2009-10-25, 13:40
Medlem
Pinkuss avatar
Ordet medborgare antyder ju minst sagt att vi som svenska medborgare är med och borgar för något. Är vi som medborgare borgenärer för svenska statens lån från riksbanken och andra banker?

Den här artikeln förklarar mer hur det funkar i Canada och USA. Och mycket riktigt så står våra namn också med stora bokstäver på mitt körkort i alla fall...

http://www.godlikeproductions.com/fo...sage490521/pg1
http://www.cyberclass.net/strawman.htm
Senast redigerad av Pinkus 2009-10-25 kl. 13:45.
Citera
2009-10-25, 15:12
Medlem
glimmandes avatar
Riksbankens uppgift är att skydda och stabilisera det svenska banksystemet. För detta har de hela det svenska finansiella systemet till sitt förfogande. Då någon måste ta på sig skulderna för stabiliseringspaketen så kommer det i slutändan alltid vara svenska medborgare som betalar för de ekonomiska paketen. Så skedde i början av nittiotalet och kommer att ske igen.
Citera
2009-10-25, 15:27
Medlem
Pinkuss avatar
ja, visst. men ar vi som medborgare juridiskt bundna under internationell lag (Maritime admirlty law) som borgenärer för den svenska staten?

Edit. Som jag uppfattat att det funkar i USA så skapas det när man föds och får sitt social security number även ett företag i personens namn som skrivs STORA bokstäver i bla pass, personbevis, mm. Detta företag gäller inte under civila lagar utan under den internationella Maritime admirlty law och används som borgen (collateral) av den amerikanska staten. Så frågan är om det funkar lika dant i sverige?
Senast redigerad av Pinkus 2009-10-25 kl. 15:47.
Citera
2009-10-25, 16:39
Medlem
KimNeilJungs avatar
Det funkar inte så i USA heller. Fantasin om FOTL fungerar däremot precis överallt. Vad som också är sant är att några tjänar pengar på att sälja falska instruktioner om hur du skall få tillgång till "dina" pengar.
Senast redigerad av KimNeilJung 2009-10-25 kl. 16:42.
Citera
2009-10-26, 13:15
Bannlyst
Det är inga stater som funkar i praktiken som de påstås funka i teorin. Det är för att lura medborgarna som man påstår sådant.
Citera
2010-03-19, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Det funkar inte så i USA heller. Fantasin om FOTL fungerar däremot precis överallt. Vad som också är sant är att några tjänar pengar på att sälja falska instruktioner om hur du skall få tillgång till "dina" pengar.

I ENGLAND verkar det fungera i alla fall

http://www.prisonplanet.com/man-succ...tax-in-uk.html
Citera
2010-03-19, 17:10
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Ordet medborgare antyder ju minst sagt att vi som svenska medborgare är med och borgar för något. Är vi som medborgare borgenärer för svenska statens lån från riksbanken och andra banker?

Den här artikeln förklarar mer hur det funkar i Canada och USA. Och mycket riktigt så står våra namn också med stora bokstäver på mitt körkort i alla fall...

http://www.godlikeproductions.com/fo...sage490521/pg1
http://www.cyberclass.net/strawman.htm

Äääh jag tror att TS har ett mycket vagt begrepp om vad han talar om, en borgenär är någon som lånar ut pengar, en gäldenär är någon som lånar och en borgensman är någon som ställer en säkerhet för annans skuld.
Citera
2010-03-21, 10:33
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
, en borgenär är någon som lånar ut pengar, en gäldenär är någon som lånar och en borgensman är någon som ställer en säkerhet för annans skuld.

Jaha, och. På vilket sätt skulle det förtydliga innebörden för ordet medborgare??? Det är att faktum att Statens garanti för sina lån och sina garantier för tex banker, inte kan komma från nån annan stanns än oss skattebetalare
Citera
2010-03-21, 10:52
Medlem
Liston Crests avatar
Om det är borgensmän du menar? I så fall är vi väl snarare så att vi är delägare i aktiebolaget sverige. Kan sverige inte betala sina skulder kommer vår andel krympa tills den inte är värd någonting. Lite det som håller på att hända i flera länder.
Citera
2010-03-21, 13:41
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J400d
I ENGLAND verkar det fungera i alla fall

http://www.prisonplanet.com/man-succ...tax-in-uk.html
Ptjaaa bakom alla VERSALER ser jag väldigt lite juridiska beslut. Dvs var är grunden för beslutet? Någon form av dom eller liknande. Efter vad jag tycker mig kunna utläsa de inscannade dokumenten bestrider "Jim" någon form av fastighetsskatt. Var är beslutet som visar att hans FOTL-argumentation ägde den rättsliga grund som gav ett utslag till hans fördel. Jag har ingen egen erfarenhet av brittisk lag, men lite av svensk, och jag har en bekant som är försvarare i storbritannien. Såpass likhet är det mellan våra rättsrutiner att jag med övertygad säkerhet vågar påstå att domslut i england inte formuleras "du behöver inte betala skatt för år XX/XX"
Den formuleringen är med största säkerhet ett förtydligande av en bakomliggande dom.

Vad jag menar är att "Jim" mycket väl kan ha sluppit betala skatt men då genom att åberopa riktiga lagar som grund för sin åsikt. Sådana lagar som betyder något.
Citera
2010-03-21, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Ptjaaa bakom alla VERSALER ser jag väldigt lite juridiska beslut. Dvs var är grunden för beslutet? Någon form av dom eller liknande. Efter vad jag tycker mig kunna utläsa de inscannade dokumenten bestrider "Jim" någon form av fastighetsskatt. Var är beslutet som visar att hans FOTL-argumentation ägde den rättsliga grund som gav ett utslag till hans fördel. Jag har ingen egen erfarenhet av brittisk lag, men lite av svensk, och jag har en bekant som är försvarare i storbritannien. Såpass likhet är det mellan våra rättsrutiner att jag med övertygad säkerhet vågar påstå att domslut i england inte formuleras "du behöver inte betala skatt för år XX/XX"
Den formuleringen är med största säkerhet ett förtydligande av en bakomliggande dom.

Vad jag menar är att "Jim" mycket väl kan ha sluppit betala skatt men då genom att åberopa riktiga lagar som grund för sin åsikt. Sådana lagar som betyder något.

shysst svammel du bidrog med !

council tax är typ som en sorts kommunskatt man betalar för polis, brandkår osv.. i närkommunen.

den anses som olaglig av många rättshaverister
Citera
2010-03-22, 00:29
Medlem
Vekrusets avatar
Island har ju fått åka på spö för vad några isländska banker gjorde. I Sverige har vi både Baltikum/Ukraina-utlåningen som kan explodera och Vattenfalls gränslösa ekonomiska ansvar vid en kärnkraftsolycka i Tyskland.

Som medborgare kan man endast fly landet. Men om alla länder har skuldsatts på samma sätt, så finns det ingenstans att fly...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in