2009-10-26, 07:17
Medlem
Bränna ut Win 7 till DVD skiva.

Ställ in boot ordningen i bios så att CD/DVD står före hårddisken så att du kan starta från Win 7 DVD skivan.

När du kommer till stället som man väljer var man installerar kan du trycka på avancerat om det finns så får du flera alternativ för att radera och skapa partitioner etc.
Citera
2009-10-26, 12:59
Medlem
Kruxillimuxs avatar
Grejen var den att jag inte hade någon DVD-skiva. Istället har jag nu instalerat W7 på systempartitionen, och på så sätt skrivit över hela Vista. Sen gick jag in på den partitionen och raderare/slog ihop den först W7 partitionen med den nya C:\

Tack för all hjälp, men nu är läget under kontroll
Citera
2009-11-14, 14:22
Medlem
Troaës avatar
tjenare, jag lånar din tråd istället eftersom ingen verkar vilja hjälpa mig i min?

har nu tankat EASEUS partition master och har lyckats frigöra 5585Mb från D:\ men nu förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna föra över denna unallocated space till C:\?

Det står så här på partitiontool.com's sida: 5. You will get free space, and then drag the free space to the right side of system partition C: by right moving the D: partition.

Vad menar dem med det? Jag har alltså fastnat där nu kan man säga, helt handfallen, jag har testat att försöka "dra" det fria utrymmet till C:\ med muspekaren utan resultat så det kan inte vara det som felar.

Snälla, hjälp någon?
Citera
2009-11-14, 15:15
Medlem
Kruxillimuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troaë
tjenare, jag lånar din tråd istället eftersom ingen verkar vilja hjälpa mig i min?

har nu tankat EASEUS partition master och har lyckats frigöra 5585Mb från D:\ men nu förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna föra över denna unallocated space till C:\?

Det står så här på partitiontool.com's sida: 5. You will get free space, and then drag the free space to the right side of system partition C: by right moving the D: partition.

Vad menar dem med det? Jag har alltså fastnat där nu kan man säga, helt handfallen, jag har testat att försöka "dra" det fria utrymmet till C:\ med muspekaren utan resultat så det kan inte vara det som felar.

Snälla, hjälp någon?
Du har alltså frigjort minne nu? Det är bara göra tvärtom som du gjorde för att frigöra, men på C:\. Du klickar på C:\ i EASEUS och får den markerad, sen drar du den i kanten så den tillslut överlappar det fria utrymmet. Klicka runt och kolla lite, högerklicka på det fria utrymmet och kolla om du kan välja att slå ihop med C:\ eller liknande. Lägg upp en screenshot om du inte tar dig vidare.
Citera
2009-11-14, 15:44
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
Du har alltså frigjort minne nu? Det är bara göra tvärtom som du gjorde för att frigöra, men på C:\. Du klickar på C:\ i EASEUS och får den markerad, sen drar du den i kanten så den tillslut överlappar det fria utrymmet. Klicka runt och kolla lite, högerklicka på det fria utrymmet och kolla om du kan välja att slå ihop med C:\ eller liknande. Lägg upp en screenshot om du inte tar dig vidare.

Tack gode gud att du dök upp, jag har fastnat helt just nu och har inte den blekaste om vad jag ska ta mig till.

Jag frigjorde 6691 Mb på D:\ och tryckte sedan på apply, och det utrymmet kan jag nu se som oallokerat och logical.

De resterande 1004 Mb är NTFS och Primary

Men vad jag inte förstår nu är hur jag skall göra för att få över den oallokerade ytan till den primära C:\disken?

Dessutom, när jag tog bort den där audiogrejen som jag frågade om i min andra tråd som ingen ville svara på, så har jag nu blivit av med allt ljud Hade för mig att windows hade sitt egna ljuddriver, vet du hur jag får i ordning på detta? Och fastän jag har tagit bort program på ca 1 gb så syns inte det när jag går in i properties på C:driven, verkar snarare som att den bara har blivit fullare....oerhört märkligt.

Vet du vad jag kan göra, Kruxillimux?
Citera
2009-11-14, 15:57
Medlem
Troaës avatar
dessutom vet jag inte hur eller om det ens är möjligt att ta screenshot från den här lilla laptopen. de knappar jag kan se är pause/attn, insert/impécr, suppr/syst och laptopsfanskapet är på franska vilket inte underlättar.

har testat lite allt möjligt men det verkar inte vara möjligt att föra över den oallokerade ytan till C:\ Vad sägs om att göra D:\ till primary efter att ha kopierat över OS:et till den?
Citera
2009-11-14, 16:27
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Du kan använda EASEUS och smälta ihop alla partitioner till en och döpa den till c:. Håll tungan rätt i mun bara så att du inte måste börja om från början. Se till att bränna ut din W7 image så du kan installera fler gånger utan Daemon Tools.

Hur gör jag detta? Detta verkar ju vara det ultimata? Tror förvisso att jag uppdaterade till W8 häromdagen, spelar det någon roll?
Citera
2009-11-14, 16:53
Medlem
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Ofta måste utrymmet vara precis bredvid/till höger om C: som du vill flytta till.
Ta bort hela D:
Flytta sedan så mycket du behöver

Har du grejer kvar och använder ett separat program kan det gå åt skogen och du kan förlora allt. Händer det blir det extra svårt rädda något. Säkrast att flytta allt du vill ha kvar och göra om alla partitioner precis som du vill ha det när du installerar om Windows.
Senast redigerad av panpo98 2009-11-14 kl. 16:57.
Citera
2009-11-14, 19:00
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Ofta måste utrymmet vara precis bredvid/till höger om C: som du vill flytta till.
Ta bort hela D:
Flytta sedan så mycket du behöver

Har du grejer kvar och använder ett separat program kan det gå åt skogen och du kan förlora allt. Händer det blir det extra svårt rädda något. Säkrast att flytta allt du vill ha kvar och göra om alla partitioner precis som du vill ha det när du installerar om Windows.

så jag behöver alltså inte använda mig av EASEUS öht?

ska försöka fixa en bild på hur det ser ut i EASEUS så ni har något att gå efter...

menar du att jag måste installera om windows sedan?
Citera
2009-11-14, 19:31
Medlem
Troaës avatar
hittar förresten inte ens "den här datorn" i startmenyn...
Citera
2009-11-14, 20:06
Medlem
Hur kan du ens komma åt dina filer på hårddisken om du inte har "den här datorn" i start menyn eller på skrivbordet?

Vad sitter du med egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Troaë
menar du att jag måste installera om windows sedan?
Nej! Jag menar att det skulle bli så mycket enklare om du ger upp med allt du gör nu.

Det funkar alltid att installera om Windows.
När du kommer så långt i installeringen där du väljer hårddisk.
Där tar du bort alla partitioner och skapa en ny i valfri storlek.
Sedan fortsätter du att installera om Windows.
Citera
2009-11-14, 21:16
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Hur kan du ens komma åt dina filer på hårddisken om du inte har "den här datorn" i start menyn eller på skrivbordet?

Vad sitter du med egentligen?

Nej! Jag menar att det skulle bli så mycket enklare om du ger upp med allt du gör nu.

Det funkar alltid att installera om Windows.
När du kommer så långt i installeringen där du väljer hårddisk.
Där tar du bort alla partitioner och skapa en ny i valfri storlek.
Sedan fortsätter du att installera om Windows.

jag sitter på en skitliten asus laptop och windows xp fam edition på franska, testat att hk på den ikon som ser ut som en dator och heter "poste du travail" men får upp en lång vanlig menu som om man skulle hk på skrivbordet typ...

finns väl ingen möjlighet att installera om heller eftersom den lilla lådan inte tar cd heller?

du skulle inte kunna vara hygglo och lägga upp en dump på vilken ikon i startmenyn du menar?

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in