2009-10-24, 15:14
Bannlyst
Hej!
Ja som rubriken säger får jag inte min dator att boota. Alla fläktar sätter igång med får ingen bild eller bip ljud som man ska få. Lästa i manualen till moderkortet och där stog det något såhär: "If you can't see anything on the screen after 30 secounds you may have a POST (Power-on self test) problem".

Vad tror ni, vad kan jag ha gjort för fel? är något sönder tro?

MVH Axel
Citera
2009-10-24, 15:17
Medlem
The Crashs avatar
Det är någon hårdvara som inte fungerar. POST testar om hårdvaran fungerar. Fungerar allt startar den OS från hårddisken. Kontrollera att allting sitter i ordentligt i datorn, samt prova byta ut vissa delar om du kan.

Sen när jag tänker efter har jag haft liknande problem, men detta hände efter datorn krashat. Det fixade av sig själv.
Citera
2009-10-24, 15:20
Medlem
Twitters avatar
Testa att flytta runt minnerna, det är ett mycket vanligt problem.
Citera
2009-10-24, 15:24
Bannlyst
ska testa lite. Ett till problem är att jag inte heller kan stänga av datorn på on/off knappen när jag väl satt på den utan att jag måsta trycka på switches bakpå. Lite konstigt?
Citera
2009-10-24, 15:26
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gills
ska testa lite. Ett till problem är att jag inte heller kan stänga av datorn på on/off knappen när jag väl satt på den utan att jag måsta trycka på switches bakpå. Lite konstigt?
Du kanske inte har kopplat in dom främre I/0 portarna rätt?
Citera
2009-10-24, 16:00
Bannlyst
Kollade just det och det ser ut som jag har det. Skulle det kunna vara så att mitt grafikkort är paj?
Citera
2009-10-24, 16:19
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Kollade just det och det ser ut som jag har det. Skulle det kunna vara så att mitt grafikkort är paj?
Försöker minnas vad jag hade för problem. En kabel hade fastnat i grafikkortsfläkten, men ej säker på om det var det som var felet, utan det var något annat.

Och nej, det är inte ditt grafikkort som är paj. Jag tvivlar väldigt starkt på det. Jag skulle kolla nätagget eller något.
Citera
2009-10-24, 16:38
Medlem
Twitters avatar
Har du testat minnerna än då?
Jag hade exakt samma problem förut.
Jag hoppas även att du har satt distanser under moderkortet!?
Senast redigerad av Twitter 2009-10-24 kl. 16:49.
Citera
2009-10-24, 17:01
Bannlyst
Nej, det verkar inte vara minnena. Ja jag har satt distanser. Varför jag tror att det är grafikkortet är för att det piper inte. Det skall pipa en gång när "AGP detected" och 4ggr om minnena sitter fel.
Citera
2009-10-24, 17:05
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Nej, det verkar inte vara minnena. Ja jag har satt distanser. Varför jag tror att det är grafikkortet är för att det piper inte. Det skall pipa en gång när "AGP detected" och 4ggr om minnena sitter fel.
Mina minnen satt fel och det pep inte
Dessutom, om du har en ny dator så lär du inte ha ett agp kort, på mitt kort piper det heller inte om grafikkort är ute.
Citera
2009-10-24, 17:25
Medlem
Citat:

Koppla bort sladdarna och så kollar du igen manualen och läser vad det står på varje sladd. För att starta datorn räcker det med att PSW sitter rätt på moderkortet. Oftast är den kabel grön och vit eller grön och svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in