2009-10-25, 16:19
Medlem
Finns det nåt program som kan göra lågisar av bilder automatiskt när man lägger dem i en mapp? Vi använder otroligt mkt bilder på jobbet som folk laddar ner i största storlek och sen slänger in i t ex ppt som sen dupliceras 100 ggr. Det tar jäkligt mkt plats och är väldigt otympligt att jobba med. Tänkte om det automatiskt genereras lågisbilder så kunde folk kanske lära sig ta dem på en gång? Det är inte ens nån idé att försöka få folk att spara om själva.
Citera
2009-10-25, 16:28
Medlem
systems avatar
Photoshops funktionsmakro?

Om du har OS X kan du förminska bilderna m.h.a. Automator.
Citera
2009-10-25, 16:37
Medlem
Photoshops funktionsmakro, hur funkar det? (Jag är IT-analfabet. )
Och OS, nej alla här har PC.
Citera
2009-10-25, 16:42
Medlem
systems avatar
Det måste finnas tusentals tutorials där ute. Googla på resize batch eller liknande.

Då du hittat info om hur man gör så är det bara att applicera dina egna värden, och eftersom du nämer Powerpoint är det kanske bra att gära alla bilder till 1100 px breda, 72 ppi upplösning och komprimera till ca 70%.
Citera
2009-10-25, 17:37
Medlem
Vänta, stopp! Jag vet att det finns ett program som heter word, och sen finns det ett som heter outlook och sen... Ja det är ungefär min nivå.
Alltså kan jag inte ens tolka de svar jag får på google och resize batch. =)

Men om jag får ett positivt svar på frågan om det finns ett program som automatiskt kan kopiera högisbilder till lågis när jag lägger dem i en speciell mapp så kan jag gå till it-killen och be honom ta reda på mer om programmet.

Och jag är alltså inte ute efter hur jag omvandlar bilder som jag redan har, jag vet hur man sparar om dem, utan att alla nya bilder automatiskt ska kopieras till låga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in