop med mig. Nu känns det mycket bättre att veta att mina problem ska förstöra henns liv också
Senast redigerad av doktor-z 2009-10-26 kl. 18:10.
Citera
2009-10-26, 19:26
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-z
Det ser mörkt ut alltså..

Grejen är den att min flickvän ska utomlands i 4 månader i slutet av januari. Hennes sparade pengar är tänkte att gå till resan nu när vi inte kom iväg till Noge. Jag skulle åkt med för Norgepengarna också.

Detta borde väl Socialen ta hänsyn till? Måste vi göra slut och flytta isär för att hon ska få ha sina pengar i fred och kunna komma iväg på resan? Biljetten är bokad så kvitto finns.

Edit: Det verkar vara ett stort misstag att hon flyttade ihop med mig. Nu känns det mycket bättre att veta att mina problem ska förstöra henns liv också

Varför ska socialtjänsten ta hänsyn till att ni ska åka på semester? Det är ert minsta problem just nu om du inte har pengar att äta eller bo för, eller hur tänker du nu?

Ja, det var inte så lyckat att flytta ihop utan att ni tog reda på vad som gällde i förhand. Ni måste flytta isär för att hon ska få ha sina pengar i fred. Varför ni skulle vara tvugna att göra slut kan bara du svara på? Blir hon arg om du inte har dina saker hemma hos henne?
Citera
2009-10-26, 19:32
Awaiting Email Confirmation
Fan vilken pinsam sits. Jag lider med dig på riktigt, måste vara sjukt pinsamt inför din flickväns föräldrar om du "lever upp" de pengar som de gnetat ihop till henne under hennes uppväxt.

Nä, jag har nog inga tips du säger ju själv att du sökt 25-30 jobb hoppas att det löser sig!
Citera
2009-10-26, 20:18
Medlem
doktor-zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Varför ska socialtjänsten ta hänsyn till att ni ska åka på semester? Det är ert minsta problem just nu om du inte har pengar att äta eller bo för, eller hur tänker du nu?

Ja, det var inte så lyckat att flytta ihop utan att ni tog reda på vad som gällde i förhand. Ni måste flytta isär för att hon ska få ha sina pengar i fred. Varför ni skulle vara tvugna att göra slut kan bara du svara på? Blir hon arg om du inte har dina saker hemma hos henne?

Du verkar vara på fel nivå men tack för at du berättar hur det ligger till. Om du läser rätt ser du att vi skulle åkt på semester tillsammans med de pengar jag tjänat i Norge. Hon hade också tänkt använda de pengarna men har som sagt sparpengar att använda till resan. Det jag menar är att det känns sjukt att hon inte ska få åka iväg på resan hon BETALT för redan. Som du ser också har hon en inkomst, CSN. Jag kräver inte att Socialtjänsten ska ta hänsyn till vår semester. Hennes semester blir det ju nu iofs. Att utblotta mig och KRÄVA att min flickvän ska betala min mat och del av hyran för sina pengar hon ska använda för sin resa ser jag som mycket sjukt.

Det vore en sak om vi var gifta. Men nu har vi bott tillsammans i ca 2 månader och jag hade ingen aning om att detta kunde hända. Allt var redan klart med jobb i Norge och resa men helt plötsligt förvandlas allt till något helt sjukt.

Om nu socialen vill att hon ska försörja mig pga att vi är tillsammans och bor ihop. Hur skulle det se ut om vi inte var ihop, om vi precis gjort slut. Eller om vi inte var kära. Eller om vi har ett dåligt förhållande^^ Det är helt otroligt att de inte tar hänsyn till omständigheterna.
Citera
2009-10-26, 20:33
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-z
Du verkar vara på fel nivå men tack för at du berättar hur det ligger till. Om du läser rätt ser du att vi skulle åkt på semester tillsammans med de pengar jag tjänat i Norge. Hon hade också tänkt använda de pengarna men har som sagt sparpengar att använda till resan. Det jag menar är att det känns sjukt att hon inte ska få åka iväg på resan hon BETALT för redan. Som du ser också har hon en inkomst, CSN. Jag kräver inte att Socialtjänsten ska ta hänsyn till vår semester. Hennes semester blir det ju nu iofs. Att utblotta mig och KRÄVA att min flickvän ska betala min mat och del av hyran för sina pengar hon ska använda för sin resa ser jag som mycket sjukt.

Det vore en sak om vi var gifta. Men nu har vi bott tillsammans i ca 2 månader och jag hade ingen aning om att detta kunde hända. Allt var redan klart med jobb i Norge och resa men helt plötsligt förvandlas allt till något helt sjukt.

Om nu socialen vill att hon ska försörja mig pga att vi är tillsammans och bor ihop. Hur skulle det se ut om vi inte var ihop, om vi precis gjort slut. Eller om vi inte var kära. Eller om vi har ett dåligt förhållande^^ Det är helt otroligt att de inte tar hänsyn till omständigheterna.

Det är ju upp till varje enskild medborgare att känna till Sveriges lagar. Visst det kan kännas otroligt men det är faktiskt sant.

Det är ju tråkigt att du och din SAMBO inte har undersökt vad det innebär att vara sambo. Det är inte samma sak som att bara vara flickvän och pojkvän utan innehåller en hel del skyldigheter och rättigheter. Hur kom det sig att ni bestämde er för att flytta ihop från första början? För att ni älskar varandra och har tänkt att spendera ert liv ihop? Men inte om det innebär att ni ska behöva försörja varandra?

Om ni inte var ihop, om ni precis hade gjort slut eller om ni inte hade varit kära - så kan man ju fråga sig varför ni valt att bo ihop? Så du menar att en person som tjänar en normal månadslön på 25.000 i månaden inte skulle vara försörjningsskyldig till sin sambo för att de kanske har ett skakigt förhållande under en period? I ett vuxet förhållande tar man hand om varandra och täcker upp för varandra. Älskar man någon så är det inte direkt orimligt att göra det.

Socialtjänsten kommer inte att be henne sälja sin biljett eller kräva tillbaka hotellkostnader som hon lagt ut, men hon blir försörjninggsskyldig gentemot dig att använda de pengar hon har på sitt bankkonto för att hjälpa dig att äta och bo. Om detta nu är så svårt för dig så ta ett lån av dina föräldrar eller någon annan du känner för att täcka dina kostnader under de kommande två månaderna innan hon åker.
Senast redigerad av LadyTea 2009-10-26 kl. 20:35.
Citera
2009-10-26, 23:14
Medlem
varför berätta att ni är tillsamans? skriv ett kontrakt istället där det står att du är inneboende, hyr ett rum och betalar halva hyran, el mm.
Citera
2009-10-27, 14:44
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
varför berätta att ni är tillsamans? skriv ett kontrakt istället där det står att du är inneboende, hyr ett rum och betalar halva hyran, el mm.

Det är inte så lätt, soc har nog hört den valsen förr och kräver nog bevis för det, hur de bevisen nu skulle se ut.

Grundprincipen är att en man och en kvinna som bor ihåg har ett förhållande, sen får man försöka prata för sin sak och övertyga dem om att så inte är fallet utan att man bara bor ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in