• 1
  • 2
2009-10-25, 21:32
Medlem
Nu är det så här att jag har en vardagsrumsmatta som mäter 140x200 cm som genom månaderna har dragit i sig både kaffe, alkohol & massa annat smått och gott. Nu vill jag inte kosta på en ny matta eller en kemtvätt. Så jag undrar då om den går att tvätta i en vanlig tvättmaskin? den är väldigt stor ihop pulad. Så frågan är om den ens kan bli blöt i tvättmaskinen.

Vad tror ni? någon som har erfarenhet?
Citera
2009-10-25, 21:38
Medlem
tvättade min matta i somras med något medel samt högtryckstvätt...funkade bra faktiskt.
Kommer inte ihåg vad det var för medel, men det var något specifikt för mattrengöring.
Citera
2009-10-25, 22:11
Moderator
Tystnads avatar
Du skall absolut inte tvätta den i en vanlig hushållstvättmaskin!
Risken är stor att den går sönder ,då det är en väldig belastning för maskinen .
Det finns större grovtvättmaskiner på tvättinrättningar avsedda för mattvätt.
Citera
2009-10-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habix
tvättade min matta i somras med något medel samt högtryckstvätt...funkade bra faktiskt.
Kommer inte ihåg vad det var för medel, men det var något specifikt för mattrengöring.

Hmm. Nu har jag inget garage att hänga upp mattan i, men det lät som en bra idé. Men av allt besvär detta skulle ge så är det nog enklast att lämna in den på tvätteriet.
Citera
2009-10-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du skall absolut inte tvätta den i en vanlig hushållstvättmaskin!
Risken är stor att den går sönder ,då det är en väldig belastning för maskinen .
Det finns större grovtvättmaskiner på tvättinrättningar avsedda för mattvätt.

Det handlar väl om vilket maxvikt maskinen klarar av?
Citera
2009-10-27, 22:59
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Det handlar väl om vilket maxvikt maskinen klarar av?

En matta suger åt sig rätt mycket vatten och blir väldigt tung .
Problemet uppstår vid centrifugeringen ,maskinen skakar helt enkelt sönder OM den inte är försedd med överbelastningskydd.
Dem äldre maskinerna med mekanisk programverk har inget sådant överlast skydd. (har bytt minst 4-5 maskiner under åren som totalhavererat pga mattvätt)

Dem nya elektronisk styrda maskinerna har överlast skydd som avbryter centrifugeringen helt.
Citera
2009-10-28, 00:43
Medlem
Tvätta för hand i ett badkar, hoppa och stampa på den för att få bort smutsen och låt den ligga och dra däri lite. Använd inte för varmt vatten och helt vanligt tvättmedel. Fungerar hur bra som helst!!
Citera
2009-10-28, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmstjej
Tvätta för hand i ett badkar, hoppa och stampa på den för att få bort smutsen och låt den ligga och dra däri lite. Använd inte för varmt vatten och helt vanligt tvättmedel. Fungerar hur bra som helst!!

metoden fungerar bra men är ganska arbetskrävande

man kan även hyra matttvätt maskiner för heltäckningsmatta på olika ställen. dessa fungerar bra även på vanliga mattor och stoppade möbler.
Citera
2009-10-28, 22:39
Medlem
Arbetskrävande? Det mesta smutsen löser ju upp sig av sig självt i vatten med tvättmedel. Lättaste sättet, om du frågar mig!
Citera
2009-10-29, 06:04
Medlem
Medianas avatar
Lämna in mattan. Du behöver ju inte kema den bara be dem köra en vattentvätt. Blir billigare
Citera
2009-10-31, 23:37
Medlem
swixs avatar
Jag brukar tvätta mina större mattor på sommaren med högtryckstvätt. Problemet är att hitta något sätt att hänga upp dem på tork
Citera
2009-11-15, 14:16
Medlem
Tvättning

Wilton och liknande vävda mattor med jutebaksida bör lämnas till en auktoriserad matt-tvätt för plantvätt. Är det bara en fläck som skall tas bort kan man be dem att endast ta bort den.

Akrylgarnsmattor är oftast märkta med vattentvätt 40°C. Maskintvätt går då utmärkt om maskinen är tillräckligt rymlig.

Gummerade mattor tvättas enklast och bäst med extraktionsmaskin. Då en syntetmatta tål vatten kan den även skuras med mjuk panelborste och vanligt tvättmedel (ej såpa) i 40°C. Skölj ordentligt. För att undvika veckbildning bör mattan torka plant.

Herdemattor tvättas i kar eller tvättmaskin. Använd rikligt med vatten (max 30°C) och tillsätt en neutral tvållösning. Skölj noga. Kort centrifugering.

Enfärgade trasmattor Enfärgade trasmattor i bomull kan tvättas i maskin (40°C). I färgade trasmattor, speciellt röda och blå, finns dock alltid överskottsfärger som kan färga ljusa inslag och frans.

Randiga trasmattor i bomull tvättas i kallt vatten med såpa. Skura med mjuk panelborste i rändernas riktning på båda sidorna och skölj därefter väl i rändernas riktning. Häng mattan i långsidan över en kraftig träkäpp eller dylikt så att vattnet rinner i rändernas riktning. Den gamla metoden att tvätta mattan på bryggan är fortfarande den enklaste och bästa. Men du kan naturligtvis använda altanen eller källargolvet.

Rölakansmattor Samma förfarande som vid tvätt av randiga trasmattor. Mattan kan bli något bubblig vilket dock försvinner efter några dagars användning.

Plastmattor mattor och plast/akryl tvättas i maskin 30°C utan centrifugering. Rulla mattan hårt efter tvätt för att släta ut veckbildning. Häng därefter på tork.
http://www.matt-tema.se/care/care2.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in