• 1
  • 2
2009-10-25, 20:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Lär ju fråga er som misstror vaccin och inte vill komma i närheten av dem - hur skulle ni göra om ni blev bitna av en rabiessmittad hund?
Citera
2009-10-25, 20:12
Medlem
Då är det ju ändå för sent med att bli vaccinerad? Men jag antar att du menar vad man skulle gjort om man inte var det bara.
Citera
2009-10-25, 20:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Då är det ju ändå för sent med att bli vaccinerad? Men jag antar att du menar vad man skulle gjort om man inte var det bara.

Nä, det är inte försent som jag förstod det?

Citat:
Om djuret kan vara rabiessmittat måste såret behandlas hos läkare - även om man är vaccinerad. Där påbörjar man en vaccinering, som skall ges fem gånger. Dessutom måste man få en spruta med immunglobulin mot rabiesvirus. Den ges dels vid själva såret, dels som spruta i en muskel.
Citera
2009-10-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Nä, det är inte försent som jag förstod det?

Jaså, där ser man. Man lär sig något nytt var dag.
Citera
2009-10-25, 20:23
Medlem
Fitipaldis avatar
Om det går att rätta till när man väl har blivit biten tror jag inte det finns någon som är dum nog att tacka nej.
Varför man väljer att inte vaccinera sig från början är ju en helt annan fråga. Själv avstår jag från t.ex. svininfluensavaccinet av den anledningen att det är att ta en onödig risk, när den enda man riskerar är några dagar i sängen.
Citera
2009-10-25, 20:43
Medlem
jag misstror inte vaccin i allmänhet. Men kommer inte att ta det för svininfluensan.
Mestadels för att de inte har hunnit testa det ordentligt och om det finns några bieffekter som kommer senare.

det är väldigt vanligt att få feber och att man blir sängliggandes efter att ha tagit det och det har jag verkligen inte tid med.
Citera
2009-10-25, 22:10
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Lär ju fråga er som misstror vaccin och inte vill komma i närheten av dem - hur skulle ni göra om ni blev bitna av en rabiessmittad hund?
Så Flytande_argot är vaccinerad mot rabies.
Citera
2009-10-25, 22:15
Medlem
extrmntrs avatar
Alltså, är man sjuk eller om något verkar tillräckligt farligt är det väl få som vägrar mediciner. Religiösa sekter eller liknande antar jag.
Det är som med penicillin. Det är dumt att trycka i sig det varje gång man får feber men får man lunginflammation tar man det.

Cellgift t ex är kanske inte något man vill ska droppa in i kroppen men har man cancer så är det värt det.

Vad är farligast, rabies eller vaccinet? Influensa eller vaccinet?
Citera
2009-10-25, 22:21
Medlem
DenLedes avatar
Det är väl 4 som dött nu av vaccinet.
Två som dött av svininfluensan.

Säger väl allt!

Lite konstigt att olika influensor blåses upp till orimliga proportioner när det egentliga hotet just nu är multiresistenta bakterier. Som är riktigt farliga för mänskligheten.
Hitintills botbara sjukdomar som tuberkulos och syfilis börjar slå ut en större del av mänskligheten igen.
Citera
2009-10-25, 23:17
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Det är väl 4 som dött nu av vaccinet.
Två som dött av svininfluensan.

Säger väl allt!

Faktiskt inte, för att de siffrorna skall vara värda något så måste man också jämföra hur många som vaccinerats med hur många som smittats av svininfluensan.
Citera
2009-10-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Faktiskt inte, för att de siffrorna skall vara värda något så måste man också jämföra hur många som vaccinerats med hur många som smittats av svininfluensan.
Framför allt så bör man ta reda på om dödsfallen verkligen berott på vaccinationen.
Citera
2009-10-26, 00:56
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Så Flytande_argot är vaccinerad mot rabies.
Nope, men blev jag biten av en rabiessmittad hund så skulle jag garanterat vaccinera mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in