2009-10-24, 21:13
Medlem
sigurts avatar
Jaha, nu är det så att min tjej påstår att hjärtat stannar i nån millisekund när man nyser, jag kan inte finna belägg för detta när jag söker på tex google.

Jag tycker att det borde finnas nån info om detta nånstans, nån flashbackare som har nån länk eller info?
Citera
2009-10-24, 21:14
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jaha, nu är det så att min tjej påstår att hjärtat stannar i nån millisekund när man nyser, jag kan inte finna belägg för detta när jag söker på tex google.

Jag tycker att det borde finnas nån info om detta nånstans, nån flashbackare som har nån länk eller info?
En myt inget annat.
Citera
2009-10-24, 21:15
Medlem
svampdamps avatar
Från 2 sek till millisekunderna?

Så enkelt var det här
http://www.google.se/search?hl=sv&so...meta=&aq=f&oq=

Citat:
Myt: Varje gång du nyser stannar hjärtat.
Sanning: Nej, hjärtats elektriska aktivitet fortsätter även om du nyser. Däremot kan hjärtat behöva kompensera för ett minskat blodflöde tillbaka till hjärtat genom en liten förändring i rytmen av slag."
Citera
2009-10-24, 21:16
Medlem
The Crashs avatar
Vad fick du 2 sekunder ifrån i rubriken?
Citera
2009-10-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
En myt inget annat.

Jag har en nära vän som är läkare, och han har forskat lite mer runt ämnen som nysningar, gäspningar och andra fenomen som sker med våran kropp.

och han säger att man för en milli sekund under en nysning förlorar medvetandet, dock kan han inte påvisa att just hjärtat stannar i sin rytm, låter dock lite väl otroligt, med tanke på att hjärtat är en så pass viktig muskel i kroppen.
Citera
2012-06-28, 09:17
Medlem
Jag såg ett TV-program om olika myter, och där så togs just detta upp men
det ska visst bara vara en dum myt. Tack och lov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in