En sak jag noterat är att VISA har för mig fungerat på alla ställen jag någonsin testat att använda det.
Min sambo hade tidigare ett Maestro men det fungerade ibland inte i vissa butiker, uttagsautomater av olika slag samt att handla med via internet etc. Men mitt VISA fungerade på alla ställen som hennes inte fungerade och nej det var inte något fel på tex hennes magnetremsa men vill minnas att någon expedit eller liknande sa att Maestro samt VISA Electron eller vad dom heter är ganska dåliga och har dålig "teckning" i vissa kortterminaler osv.
Sen varför det är så det har jag aldrig riktigt förstått men vet att när jag själv hade Maestro kort fick man ibland damp för att det inte gick att betala på tex någon pizzeria eller liknande men polaren som hade ett VISA kunde betala utan problem.
Tycker man kan kasta ut dessa "budget" kort från bankernas sortiment utav kort förstår inte varför tex ett VISA utan kredit inte skulle vara lämpligt för en 15-18 åring. Eller är det för att det går att använda på så många fler ställen som blir dumt? :P
Hittade en sak när jag gogglade på VISA och Maestro:
Citat:
Ett Maestro kort skulle kunna beskrivas som ett Visa eller Mastercard Light. I det stora hela är det samma typ av kort men det finns vissa skillnader där Maestro kortet inte är lika utvecklat som ett Visa eller Mastercard.
Maestro kortet har säkerheten att alla köp och uttag sker on-line. Det menas att man inte kan handla om inte butiken har kommunikation med banken, eller om det inte finns pengar på kontot. Maesto kortet säga vara moderna och till för dem som vill ha mer säkerhet men samtidigt vill slippa använda kontanter. Maestro kortet är särskilt passande för ungdomar. Skillnaden mot ett Visa eller Mastercard är att man med ett Maestro inte kan handla över internet.
När det gäller kostnader för ett Maestro kort från Handelsbanken jämfört med ett Visa eller Mastercard så är den enda skillnaden på årsavgiften. Ett Maestro kort kostar 150 kronor och ett Visa eller Mastercard kostar 250 kronor. Är man student mellan 18 till 26 år är det ingen årsavgift på Visa eller Mastercard.
Övriga kostnader är samma oavsett om man har ett Maestro, Visa eller Mastercard. Det vill säga avgiftsfria uttag i Sverige och inom Eu, dock tillkommer växlingsavgiften när man tar ut pengar i Euro och den är för närvarande på 1,5 procent.
Som helhet så kan man i stort sett välja vilket kort som man anser passar en bäst, fördelen är att Visa och Mastercard vet man med säkerhet att det går att handla med i stort sett överallt, även utomlands.
Enda fördelen med ett Maestro kort är att ungdomar mellan 13 till 18 år kan ha ett och man då vet med lite mer säkerhet att de inte kan göra vilka köp som helst.
Så ett Maestro verkar ju allmänt ganska begränsat så finns väl en anledning att ge det till småbarn etc.
Mvh,
Viperia