• 1
  • 2
2009-10-24, 17:11
Medlem
Xymers avatar
Någon har något tips om hur man kan behålla sin stämning när man spelar med svaj-armen, vill inte ha stämlås så det är ingen idé :P
Citera
2009-10-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xymer
Någon har något tips om hur man kan behålla sin stämning när man spelar med svaj-armen, vill inte ha stämlås så det är ingen idé :P
Du måste ha stämlås annars kommer gitarren stämmas om, det är bara på med stämlås min vän
Citera
2009-10-24, 17:16
Medlem
Noetlovskijs avatar
Om du inte har stränglås är det kört.
Citera
2009-10-24, 17:20
Medlem
Xymers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chriiz666
Du måste ha stämlås annars kommer gitarren stämmas om, det är bara på med stämlås min vän

Sånt där är inte kul, fast ändå planerat att köpa en ny gura iof, men lite surt det där ändå, för man vill ju kunna använda alla sina gitarrer :P
Citera
2009-10-24, 17:21
Bannlyst
Ett tips är att smörja sadeln med en blyerstpenna. Bäst är dock att använda grafitbaserat fett. Men det har inte alla. Bara eliten

Men en enkel blyertspenna funkar ochså bra om man vill smörja sadeln. Det är bara att rita i skårorna. Det funkar ypperligt det med!

En annan grej som jag glömde. Du vill inte ha ett flytande svajstall.

Till slut! Milfs gillar gitarister Frank Marino är en av mina favoriter!

http://www.youtube.com/watch?v=5TuYyFArhwA
Senast redigerad av Paraflex 2009-10-24 kl. 17:43.
Citera
2009-10-24, 17:43
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om du inte har stränglås är det kört.
Det beror väl på, har aldrig sett en Fender med klassiskt svajstall utrustad med stränglås annat än på bild.

TS, om du inte vill sätta en låsning på halsen så kanske så kallade "locking tuners" kan vara något. Det är låsbara stämskruvar. Vad jag förstått så ska det inte vara så svårt att byta till såna på en gitarr som har vanliga stämskruvar
Citera
2009-10-24, 17:59
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Det beror väl på, har aldrig sett en Fender med klassiskt svajstall utrustad med stränglås annat än på bild.

TS, om du inte vill sätta en låsning på halsen så kanske så kallade "locking tuners" kan vara något. Det är låsbara stämskruvar. Vad jag förstått så ska det inte vara så svårt att byta till såna på en gitarr som har vanliga stämskruvar

Givetvis, men nu antar jag att vi snackar floyd-modellen. Eftersom "fendersvaj" (vi kallar dem så) inte svajar lika mycket bör det inte bli ostämt lika fort och mycket.

Locking tuners innebär att man låser fast strängen i det lilla hålet, knipsar av den och man slipper då vira den flera varv runt och strängbyte går i ett nafs. Garanterar inte att stämningen håller.

har själv en gura med "schaller locking tuners" som det står i specsen för modellen.

Att sedan installera låssystem vid sadeln på en gitarr som inte har det från början - det är ingenting man gör hemma på fem minuter, precis.

Vad är det för gitarr, exakt?
Senast redigerad av Noetlovskij 2009-10-24 kl. 18:06.
Citera
2009-10-24, 19:16
Medlem
h4xx3r_kuks avatar
funderar på att dra dit ett sträng lås på min gammla strata. men jag tror inte det kommer att hjälpa så mycket då man nog måste låsa srängarna vi sadlarna också.
Citera
2009-10-24, 19:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4xx3r_kuk
funderar på att dra dit ett sträng lås på min gammla strata. men jag tror inte det kommer att hjälpa så mycket då man nog måste låsa srängarna vi sadlarna också.

Ett stränglås sitter vid sadeln, så var du annars tänkte ha det förstår jag inte
Citera
2009-10-24, 20:04
Medlem
h4xx3r_kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ett stränglås sitter vid sadeln, så var du annars tänkte ha det förstår jag inte

ett floyd låser fast strängen i stallet. det gör ju inte ett "fender svaj"
Citera
2009-10-24, 21:31
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4xx3r_kuk
ett floyd låser fast strängen i stallet. det gör ju inte ett "fender svaj"

Det har inget med saken att göra.

På en fender sitter strängen fast i stallet via den där lilla metallpluppen i slutet på strängen. På ett floyd kläms den fast med en liten metallplatta. Ingen av dessa metoder påverkar stämningen.

Har man ett floyd, eller något liknande, måste strängarna låsas fast uppe vid sadeln - annars tappar man stämningen direkt.
Citera
2009-10-24, 21:58
Medlem
Jag tänkte bara flika in att det finns faktiskt gitarrmodeller utan stränglås (vid sadeln, naturligtvis ). I princip alla Steinberger-guror håller stämningen oavsett vad som händer. Min lärare har en Hohner-gura med licenserat Steinberger-stall (om jag nu inte missminner mig totalt), och enda gången den verkligen tappat stämningen var när den stått kall i en lada i över en vecka. Vilket nog en riktig Steinberger skulle ha klarat bättre, då halsen är gjort i grafit!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in