2009-10-25, 13:35
Medlem
in-vino-veritass avatar
Antagligen finns redan trd men jag kunde inte hitta en som helt passade.

I alla fall. Jag frsker installera win7 frn ett USB-minne, som fr vrigt var skitjobbigt att f bootbart, men har nu ftt det att fungera. I BIOS ndrar jag startprioriteringarna s att USBn bootas frst, so far so good. MEN installationsprogrammet hittar inga hrddiskar att installera till och ber mig om drivrutiner fr hrddisken/arna frn CD, diskett eller USB.
I BIOS har jag dessutom tv flikar fr olika prioritering, en dr ngon bootordning kan ndras och en dr olika hrddiskar kan listas och bootas i olika ordning. Oavsett hur jag konfigurerar de listorna hittar inte installationsprogrammet ngon hrddisk att installera till.

HUR GR JAG!?
Citera
2009-10-25, 13:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Bara en nyfiken frga frst, men varfr ifrn en USB-minne?

Har du ingen CD/DVD enhet?
Citera
2009-10-25, 14:03
Medlem
burntfacemans avatar
Jag hade samma problem nr jag skulle installera mitt
OS ocks. Det visade sig att jag var tvungen att aktivera
AHCI i mitt BIOS fr att jag skulle hitta mina hrddiskar.

S leta upp instruktioner fr att gra det i ditt BIOS och
frsk sedan igen.
Citera
2009-10-26, 14:02
Medlem
in-vino-veritass avatar
Nej, ingen cd-drive. Datorn r en MSI x320 och nr jag sker visar det sig att andra har haft samma problem med just denna modellen. Tydligen ngon drive i BIOS som inte r rtt men jag r egentligen kass p datorer och vad jag har frsttt fljer uppdatering av BIOS med vissa risker.

Ngon som har en id, sker frenetiskt i forum men ska jag vara helt rlig frstr jag inte jargongen och exakt vad som r fel och hur man tgrdar det. Vet ngon p en lsning, frklara som fr ett barn.
Citera
2009-10-26, 15:42
Medlem
burntfacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-vino-veritas
Nej, ingen cd-drive. Datorn r en MSI x320 och nr jag sker visar det sig att andra har haft samma problem med just denna modellen. Tydligen ngon drive i BIOS som inte r rtt men jag r egentligen kass p datorer och vad jag har frsttt fljer uppdatering av BIOS med vissa risker.

Ngon som har en id, sker frenetiskt i forum men ska jag vara helt rlig frstr jag inte jargongen och exakt vad som r fel och hur man tgrdar det. Vet ngon p en lsning, frklara som fr ett barn.

Du verkar inte vara ensam om att ha problem att installera Windows 7 i din X320. Mnga andra verkar ha fastnat p samma stlle som dig i installationsprocessen.

Det verkar som att du mste installera en SATA-drivrutin i samband med installationen fr att hrddisken skall detekteras:

Citat:
SI3531 Driver:
http://www.msi.com/index.php?func=dr...e&dno=9344&i=0

Windows 7 is not officially supported, but internal testing indicates RC Build 7200 stalls during final stage of installation.
Newer build should allow you to complete installation.
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=128499.0

Citat:
OMFG.

Finally installed the *$#%er!!!!

I tried installing the 7264 build, but it didnt detect the sata device. Even used the MSI drivers and it still couldnt find it.

What I did was downloaded the drivers directly from silicon image website. (the MSI ones do not work)
Both have the same filenames, but size difference in the files are indication that they differ very much!

http://www.siliconimage.com/support/...80&cat=3&os=10
I used version 1.5.18.6 (11/07/2007) And it detected the hard drive correctly.

The 7624 build, installed like fgaston said. (no stalls)

NB: Tried with the commercial RC iso and it stalls after copying and installing files. Bummer!

I'll have to stick with the 7264! (Got a system rating of 1.0 But then i haven't updated all the drivers Graphics/Windows Aero pulled it down)

Thanks again fgaston!

N2OGOKU
http://forums.whirlpool.net.au/forum...m/1237011.html
Citera
2009-10-26, 15:57
Medlem
fettchills avatar
Problem med installation av Windows 7

Som dem flesta andra i den hr delen av forumet har jag problem med installationen utav Windows 7.

Laddade ner Windows 7 Ultimate x86 + x64 och brnde sen ner iso-filen p en dvd. Allt brjade bra, valde att installera 64-bitars versionen och allt rullade p bra till slutskedet av installationen d datorn skulle startas om( Detta var efter man skrivit in land,datum osv). Det r i detta skede nr datorn ska starta upp igen som inget hnder och lngst ner p skrmen str det "Boot from CD :"

Ngon som har en id om vad som kan vara fel?
Citera
2009-10-26, 16:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trdar sammanfogade //Mod
Citera
2009-10-26, 16:52
Medlem
mongo_nalles avatar
har precis samma problem som TS, fast har ett Gigabyte GA-P55-UD3 p en helt ny dator.. har testat ACHI.. funkade inte, vet ej dock om jag gjorde rtt.. kan inte installera drivisar heller.

Funderar p om hrddisken mste formateras?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in