2009-10-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraaz
"Nä men det kan du inte få direkt, vi måste ju se om du klarar av att sköta detta kontot först..."?
Finns det någon anledning för henne att säga så? Har du inte skött din ekonomi tidigare?
Citera
2009-10-26, 18:36
Medlem
En kompis blev nekad Visa bankkort på swedbank. De påstod att man måste ha en årsinkomst på 150.000 kronor eller mer, då möjligheten att övertrassera sitt konto hade missbrukats. Tydligen så skulle detta vara bestämt av Visa och inte av banken och beslutet ha tagits nyligen. Fast fan, kärringen kanske bara ljög för mig. Skulle inte förvåna mig, man blir ofta förvånad över hur lite bankpersonal vet.
Jag har iaf Visa bankkort, är nitton, studerar ej och tjänar ej mer än 150.000 kronor om året.
Citera
2009-10-26, 21:35
Medlem
Jag fick mitt när jag var ~18 ingen inkomst o.s.v.... men som någon sa...nu måste man ha inkomst för att få det...
Citera
2009-10-27, 17:05
Medlem
miqqqas avatar
Som flera har sagt så måste man ha en inkomst för att få ett visa kort, eller connections på banken. När jag fyllde 18 gick jag till en bank och sa "hej jag vill öppna konto och ansöka om visa kort". Eftersom det slutade med att banktjänstekvinnan kände igen mig osv så slutade det med att jag fick visa kortet beviljat trots att min inkomst inte var över 100k som jag tror de hade som krav då, och utan att visa ID
Citera
2009-12-11, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azezer
Visa = Kredit ( man behöver inte ha det )
Maestro = Lättare att bli kopierat ( har jag för mig )

Finns det några andra skillnader korten emellan?

Maestro kan man väl inte ens betala över internet med.
Citera
2009-12-11, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av behr
Jag fick mitt när jag var ~18 ingen inkomst o.s.v.... men som någon sa...nu måste man ha inkomst för att få det...

Jag fick ett Visa beviljat igår o.O
Ingen inkomst, aldrig jobbat i mitt liv, inga pengar sparade.
Citera
2009-12-11, 08:39
Medlem
Låter väldigt underligt detta jag har haft ett VISA kort sedan jag var iaf 17-18 helt garanterat sedan jag var 18. Gick bara in på min dåvarande bank som var handelsbanken och sa att jag ville ha ett nytt kort och då helst VISA utan kredit etc och fick ett sådant någon vecka senare på posten.

Har sedan dess skaffat mig ytterligare ett samt ett VISA hos Swedbank och det fick jag i princip veckan efter att jag varit där och öppnat ett konto. Men var noga med att säga att det skall vara ett kort utan kredit etc för det är lite knivigare att få kan jag tänka mig.

Mvh,
Viperia
Citera
2009-12-11, 08:51
Medlem
Jag skaffade mitt VISA några dagar efter att jag fyllt 18. Hade definitivt ingen inkomst, hade aldrig ens haft ett jobb...!

Minns att min pappa behövde skriva på något slags borgensåtagande, men han gjorde det bara på villkoret att jag inte hade någon kredit på kortet. Några år efter det här så bytte jag bank, pluggade på högskola och hade inte tjänat många kronor men det var inga som helst problem att skaffa VISA med internetbank utan borgensman.

Mitt råd till TS är att gå till en annan bank. Verkar ju sjukt att en myndig person ska behöva hålla tillgodo med ett handikappat kort som Maestro.
Citera
2009-12-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Jag skaffade mitt VISA några dagar efter att jag fyllt 18. Hade definitivt ingen inkomst, hade aldrig ens haft ett jobb...!

Minns att min pappa behövde skriva på något slags borgensåtagande, men han gjorde det bara på villkoret att jag inte hade någon kredit på kortet. Några år efter det här så bytte jag bank, pluggade på högskola och hade inte tjänat många kronor men det var inga som helst problem att skaffa VISA med internetbank utan borgensman.

Mitt råd till TS är att gå till en annan bank. Verkar ju sjukt att en myndig person ska behöva hålla tillgodo med ett handikappat kort som Maestro.

Förstår dock inte skillnaden på ett betalkort (Maestro) och kreditkortet utan kredit. Inte så svårt att beställa via nätet utan ett VISA om man vill.

Sen kan vi diskutera hur långt som helst kring avgifterna, växelavgifter osv osv.
Citera
2009-12-11, 13:01
Medlem
En sak jag noterat är att VISA har för mig fungerat på alla ställen jag någonsin testat att använda det.

Min sambo hade tidigare ett Maestro men det fungerade ibland inte i vissa butiker, uttagsautomater av olika slag samt att handla med via internet etc. Men mitt VISA fungerade på alla ställen som hennes inte fungerade och nej det var inte något fel på tex hennes magnetremsa men vill minnas att någon expedit eller liknande sa att Maestro samt VISA Electron eller vad dom heter är ganska dåliga och har dålig "teckning" i vissa kortterminaler osv.

Sen varför det är så det har jag aldrig riktigt förstått men vet att när jag själv hade Maestro kort fick man ibland damp för att det inte gick att betala på tex någon pizzeria eller liknande men polaren som hade ett VISA kunde betala utan problem.

Tycker man kan kasta ut dessa "budget" kort från bankernas sortiment utav kort förstår inte varför tex ett VISA utan kredit inte skulle vara lämpligt för en 15-18 åring. Eller är det för att det går att använda på så många fler ställen som blir dumt? :P

Hittade en sak när jag gogglade på VISA och Maestro:
Citat:
Ett Maestro kort skulle kunna beskrivas som ett Visa eller Mastercard Light. I det stora hela är det samma typ av kort men det finns vissa skillnader där Maestro kortet inte är lika utvecklat som ett Visa eller Mastercard.
Maestro kortet har säkerheten att alla köp och uttag sker on-line. Det menas att man inte kan handla om inte butiken har kommunikation med banken, eller om det inte finns pengar på kontot. Maesto kortet säga vara moderna och till för dem som vill ha mer säkerhet men samtidigt vill slippa använda kontanter. Maestro kortet är särskilt passande för ungdomar. Skillnaden mot ett Visa eller Mastercard är att man med ett Maestro inte kan handla över internet.

När det gäller kostnader för ett Maestro kort från Handelsbanken jämfört med ett Visa eller Mastercard så är den enda skillnaden på årsavgiften. Ett Maestro kort kostar 150 kronor och ett Visa eller Mastercard kostar 250 kronor. Är man student mellan 18 till 26 år är det ingen årsavgift på Visa eller Mastercard.
Övriga kostnader är samma oavsett om man har ett Maestro, Visa eller Mastercard. Det vill säga avgiftsfria uttag i Sverige och inom Eu, dock tillkommer växlingsavgiften när man tar ut pengar i Euro och den är för närvarande på 1,5 procent.

Som helhet så kan man i stort sett välja vilket kort som man anser passar en bäst, fördelen är att Visa och Mastercard vet man med säkerhet att det går att handla med i stort sett överallt, även utomlands.
Enda fördelen med ett Maestro kort är att ungdomar mellan 13 till 18 år kan ha ett och man då vet med lite mer säkerhet att de inte kan göra vilka köp som helst.

Så ett Maestro verkar ju allmänt ganska begränsat så finns väl en anledning att ge det till småbarn etc.

Mvh,
Viperia
Senast redigerad av Viperia 2009-12-11 kl. 13:03.
Citera
2009-12-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viperia
En sak jag noterat är att VISA har för mig fungerat på alla ställen jag någonsin testat att använda det.

Min sambo hade tidigare ett Maestro men det fungerade ibland inte i vissa butiker, uttagsautomater av olika slag samt att handla med via internet etc. Men mitt VISA fungerade på alla ställen som hennes inte fungerade och nej det var inte något fel på tex hennes magnetremsa men vill minnas att någon expedit eller liknande sa att Maestro samt VISA Electron eller vad dom heter är ganska dåliga och har dålig "teckning" i vissa kortterminaler osv.

Sen varför det är så det har jag aldrig riktigt förstått men vet att när jag själv hade Maestro kort fick man ibland damp för att det inte gick att betala på tex någon pizzeria eller liknande men polaren som hade ett VISA kunde betala utan problem.

Tycker man kan kasta ut dessa "budget" kort från bankernas sortiment utav kort förstår inte varför tex ett VISA utan kredit inte skulle vara lämpligt för en 15-18 åring. Eller är det för att det går att använda på så många fler ställen som blir dumt? :P

Hittade en sak när jag gogglade på VISA och Maestro:

Så ett Maestro verkar ju allmänt ganska begränsat så finns väl en anledning att ge det till småbarn etc.

Mvh,
Viperia

Som sagt skillnaden är möjligheterna till "offline"köp. Sen är det ju inte de som köper som ska drabbas för att klienten (kortapparaten) inte är online

(Normalt sett) så fungerar Maestro på alla platser där Mastercard/Visa fungerar. Varför VISA inte är rekommenderat till folk under 18, kan det hänga ihop med möjligheterna till offlineköp? (Dvs inte kredit, men fortfarande möjlighet att övertrassera?)
Citera
2009-12-13, 07:50
Medlem
Tycks vara mycket upp till den enskilda handläggarens godtycke att bestämma om man får det eller ej. Om banktjänstemannen nekar, säg nej tack och gå till ett annat bankkontor tills du får igenom det. Byt bank annars. Sen underlättar det om man har en +5000 kr eller så i balans på kontot när man ansöker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in