• 2
  • 3
2009-11-14, 21:42
Medlem
Troaës avatar
jag har nu hittat det, tror jag i alla fall, jag har fått fram en ruta där man ser överst ser man 3 stycken partitioner, C:,D: och en som inte heter något men verkar innehålla systemfilerna (EFI)

under kan man se disque 0,1 och 2 men det är bara 0 och 1 som är aktiva.

0 är uppdelat i två sektioner, dels C: med 3,72 Gb utrymme och dels EFI med 24 Mb medans 1 nu efter att jag gjorde fritt en hel del som inte användes börjar med 6,53 Gb non alloué och sedan ser man D: med 1004 Mb.

Vad menar du att jag ska göra här? de program jag har på D: är bara poker så det är inte så värst bajsenödigt om de försvinner, kan ju alltid installera dem på nytt senare, eller hur?
Citera
2009-11-14, 22:25
Medlem
Troaës avatar
detta ska tydligen fungera med, men jag gillar inte riktigt rutan som dyker upp där det säger: deleted partitions can not be restored

Citat:
Merge Partitions to A Bigger one for more Space

Why to merge partitions?

Many people want to merge the partitions due to different reasons, for example, the system partition is lack of free space but other partitions have much, so they want to merge two or more partitions and make the system partition bigger. Some people’s problem is not related to system partition and they want to merge partitions to make a larger one. No matter which reasons, if you want to merge partitions, you will achieve by using EASEUS Partition Master.

How to merge partitions?

In fact, EASEUS Partition Master do not provide a "Merge" button, as there is huge risk of losing data or system crash if merge partitions directly. To protect your data, you can use "Resize/Move" function and this is the safest way.

EASEUS Partition Master also provides a copy wizard which helps you to backup all the data in a safe place to avoid any unexpected data loss and we do advise you to have a backup before any operations.

Step by Step instructions:

This is an example, as you see the system partition is lack of space, to merge partition C and F, please follow the steps below:

Initial partition layout

1. Backup the files of partition F to other hard drive or partitions.

2. Delete partition F.

Delete partition F

3. Drag the right borderline of partition C on the disk map rightwards to obtain the Unallocated space.

Expand the system partition

4. After apply the changes, you have successfully merged the partitions.

Successfully merged the partitions

Tips:

1. It may take a long time to resize or move your partition under the circumstance of bad sectors/track, large data size or low memory, etc. For data protection, please do not shut down or restart your computer directly if the resizing process seems to stop running, instead, please check whether the indicator light of the disk is still blinking or not, if so, our program is still running. So, we suggest you wait some hours patiently and see whether the situation would be better.

2. EASEUS Partition Master also has a powerful range of other functions, such as Create, Delete, Resize/Move, Format, Split partition etc.

3. There are four editions for different users: Home Edition which is free for home users, Professional Edition for business desktop users, Server Edition for server users, and Unlimited Edition for large enterprise and organization. Download it Now.
Citera
2009-11-14, 22:26
Medlem
Aj då det gör det hela jobbigare och mer riskfyllt.
I XP funkar inte det jag tänkte på.

Du menar att det gäller en netbook?
Hur stor var hårddisken från början?
De är små och inga av dom har inbyggd CD/DVD.

3 sätt att installera om. Extern USB CD/DVD enhet, USB minne eller Recovery Partitionen. Recovery Partitionen är den du så i diskhanteraren som inte hade någon enhetsbokstav. I manualen eller på ASUS hemsida vad man trycker för att kunna installera om datorn. Tyvärr kan man ibland råka sabba den partitionen.

http://translate.google.com/translate_t#
Kan översätta från franska till svenska, engelska, japanska etc.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / System återställning

Systemåterställningen brukar ta mycket plats. De skapar en ny punkt varje dag som datorn är på. Vissa har berättat att de fick tillbaka 65-300GB efter de stäng av den. Man kan också höger klicka på hårddisken och köra diskrensning så kan man välja att ta bort alla punkter utom den sista.

Har den alltid haft en D: eller skapade du den själv?
Citera
2009-11-15, 01:00
Medlem
Troaës avatar
Aj då det gör det hela jobbigare och mer riskfyllt.
I XP funkar inte det jag tänkte på.

Du menar att det gäller en netbook?n ja, jag tror det, den är fruktansvärt liten iaf! typ 25x20

Hur stor var hårddisken från början? runt 10 gb

De är små och inga av dom har inbyggd CD/DVD. precis

http://translate.google.com/translate_t#
Kan översätta från franska till svenska, engelska, japanska etc.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / System återställning

Systemåterställningen brukar ta mycket plats. De skapar en ny punkt varje dag som datorn är på. Vissa har berättat att de fick tillbaka 65-300GB efter de stäng av den. Man kan också höger klicka på hårddisken och köra diskrensning så kan man välja att ta bort alla punkter utom den sista.
Citat:
förstår inte riktigt hur du menar, men det finns en ruta man kan kryssa i att man vill avaktivera denna, är det så du menar? menar du att det bara försvinner data om jag kryssar av den rutan?

Har den alltid haft en D: eller skapade du den själv?

vet inte, men den fanns där när jag köpte den begagnad.

jag har testat att använda ca mellan 300 och 700 mb av D: som virtuellt minne nu, får se om det hjälper något...

tack för att du försöker hjälpa, jag uppskattar det verkligen!!
Citera
2009-11-15, 09:54
Medlem
Har du något mer exakt namn på datorn så att du kan kolla upp den på tillverkarens hemsida?

Systemåterställning:
Ja jag menar den där rutan som man kan kryssa på/av.
Glöm inte att trycka OK för att godkänna det du just gjorde.

Du blir nog tvungen att ta risken och använda EASEUS Partition Master och liknande för att få ihop partitionerna. Meddelandet du fick är en standard grej så att de inte blir stämda i USA. De menar att själv programmet kan inte få tillbaka partitionen om du ångrar dig. Med Vista och Win 7 kan man göra det här i diskhanteraren men med XP behöver du EASEUS Partition Master.

Följ steg för steg listan du skrev tidigare.
2. Ta bort partitionen D: helt.

3. Drag the right borderline of partition C on the disk map rightwards to obtain the Unallocated space. Expand the system partition

De varnar för att det kan ta lång tid.
Senast redigerad av panpo98 2009-11-15 kl. 10:03.
Citera
2009-11-15, 16:46
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Har du något mer exakt namn på datorn så att du kan kolla upp den på tillverkarens hemsida?

Systemåterställning:
Ja jag menar den där rutan som man kan kryssa på/av.
Glöm inte att trycka OK för att godkänna det du just gjorde.

Du blir nog tvungen att ta risken och använda EASEUS Partition Master och liknande för att få ihop partitionerna. Meddelandet du fick är en standard grej så att de inte blir stämda i USA. De menar att själv programmet kan inte få tillbaka partitionen om du ångrar dig. Med Vista och Win 7 kan man göra det här i diskhanteraren men med XP behöver du EASEUS Partition Master.

Följ steg för steg listan du skrev tidigare.
2. Ta bort partitionen D: helt.

3. Drag the right borderline of partition C on the disk map rightwards to obtain the Unallocated space. Expand the system partition

De varnar för att det kan ta lång tid.

detta testade jag och fick hela D: att bli unallocated space, men sedan gick det inte att "drag the right borderline of C: on the disk map rightwards to obtain etc..." Kan du förklara exakt hur de menar att man ska göra?

kanske finns någon youtube film som visar men eftersom jag nu har tappat allt ljud (även det något som jag skulle uppskatta hjälp med att fixa) så blir det givetvis krångligare...

vad fyndiga jag gjorde istället igår natt var att backa up hela c + den där 25 Mb biten på D: och min tanke nu är att antingen försöka sätta d: som primär, dvs den som datorn bootar från alternativt rensa upp C: på något sätt och sedan kopiera över de filer som behövs för att datorn ska kunna boota från C: igen, om det nu går?
Citera
2009-11-16, 02:21
Medlem
Troaës avatar
va fan nu är C: helt full, kan inte ens extrahera filerna till ljuddrivern som jag just hittade som ligger på 30Mb

Någon måste väl kunna svara på hur jag går till väga för att fixa det här problemet?

Annars får jag väl traska iväg till något annat forum där det finns lite mer kunniga personer och be om hjälp där, men jag hade faktiskt högre tankar om "eliten" här på fb, men se vad fel jag hade....
Citera
2009-11-16, 06:20
Medlem
Troaës avatar
Nu blir jag snart tokig, har varit uppe hela natten och pillat med den här skiten för att försöka få iordning på det men det enda jag lyckats med är att göra om D: till systemdrive och det har satt ner prestandan på datorn ungefär en miljard ggr.

Så, vad fan ska jag göra? Jag har testat att gå in i bootmenyn ett par ggr och ändra så att den bootar från C: som vanligt men får då bara ett felmeddelande som jag inte förstår ett skvatt av.

kan man tanka ner win xp från nånstans? och kan man isf ladda den på en usb och sedan ställa in så att den bootar från usb-port eller hur fasiken funkar det?

Fixar det sig inte snart så drar jag fan datorhelvetet i väggen alltså, så jävla lack är jag på skiten nu
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in