2009-10-24, 13:39
Medlem
SgtEmiLs avatar
Jag ska installera XP på skiten nu, men XP-setupen hittar inte några hårddiskar.
Lösning: Skapa egen installationsskiva med nLite. Men det är svårt att hitta ordentliga drivrutiner, särskilt för SATA-kontrollern, vilket är det enda som egentligen är viktigt just nu

Lite hjälp..?
Citera
2009-10-24, 16:39
Medlem
hasenfrasens avatar
Dina installations-CD saknar SATA-drivare. De kom med i SP2 för XP så om du tankar en XP CD med SP3 pålagt behöver du inte bekymra dig om hårddiskdrivare.

Eftersom du redan har en dator med SLP/SLIC i BIOS så kan du använda vilken XP-version som helst, förslagsvis t.ex. "Windows.XP.Professional.32-bit.Corporate.SP3.SWEDiSH" och sen göra en "re-brand" så att den får en OEM SLP Fujitsu-nyckel enligt http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=6077 så blir (och förblir) installationen 100% äkta enligt Microsoft Genuine Advantage.
Senast redigerad av hasenfrasen 2009-10-24 kl. 16:41.
Citera
2009-10-24, 19:26
Medlem
SgtEmiLs avatar
Jag har också kommit fram till att jag saknar SATA-drivisarna.

CD-n jag använder är för övrigt "Microsoft.Windows.XP.Professional.SP3.Integrated. August.2009.Corporate.Unattended-UP2DATE" med några egna lätta modifieringar, läs noga nu, SP3

Där kommer problemen in
Citera
2009-10-25, 18:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Prova med en "ren" SP3 skiva alternativt ställ in i BIOS att SATA ska emuleras som IDE. Pyssla med nlite ger så lite för så mycket nedlagd tid. Gör istället en backup av installationen inför nästa crash.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in