• 1
  • 2
2009-11-02, 21:25
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldietrickz
Jag har på min laptop windows vista home premium och tänker nu köpa windows 7 home premium full version.Jag vill veta vad är skillnad mellan full och upgraderings version och kan man uppgradera full version också

Skillnaden mellan Full och Uppgradering är att du inte kan göra en "clean" installation av Windows 7 med en Uppgraderings-version.
Du måste alltså först installera Vista, och sedan uppgradera till Windows 7.

Med Full-versionen så får du möjlighet att välja installationssätt.
Dvs du kan välja om du vill göra en "clean" installation från scratch, eller uppgradera befintligt OS.
Citera
2009-11-02, 21:32
Medlem
Windows7

Jag har redan installerad vista home premium på min laptop.Det jag menar är när jag gör installation av windows 7 kommer det inte nya installation att skrivas över vista utan jag får en mapp med windows old och windows7 installerat på laptop.Kan man inte installera windows7 och ha bara windows7 installerat på datorn.Jag har tidigare gjort ny istallatin av windows och när man gör ny installation får man inte ha kvar program och drivrutiner från tidigare operativsystem och hur man då hittar all programvara och drivrutiner till den nya operativsystem
Citera
2009-11-02, 21:35
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Jag har redan installerad vista home premium på min laptop.Det jag menar är när jag gör installation av windows 7 kommer det inte nya installation att skrivas över vista utan jag får en mapp med windows old och windows7 installerat på laptop.Kan man inte installera windows7 och ha bara windows7 installerat på datorn.Jag har tidigare gjort ny istallatin av windows och när man gör ny installation får man inte ha kvar program och drivrutiner från tidigare operativsystem och hur man då hittar all programvara och drivrutiner till den nya operativsystem

Jag förklarade i mitt inlägg ovan vad skillnaden mellan Full-version och Uppgraderings-version är.
Vilken version du vill ha får du själv välja - det beslutet kan inte jag fatta åt dig.

Med "clean" installation menas med att man sopar hela system-partitionen (program, drivrutiner, den gamla Vista-installationen och rubbet) och sedan lägger in Windows 7 som det ENDA operativsystemet.
Nackdelen med detta är att du får hoppas på att Windows 7 automatiskt hittar alla drivrutinerna som din dator behöver (i 99% av fallen så fungerar detta utmärkt).
Alternativt så jobbar du förebyggande, och laddar ner drivrutiner till den hårdvara som du vet din dator består av INNAN du installerar Windows 7.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-02 kl. 21:37.
Citera
2009-11-02, 21:54
Medlem
Hur vet man vilken språk är det på operativ system som redan körs i datorn.jag har windows vista home premium 32 bit men jag vet inte är det svensk version från början eftersom när jag gjorde återställning förut då kom upp rutan där jag kunde välja vilket språk vill jag ha på operativ system.Hur ska jag vara säkert vilket språk är det på windows vista home premium som redan körs i datorn
Citera
2009-11-02, 22:08
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Hur vet man vilken språk är det på operativ system som redan körs i datorn.jag har windows vista home premium 32 bit men jag vet inte är det svensk version från början eftersom när jag gjorde återställning förut då kom upp rutan där jag kunde välja vilket språk vill jag ha på operativ system.Hur ska jag vara säkert vilket språk är det på windows vista home premium som redan körs i datorn

1] Vad är det för dator du har?
2] Var inhandlade du datorn - var det här i Sverige eller utomlands?
Citera
2009-11-02, 22:29
Medlem
windows7

Den är sony vaio och jag köpte den via webben på OnOff
Jag köpte laptop här i Sverige
Senast redigerad av Goldietrickz 2009-11-02 kl. 22:33.
Citera
2009-11-02, 22:39
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Den är sony vaio och jag köpte den via webben på OnOff
Jag köpte laptop här i Sverige

Då har du garanterat svenskt OS.
Citera
2009-11-05, 19:27
Medlem
overtrips avatar
Kanske lite fel tråd, men har en sak jag undrar. Om jag köper Windows7 Home premium från t.ex. en Sony/Toshiba, då skickas en uppgraderingsskiva hem till mig. So far so good. Dock vill jag göra en ren installation från en formaterad dator, går det att tanka hem W7Home Premium och använda en crack för att sedan använda den äkta nyckeln? Eller fungerar det inte att knappa in en W7Uppgrade key till en W7 full-retail skiva?

Lite kluven, tacksam för svar!

Mvh O.T
Citera
2009-11-07, 14:14
Medlem
overtrips avatar
Ingen som vet något om detta eller vet vilken tråd jag ska använda mig utav för att få svar?
mvh ot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in